Dk/sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
isay

Dk/sverige

Indlæg af isay » 04.02.2015 20:54:12

Hej
Jeg/vi har afleveret ansøgning om ophold til statsforvaltningen i Dk i november, venter stadig på afgørelsen.

Kan vi flytte til DK mens vi venter på afgørelsen, og kan man flytte hos sin forældre i Dk indtil vi får/finder en lejlighed,

Jeg tænker på også om jeg kan beholde min lejlighed i sverige?
Har også afleveret ansøgning i sverige om opholdskort

skaanebo

Re: Dk/sverige

Indlæg af skaanebo » 04.02.2015 20:59:10

Ja, I kan sagtens flytte til DK og bo hos forældre til evig tid, hvis I har lyst, når blot jeres forældre har tilstrækkelig stor bolig til, at I kan blive folkeregistret hos dem.

Lejligheden i Sverige ved jeg ikke, om du kan beholde. Det afhænger jo af, hvad det er for en type lejlighed. De fleste udlejere kræver bopælspligt, hvilket betyder, at du ikke bare kan lade den stå tom og bo et andet sted eller fremleje den, uden i hvert fald at have fået tilladelse til det.

isay

Indlæg af isay » 04.02.2015 21:53:48

Jeg fik læst i emnet (Nyt boligkrav på vej)

Det foreslås at ændre boligkravet, således at der fremover stilles krav om, at den herboende råder over en selvstændig bolig. Det medfører, at det som udgangspunkt ikke længere vil være muligt at opfylde boligkravet ved at leje værelser i eksempelvis sine forældres ejerbolig. Der skal ved vurderingen af, om der er tale om en selvstændig bolig, hovedsagelig lægges vægt på, om der er en selvstændig indgang til boligen, og om boligen fremstår som en enhed. Forslaget om at ændre boligkravet således, at der stilles krav om råden over en selvstændig bolig, styrker kravets integrationsfremmende formål.”

Kan det så have betydning for mig hvis jeg/vi flyttede hjem til mine forældre i en periode?

Lejligheden i sverige tror ikke lige der er noget bopælspligt, men jeg vil jo være der i min fri dage weekender,

Leje Politik, den har jeg lige læst der står ikke rigtig noget om, kun hvad det kræver og leje sig ind på deres boliger.
jeg vil beholde lejligheden af hensyn til hvis der skulle komme et afslag fra statsforvaltningen, og vi så kan flytte til Sverige med det samme, da jeg ved hvor svært det er og finde en leje lejlighed i sverige til en rimelig pris.

Og kan det have nogen betydninger for vores ansøgninger, både i Sverige og Danmark hvis jeg beholder lejligheden.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.02.2015 22:00:53

Nationale danske regler har intet som helst at gøre med EU's regler om arbejdskraftens frie bevægelighed. Ved at søge efter EU-regler er I under et parallelt regelsæt, hvor der gælder helt andre ting. Så nej, det er fuldstændig irrelevant, hvordan danske regler for familiesammenføring/opholdstilladelse lyder.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.02.2015 22:01:56

Du kan kun beholde din lejlighed i Sverige efter forudgående tilladelse fra din hyresvärd eller bostadsrättsföreningens ordförande.

Normalt vil man sige, at du skal afhænde din bolig, når du nu ikke har tænkt dig at bo der mere og heller ikke har tænkt dig at returnere til boligen på et senere tidspunkt.

Besvar