Først en kort opridsning af min situation.
Jeg er 47 år gammel og pt ugift (bliver ringforlovet om ca. 1 måned), og er født og været bosiddende her i Danmark hele mit liv. Vores ægteskabet har vi planlagt til lige efter sommer. Jeg har i dag en mindre formue i dag, primært bundet i fast ejendom. Min situation herhjemme ændrede sig dog væsentligt i går, og derfor undersøger jeg de muligheder der nu er mulige for mig/os. En af mulighederne beskrives herunder.
Mit spørgsmål er:
Såfremt vi fortsat føre vores plan ud i livet om at indgå et ægteskab her i landet, kan følgende så lade sig gøre mht. at jeg senere kan modtage dansk Folkepension i udlandet?
I forbindelse med indgåelsen af vores ægteskab, realisere jeg min formue her i landet, og flytter med hende tilbage til Filippinerne snarest, for der at tilbringe resten af vores liv sammen, og der lever primært af min formue de næste mange år. Når min tid til Folkepension nås kan jeg da:
1) Ansøge og ikke mindst få den udbetalt Folkepension efter nuværende regler, og
2) Kan jeg få udstedt en garanti herfor, og det for at sikre mig mod reglerne ændres til vores ugunst på et senere tidspunkt?
Min formue vil til den tid være yderst begrænset, og vores liv vil derfor være afhængig af muligheden for modtage dansk folkepension til den tid (tillige med den pensionsordning jeg har).
Jeg ved godt vi kan arbejde de næste mange år indtil da, men regionen vi planlægger at flytte til, ligger i er et yderst lavtlønnet og fysisk hårdt område. Jeg/vi har derfor ikke planer om, at slide os selv ihjel inden tidspunktet for en evt. Folkepension kan/vil blive udbetalt.
Vores håb/ønske er, at leve et beskedent og simpelt liv, gerne delvist finansieret af det arbejde vi må finde attraktivt undervejs. Er det muligt, så er lykken gjort for os
Jeg kan ikke blive 100% klog på de oplysninger der fremgår på borger.dk mht folkepension og krav herfor, så jeg håber der er nogen herinde der kan bidrage med nogle guldkorn, således jeg ved hvilke muligheder der er mulige for os, og hvilke knapper der evt. skal trykkes på. Link til Folkepensionen på Borger.dk
Umiddelbart burde det være muligt, men der er flere vage formuleringer undervejs i oplysningerne på siden. Der fremgår heller ikke, om man kan få garanti for udbetaling på forhånd, så man i værste fald kan risikere senere i livet, at blive slemt overrasket over nye gældende regler, bosiddende i udlandet uden nogen form for formue eller indtægt og altså også over den arbejdsduelige alder
På forhånd mange tak for jeres tid på mit lange indlæg, og specielt til dem der kan bidrage med noget fakta.