er der nye regler for civilstandsattest ?

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

BRUM

er der nye regler for civilstandsattest ?

Indlæg af BRUM » 11.02.2015 17:21:56

Troede at det var nok at medbringe en attest som viser at min forlovede fra Philipinnerne er ugift. Men har netop fået at vide at det ikke er nok - Den skal notificeres af en Philipinsk myndighed - vist nok Det Philipinske Udenrigsministerieum og derefter også notificeres af en dansk myndighed her på Philipinnerne.

Er der nogen som kan gøre rede for det ?
altså hvor - hvordan - hvor meget - samt er der en nem løsning ?

fundiver199

Re: er der nye regler for civilstandsattest ?

Indlæg af fundiver199 » 12.02.2015 06:55:09

Det, du taler om, hedder legalisering. Og ja det kan en dansk myndighed vælge at kræve, hvis et udenlandsk papir skal anvendes i Danmark.

Legalisering består af to trin:

1) Først bekræfter Udenrigsministeriet i det land, der har udstedt papiret, at den person, der har skrevet under, er ansat i den offentlige myndighed, der har udstedt papiret, og har bemyndigelse til at underskrive sådanne papirer. Dette bekræftes med rødt bånd og laksegl.

2) Herefter bekræfter den diplomatiske repræsentation for det land, hvor papiret skal anvendes, at Udenrigsministeriets bånd og segl er ægte.

Altså skal papiret først en tur forbi det filippinske udenrigsministerium i Manila og herefter den danske konsul i enten Manila eller Cebu. Det private firma DHL tilbyder at ordne papirarbejdet hos Udenrigsministeriet for omkring 60-70 danske kroner inkl. forsendelse frem og tilbage fra et vilkårligt sted på Filippinerne. Så hvis din kæreste ikke lige bor i Manila, er det en hel del billigere og nemmere at overlade arbejdet til DHL end at ligge og rejse dertil selv.

Det forekommer meget firkantet og lidt unødvendigt, hvis din kommune kræver, at papiret også skal forbi konsulen, for ærlig talt må man efterhånden have set en del både vielsesattester og civilstandsattester fra Filippinerne.

Københavns Kommune anerkendte uden diskussion min vielsesattest, selvom den ikke havde været en tur forbi konsulen. Men den havde dog det fine røde bånd og laksegl fra det filippinske udenrigsministerium.

BRUM

Indlæg af BRUM » 10.03.2015 11:00:31

Tak for et godt og vejledende svar

retteren
Geografisk sted: København

Indlæg af retteren » 16.03.2015 22:46:17

Jeg spurgte hos Gentofte borgerservice om oversættelse, og der svarede den venlige dame, at jeg blot skulle få oversat min kærestes (kinesiske) civilstandsattest hos en autoriseret translatør her i DK.

Det kunne lyde til at hun enten ikke har helt styr på reglerne, eller at kommunerne har forskellig forvaltningspraksis.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.03.2015 11:49:27

Kommunerne vil ofte nøjes med en oversat vielsesattest for at registrere at en dansker nu har skiftet civilstatus fra enlig til gift.

MEN hvis vielsesattesten også skal bruges til ansøgning om familiesammenføring vil US i reglen insistere på at få attesten i en legaliseret udgave.
mh
Rådgiver for ÆUG

retteren

Indlæg af retteren » 18.03.2015 20:04:18

mh skrev:Kommunerne vil ofte nøjes med en oversat vielsesattest for at registrere at en dansker nu har skiftet civilstatus fra enlig til gift.

MEN hvis vielsesattesten også skal bruges til ansøgning om familiesammenføring vil US i reglen insistere på at få attesten i en legaliseret udgave.
Blander du ikke vielsesattest med civilstandsattest her?

Civilstandsattesten skulle gerne komme først, derefter (dansk) vielsesattest.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.03.2015 11:34:16

Du har ret - men altså: kommunerne 'kan selv om' hvor høje krav de stiller til dokumentation. Det gælder både civilstands- og vielsesattester.

Måske sidder der en i Gentofte, som kan læse kinesisk og ved, hvordan et ægte dokument skal se ud, og så er de flinke og siger du ikke behøver have udgiften til oversættelse.

I Århus og andre byer med mange tyrkiske indvandrere kender de kommunale ansatte godt de tyrkiske vielsesattester, og forlanger dem end ikke oversat. Efterhånden kender de også de tyrkiske bopæls-/civilstandsattester og forlanger formodentlig heller ikke dem oversat.
mh
Rådgiver for ÆUG

retteren

Indlæg af retteren » 19.03.2015 16:55:36

mh skrev:Du har ret - men altså: kommunerne 'kan selv om' hvor høje krav de stiller til dokumentation. Det gælder både civilstands- og vielsesattester.

Måske sidder der en i Gentofte, som kan læse kinesisk og ved, hvordan et ægte dokument skal se ud, og så er de flinke og siger du ikke behøver have udgiften til oversættelse.
Aha, var ikke klar over at kommunerne selv kunne bestemme dokumentations kravet.

Gentofte bad mig om at få den kinesiske civilstandsattest oversat af en autoriseret translatør (her i DK), med stempel und alles (det var ikke nødvendigt at det var en stats autoriseret translatør & tolk).

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.03.2015 18:35:00

Øh, jo det er - translatør er en beskyttet titel, og dem der kan kalde sig det ER statsautoriserede.

https://erhvervsstyrelsen.dk/translatoerer-og-tolke
mh
Rådgiver for ÆUG

Sgr

Indlæg af Sgr » 05.07.2015 10:57:01

retteren skrev:
mh skrev:Du har ret - men altså: kommunerne 'kan selv om' hvor høje krav de stiller til dokumentation. Det gælder både civilstands- og vielsesattester.

Aha, var ikke klar over at kommunerne selv kunne bestemme dokumentations kravet.

Gentofte bad mig om at få den kinesiske civilstandsattest oversat af en autoriseret translatør (her i DK), med stempel und alles (det var ikke nødvendigt at det var en stats autoriseret translatør & tolk).
Tak til Funder for et præcist svar omkring legaliseringsprocessen. Den har godt nok undret mig. Og tak for erfaringerne omkring forskellig praksis kommunerne imellem.

Men jeg savner en ting: Hvor finder jeg reglen som siger at ægtestanden skal dokumenteres? Jeg kan ikke finde den, og den nye blanket man skal udfylde for at indlede en ægteskabssag nævner ikke noget om at det skal dokumenteres. Der kræves dokumentation for hvem man er, lovligt ophold og at man kender reglerne om familiesammenføring. Det er kun i tilfælde at man tidligere har været gift at der måske kræves yderligere oplysninger, men ellers ligner blanketten andre landes, hvor man skriver under på at man er ugift.

Jeg er sikkert helt galt på den, men så må der være et sted hvor det står at man skal dokumentere sin ægtestand. Spørgsmålet er bare hvor.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.07.2015 11:30:28

@ Sgr - hvad præcis er det, du skal bruge dokumentation til?

"indlede en ægteskabssag" betyder i juristsprog at man vil påbegynde en separation eller skilsmisse, eller evt. en sag om ægtefællebidrag.

Hvis du planlægger vielse med en udlænding, så kan du læse på: https://ast.dk/born-familie/aegteskab-o ... gsmal-svar

"Hvordan skaffes en civilstandsattest fra udlandet?

Hvis et par skal giftes i Danmark og har boet i udlandet, måske i flere lande, skal parret medbringe en civilstandsattest fra de pågældende lande som dokumentation for deres civilstand.

Hvis et par ikke ved, hvor de kan få en civilstandsattest, kan parret spørge den danske repræsentation i landet. I nogle tilfælde har Ankestyrelsen oplysning om dette.

Anerkendelse af udenlandske vielser.

Husk, at civilstandsattesten fra visse lande skal være legaliseret eller være påført en apostillepåtegning.

Vejledning om dokumentation for ægtheden af familieretlige dokumenter fra udlandet på retsinformation.dk"

Desuden på: https://www.borger.dk/Sider/betingelser ... a9bf02f498

"Særlige krav til dokumentation
I skal udfylde og sende en ægteskabserklæring, så kommunen kan undersøge, om du og din partner opfylder betingelserne for at blive gift. Kontakt kommunen og evt. også den religiøse menighed, du tilhører, i god tid.

Fra 1. december 2013 skal I søge om vielse digitalt. Den af jer, der logger på selvbetjeningsløsningen først, skal oplyse den anden parts e-mailadresse. Herefter kommer der besked. I skal bruge jeres NemID som underskrift.

Hvis I ikke har mulighed for at betjene jer selv på nettet, kan I få hjælp i kommunens borgerservice eller på biblioteket.

Ud over ægteskabserklæringen kan det blive nødvendigt at vedlægge særlig dokumentation, fx dåbsattest, skilsmissebevilling eller skifteretsattest. :!: Kravene til dokumentationen afhænger bl.a. af, om I er danske statsborgere, og hvor og hvornår I er født. :!:

Hvis du er dansk statsborger
Er I fraskilte, behøver I ikke vedlægge skilsmissebevilling eller -dom, da det er registreret i CPR. Bemærk, at skilsmissedomme normalt først registreres i CPR otte uger efter domsafsigelsen på grund af en ankefrist.

Hvis din tidligere ægtefælle er død, skal du vedlægge skifteretsattest med oplysning om, at fællesboet er skiftet.

Du skal vedlægge dokumentation, hvis dit tidligere ægteskab blev opløst ved en udenlandsk skilsmisse eller død.

På ægteskabserklæringen kan I se, hvilken dokumentation, der evt. også skal bruges.

Udlændinge, der har fået dansk statsborgerskab, skal vedlægge dansk pas eller indfødsretsbevis. Er I født eller døbt i udlandet, skal I vedlægge pas.

Kommunen sikrer sig, at de udenlandske dokumenter er ægte.

Hvis du gifter dig med en udlænding
Hvis den ene af jer er udlænding, skal I muligvis udfylde og aflevere en erklæring om kendskab til reglerne om ægtefællesammenføring i udlændingeloven.

Det gælder, hvis én af jer:

ikke har dansk indfødsret ikke har statsborgerskab i et nordisk land ikke har opholdstilladelse efter udlændingelovens paragraf 6-9f eller 9i-9n.
Erklæring efter ægteskabslovens § 11 b om kendskab til udlændingelovens regler om ægtefællesammenføring (nyt vindue)Sådan kan du blive familiesammenført som borger fra et land uden for EU/EØS
Hvis du er udenlandsk statsborger
Udenlandske statsborgere skal vedlægge pas og bevis for lovligt ophold i form af arbejds- og opholdstilladelse, EU-opholdsbevis, visum eller indrejsestempel. Er I født i Danmark, skal I desuden vedlægge dåbs- eller navneattest.

Udenlandske skilsmissedokumenter og dødsattester skal godkendes af kommunen."
mh
Rådgiver for ÆUG

Sgr

Indlæg af Sgr » 05.07.2015 12:22:59

Okay, undskyld det forkerte ord, jeg troede at det også dækkede ægteskabserklæring.

For det er et ægteskab det drejer sig om. Og jeg kan ikke finde noget sted hvor det fremgår at man skal dokumentere sin civilstand.

I lovens https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=163352 kapitel 2 står der at "Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold fastsætter regler herom."

I bekendtgørelsen https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=163626 fremgår det at "En ansøgning om prøvelse af ægteskabsbetingelserne vedhæftes eller vedlægges de dokumenter, der er nævnt i ansøgningen." [§2 stk 2] og kigger man på ansøgningsblanketten så er der ikke noget om at man skal dokumentere sin ægtestand.

Det fremgår at: "Hvis I bor i udlandet (eller på Færøerne) og ikke er registreret
i CPR, skal navn og fødselsdato dokumenteres fx ved at
forevise pas." og ligeledes at "Som dokumentation for ”lovligt ophold” i Danmark i ægteskabslovens forstand kan fx fremlægges følgende:
- Pas,- Visum, herunder turistvisum,- Opholdstilladelse eller EU/EØS-opholdsbevis fra Danmark,- Opholdstilladelse fra et andet Schengenland,- Anden gyldig dokumentation for nordisk statsborgerskab eller statsborgerskab i et EU-land og - Dokumentation for tidspunktet for indrejse i Danmark, fx indrejsestempel
"
Det vil sige at identitet og lovligt ophold er de ting som skal dokumenteres. Der kan være mere såfremt man tidligere har været gift, men ellers er det hvad jeg kan se fremgår af de officielle dokumenter.

Og på den måde er det på linje med andre lande hvor personerne der skal giftes skriver under på reglerne for det - herunder at man er enlig - men ikke afkræves yderligere dokumentation.

Men jeg har hørt så meget om at skulle dokumentere ægtestand, så det må enten stå et sted eller have stået et sted engang. Jeg kan bare ikke finde det nogen steder.

Jeg har dog bemærket at netop med hensyn til dokumentation for forskellige ting, så indeholder gældende lov nogle forandringer i forhold til tidligere. Fx så kræver man ikke længere original dåbsattest for danskere. I det tidligere regelsæt var det et krav hvis man er født før 1960. Så der er forandret i netop dette område i loven.

PS Ankestyrelsens sider indeholder afvigelser fra gældende regelsæt, og har ikke været ajourført længe (i hvert tilfælde med hensyn til visse ting), så jeg ved ikke helt hvor meget man kan stole på de sider. De nævner det med at dokumentere ægtestand ( https://ast.dk/born-familie/aegteskab-o ... gsmal-svar ), men hvis det er det eneste sted det står, så har jeg svært ved at se at der er juridisk belæg for det. De nævner også at hvis man har boet i mange lande, så skal man kunne dokumentere det for hvert land.

Det er så der min næste udfordring i givet fald ligger for det kan medføre en del uhensigtsmæssig rejseaktivitet hvis det skal skaffes. Men mit spørsmål om hvad der så kræves er i min tråd viewtopic.php?f=5&t=15717

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.07.2015 18:29:13

Ingen kan sige dig helt firkantet, hvad lige præcis din vielseskommune vil forlange. Det er jo bl.a. det der ligger i at der står "Kravene til dokumentationen afhænger bl.a. af, om I er danske statsborgere, og hvor og hvornår I er født."

Der er klart langt mindre sandsynlighed for at en 18-årig allerede er gift, end at en 48-årig er/har været.

En garvet medarbejder vil højst sandsynligt være mere fleksibel end en ny og usikker.

Det sikreste i dit/jeres tilfælde er at spørge dem, hvad de ønsker og forklare, hvad det er muligt at fremskaffe. Det kan have en positiv effekt at forklare hvornår og hvordan I har mødt hinanden og fortælle, hvorfor du er rimeligt sikker på at din forlovede ikke har en anden ægtefælle skjult i skabet.

Nu er det efterhånden en del år siden jeg blev gift, men dengang var vores kommune tilfreds med at min mand viste sit pas og skrev under på tro og love. Vi boede da sammen i DK (han var på studieophold), og havde kendt hinanden i 3 år, så de regnede vel med at jeg ville have opdaget, hvis han var gift til anden side :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Sgr

Indlæg af Sgr » 15.07.2015 12:40:25

Præcis. Såvidt jeg kan læse ud af reglerne, så er det hvad der gælder plus at man nu også skal skrive under på at man kender reglerne for familiesammenføring.

Så alle de ægtestandserklæringer der udfyldes ser ud til at være noget nogen finder på at efterspørge uden hjemmel.

Sgr

Indlæg af Sgr » 17.08.2015 17:51:32

Jeg har dyrket feltet lidt mere indgående og må hellere tilføje at det findes i afsnit 2.5.1 på http://sm.dk/filer/lovstof/vejledning-o ... ssager.pdf.

Men det er ikke et "skal", men et "kan" og reelt kommer det til at afhænge af hvad den pågældende medarbejder synes. Lidt for tilfældigt og efter min mening ikke noget kønt syn i et retssamfund.
2.5.1.1. Hvornår kræves civilstandsattest fremlagt
Der stilles ikke krav om, at en part med relevant tilknytning til udlandet altid fremlægger en civilstandsattest, men kommunen kan altid kræve en civilstandsattest fremlagt.
- så der er ikke noget krav, men de kan.
Det beror på en konkret vurdering, om kommunen kræver fremlagt en civilstandsattest.
Det burde således begrundes og ikke være en del af en standard procedure. Begrundelse kan være at parten ikke bor i Danmark (hvad det så end betyder hvis man har lovligt ophold og det eneste man bor er i Danmark), mistanke om... eller stikprøve. Det sidste betyder teknisk set at alle og enhver kan blive bedt, men også at ikke alle må, for så er det ikke en stikprøve.

Og så følger
I følgende situationer kan kommunen ikke kræve, at parten fremlægger civilstandsattest:
- Parten er flygtning eller asylansøger.
- Det er umuligt for parten at fremskaffe en civilstandsattest.
- Det er meget vanskeligt eller byrdefuldt for parten at fremskaffe en civilstandsattest.
Her kommer umuligt, vanskeligt og byrdefuldt til at spille en rolle. Det tredje punkt er mest interessant og om det nævner vejledningen:
- Udstedelse af civilstandsattest forudsætter personligt fremmøde hos en udenlandsk myndighed i et fjerntliggende land. (Det skal dog her undersøges, om parten i stedet kan møde på det pågældende lands ambassade i Danmark eller et andet sted i Europa).
Det er ikke angivet hvad der opfattes som tilstrækkeligt fjerntliggende, men USA ligger en kvart jord den ene vej og Japan en kvart jord den anden vej og i mellem er der kun Stillehavet, så set med mine øjne er det "fjerne" mindre end en kvart jord. Spørgsmålet er måske kun hvor meget mindre.

Tilbagefaldsreglen er:
Hvis det ikke er muligt for parten at fremskaffe nogen form for dokumentation for, at vedkommende er ugift, oplyser parten under strafansvar med sin underskrift på ægteskabserklæringen, at vedkommende er ugift.
eller set med mine øjne det man lige så godt kunne have valgt at gøre fra starten. Det er den samme regel der gælder for den danske part direkte.

Besvar