SU og fremlejet bolig

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
InkaVisum

SU og fremlejet bolig

Indlæg af InkaVisum » 21.02.2015 10:01:47

Hej Alle

Jeg står for hurtigst muligt, at skulle rejse til Sverige.
Jeg har ikke gjort mig det klart, hvad formålet er endnu, udover at min kæreste skulle få lov til at blive "her" i mere tid.

Jeg er på SU

Mine spørgsmål er derfor:

Ville en fremlejet bolig være en løsning til at starte med?
Hvad har SU af betydning - Hvad kan jeg vise som støtte for at jeg kan betale? (kan jeg få forældre til stille en slags garanti ved kontoudskrifter?)

fundiver199

Re: SU og fremlejet bolig

Indlæg af fundiver199 » 21.02.2015 11:05:26

Du har vel det, der hedder en SU-meddelelse? Det er et papir, hvor der står, at du er tildelt f.eks. 60 SU-klip til den og den uddannelse. Og herudover, ja, dit kontoudtog med markering af, hvornår din SU - og andre indtægter - går ind på kontoen hver måned. Hvis jeg var udlejer, ville jeg være tilfreds med at se det for en periode på 3 måneder.

Men ja svenske udlejere er ret kritiske og forsigtige med ikke at få dårlige betalere ind. En løsning, der burde kunne berolige de fleste, ville så også være at forudbetale huslejen for hele den periode, fremlejen gælder, hvis det f.eks. kun er 6 måneder.

InkaVisum

Indlæg af InkaVisum » 21.02.2015 11:43:02

Mit spørgsmål ang. Su var egentlige:

Hvad har SU af betydning - Hvad kan jeg ellers vise som støtte for at jeg kan betale?

og hvad har en fremtidslejet af betydning for regler vi kan gå efter?
Der er noget med at man som tommelfingerregel skal bo længere i Sverige for at kunne gå ind under EU-regler i Danmark bagefter(hvis man ikke arbejdede)?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.02.2015 11:47:44

Betydning for hvad? Din ægtefælles ret til ophold? Ved svenske regler er der ingen krav til din økonomi overhovedet. Ved EU-regler skal du være arbejdstager, studerende, person med tilstrækkelige midler osv. Så her har det selvfølgelig betydning, om du modtager SU fra Danmark, da den jo udgør nogle midler, som kan dække en del af jeres leveomkostninger. Det samme gør SU-lån, og så videre.

Har du læst vejledningen om at "flytte til Sverige/EU-land". Der er det hele forklaret.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.02.2015 11:50:45

InkaVisum skrev:og hvad har en fremtidslejet af betydning for regler vi kan gå efter?
Ingen.
InkaVisum skrev:Der er noget med at man som tommelfingerregel skal bo længere i Sverige for at kunne gå ind under EU-regler i Danmark bagefter(hvis man ikke arbejdede)?
Ja og nej. Læs vejledningen "flytte tilbage til Danmark", der er det forklaret.

Besvar