tilbagerejsetilladelse

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
removeallborders

tilbagerejsetilladelse

Indlæg af removeallborders » 04.02.2015 20:42:55

Min kone tager en måneds ferie i sit hjemland her imens vi afventer at få vores sag afgjort hos statsforvaltningen.

I vores kvittering fra dem stod der at vi i så fald skulle søge om en tilbagerejsetilladelse hos det lokale politi. Det har vi så gjort, men efter 1½ times telefonkø fik vi besked om at de har for travlt til at nå at udstede tilbagerejsetilladelsen inden d. 11. februar hvor hun rejser (ringede i forgårs). Den eneste mulighed for min kone er så at opsøge den danske ambassade i hendes hjemland for at få tilbagerejsetilladelsen, hvilket var meget vigtigt fordi ellers kan hun ikke komme ind i Danmark igen, blev der sagt 3 gange efterfulgt af nogle "do you understand?" - de udlændinge forstår jo ikke ret meget...

Nå, mit spørgsmål er om nogen har erfaring med tilbagerejsetilladelser fra danske ambassader og selvom det nok er forskelligt fra land til land så kunne jeg godt tænke mig at få en idé om, om det er noget man bare kan komme ind og få udstedt med det samme eller om der kan være problemer / ventetid.

Desuden undrer det mig at vi har behov for tilbagerejsetilladelsen, vi har jo ofte besøgt Danmark da vi boede i et andet eu land og det helt uden spørgsmål / problemer da min kone har opholdstilladelse / visum fra det andet eu-land. Eneste jeg kan forestille mig er at hendes pas ved indscanning skulle "afsløre" at hun nu bor i Danmark og er ved at søge opholdstilladelse?

fundiver199

Re: tilbagerejsetilladelse

Indlæg af fundiver199 » 05.02.2015 08:17:04

Hvis din kone stadig har et gyldigt opholdskort udstedt af et andet EU-land, er der ingen problemet og intet behov for en tilbagerejsetilladelse. Den situation har de personer, der har rådgivet jer, nok bare ikke taget højde for.

removeallborders

Indlæg af removeallborders » 05.02.2015 16:26:37

Ville jeg jo også mene. Ifølge politiet var det bare ikke relevant fordi vi er bosat i Danmark nu og ikke det andet eu land.

Jeg tvivler stærkt på at de denne gang vil bede om yderligere info når de ser hendes opholdskort - i modsætning til alle de andre gamge.

Vælgee dog nok at søge tilbagerejsetilladelsen på ambassaden alligevel, selvom det nok er livrem og seler er det en situation vi gerne vil være helt sikre på.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.02.2015 16:41:43

Men grænsepolitiet kan da ikke se, hvor din kone er bosat. Og så længe hun ikke er tilmeldt CPR i Danmark, er hun vel heller ikke frameldt i det andet land.

Jeg synes, dette er noget bureaukratisk idioti. For det giver da ingen som helst mening, at medfølgende ægtefæller pludselig igen skal underlægges visumkrav i Schengen, bare fordi de venter på, at et opholdskort bliver erstattet med et andet.

Når opholdskortet fritager for visumkrav er det jo fordi, personen bor i Schengen, og der allerede er taget stilling til, at han/hun ikke udgør en sikkerhedsrisiko el. Og intet af dette har jo ændret sig, bare fordi I er flyttet fra det ene land i Schengen til det andet.

Med et stort antal illegale indvandrere i Schengen, grænseoverskridende kriminalitet mm, så må der da være andre og bedre ting, politi og ambassader kan bruge tiden på, end at "jagte" medfølgende ægtefæller til EU-borgere, der er flyttet fra land a) til land b)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.02.2015 16:44:19

PS. Nogle gange skal man lade være at spørge og bare gøre tingene. Og det her er en af de gange.

removeallborders

Indlæg af removeallborders » 05.02.2015 17:35:06

Jamen helt enig. Jeg syntes også det virker totalt fjollet. Var bare i tvivl om grænsepolitiet somehow kunne se hvor hun var bosat, evt. ved scanning af hendes pas, men virker også meget urealistisk. Hendes nuværende opholdskort er fra Irland som ikke er en del af schengen, men det spiller vidst ingen rolle. Tror vi kontakter ambassaden i hendes hjemland og spørger dem hvad de syntes. Hvis det ikke er nødvændigt gider de nok heller ikke bruge tid på det.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.02.2015 17:52:37

Det komplicerer så tingene en smule. For hvis opholdskortet er fra Irland, har hun kun ret til indrejse i Schengen, hvis hun ledsager eller slutter sig til dig.

removeallborders

Indlæg af removeallborders » 13.02.2015 00:19:10

lader til du har ret med at det er problematisk at visummet er udenfor schengen.

I dag kontaktede min kone så det danske konsulat i Sao Paulo hvor hun er, for at arrangere tilbagerejsetilladelsen som politiet i Aarhus havde sagt vi skulle gøre.

De afviste at kunne hjælpe og henviste til at hun skulle møde op på den norske ambassade i Rio de Janeiro.

Jeg har godtnok svært ved at se hvad en norsk ambassade har med en tilbagerejsetilladelse, i en sag om familiesammenføring efter EU regler, at gøre.

Det er både dyrt og besværligt at rejse imellem de to byer, så jeg håber meget vi kan undgå det. Jeg har sendt dem en mail og bedt om en forklaring og tænker at kontakte politikredsen i Aarhus igen for eventuelt at få noget på skrift fra dem som jeg kan vise konsulatet.

Sjovt at samme konsulat var yderst behjælpelige da vi skulle bruge dokumenter til vielsen.

Suk så meget energi at bruge på noget så ligegyldigt.

Besvar