Flytte til Sverige/andet EU-land

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
InkaVisum

Flytte til Sverige/andet EU-land

Indlæg af InkaVisum » 03.02.2015 14:58:46

Situation:

Jeg er 25 år og dansk statsborger med bopæl i Danmark. Jeg studerer og er uden arbejde.
Jeg har en 19-årig sydamerikansk gravid kæreste på besøg på turistvisum og vil gerne have at hun føder i Danmark(selvbetaler). Vi har dog det problem i mellemtiden, at hendes turistvisum udløber(13.03.2015) 2 måneder før hendes termin.

Gravid, Sydamerikaner, er I DK på turistvisum nu, VISUM udløber 13.03.2015.

Jeg kan få rigeligt økonomisk hjælp af forældre, som heldigvis er villige til at hjælpe. Jeg er dog i tvivl omkring reglerne.

SPØRGSMÅL til at starte med:
Er ”Sverige-modellen” en "løsning" på vores umiddelbare problem?
Altså, kan hun på den måde få lov til at opholde sig i EU ud over hendes VISUM?

skaanebo

Re: Flytte til Sverige/andet EU-land

Indlæg af skaanebo » 03.02.2015 15:27:56

Ja. Derved slipper I også for at betale.

InkaVisum

Indlæg af InkaVisum » 03.02.2015 15:36:23

VIRKELIG?!?! :o

Jeg forstår, at vi så naturligvis skal betale for så meget andet, men det ville da noget mere overskueligt på den måde.

Er det så bare om hurtigst muligt at flytte til Sverige? Begge to? (hun er jo i DK nu)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.02.2015 15:49:37

Har du læst menupunktet "Rådgivning" øverst på siden om at flytte til Sverige/EU?

Hvis du har tænkt dig at blive ved med at studere i DK og fx bo i Skåne, skal du være obs på, at du vil blive "person med tilstrækkelige midler". Dvs., du skal kunne dokumentere, at du har tilstrækkeligt med indkomst/formue til at I kan leve af det i hvert fald et år frem i tiden.

Hvis du derimod studerer ved et svensk studie, så skal du ikke som sådan dokumentere andet end, at du er studerende i forhold til svenske myndigheder, da du så betragtes som studerende.

InkaVisum

Indlæg af InkaVisum » 03.02.2015 17:33:26

Jeg forstår det bedre og ved også bedre hvad jeg egentlig nu ville spørge om.

Hvad skal vi så søge om til hende i Sverige? (EU-opholdskort eller familiesammenføring?)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.02.2015 19:00:08

Ja, hvis I gifter jer først, kan I søge efter begge regelsæt. Det er der kun fordele ved at gøre.

InkaVisum

Indlæg af InkaVisum » 04.02.2015 10:31:45

A.

Jeg har forstået:
Svenske nationale regler, hvis vi vil hurtigts muligt vil videre til Danmark

EU-regler, hvis vi mest af alt bare vil have at hun kan blive her lige nu og her.

B.

Kan/må hun rejse til Peru efter/før at hun har fået sit EU-opholdskort?

1.
Jeg forstår, at hvis jeg(og dermed også hende) flytter til Sverige, så har hun ret til være i Sverige i længere tid end hendes visum er udstedt til (såfremt vi er gift).

Korrekt?

1A.

Ved flytning til Sverige,

betyder det at jeg/vi får en lejlighed og betaler denne og så derefter går til myndighederne med vores ansøgninger(EU-ophold...og familiesammenføring)?

2.
Vi søger om EU-opholdskort og Familiesammenføring - Hvad gør vi derefter frem til tæt på fødslen midt i april? (hvis alt går smidigt) - Udover at bo og opholde sig i Sverige..

Er der nogle krav?

3.
For at sikre fødslen sker i DK? Kan/må vi rejse til Danmark i midten af april?

4.
Jeg ville lige have præciseret, hvad slipper vi for at betale? (indlæg 2)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.02.2015 12:35:24

InkaVisum skrev:A.

Jeg har forstået:
Svenske nationale regler, hvis vi vil hurtigts muligt vil videre til Danmark

EU-regler, hvis vi mest af alt bare vil have at hun kan blive her lige nu og her.
Der er ikke længere nogen særlige fordele ved at søge efter EU-reglerne i Sverige. Fordelen var, at man så kunne tilbringe ventetiden sammen. Men da Sverige nu tillader ægtefæller af nordiske borgere at vente i Sverige uanset hvad, så er den fordel forsvundet, og kun ulemperne er tilbage.

B.
InkaVisum skrev:Kan/må hun rejse til Peru efter/før at hun har fået sit EU-opholdskort?
Hun må naturligvis altid rejse til sit hjemland. Men for at komme ind i Schengen igen skal hun enten have opholdstilladelse / opholdskort eller have et gyldigt visum, som er udstedt af ambassaden i Peru.
InkaVisum skrev:[1.
Jeg forstår, at hvis jeg(og dermed også hende) flytter til Sverige, så har hun ret til være i Sverige i længere tid end hendes visum er udstedt til (såfremt vi er gift).

Ja når man har EU-opholdsret behøver man naturligvis ikke at have et gyldigt visum. Du skal jo som dansk statsborger heller ikke bruge et gyldigt visum for at opholde dig i Danmark.
InkaVisum skrev: 1A.

Ved flytning til Sverige,

betyder det at jeg/vi får en lejlighed og betaler denne og så derefter går til myndighederne med vores ansøgninger(EU-ophold...og familiesammenføring)?

Grundlæggende: Ja.
InkaVisum skrev:2.
Vi søger om EU-opholdskort og Familiesammenføring - Hvad gør vi derefter frem til tæt på fødslen midt i april? (hvis alt går smidigt) - Udover at bo og opholde sig i Sverige..

Er der nogle krav?

Grundlæggende: Nej.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.02.2015 12:53:39

Du vil også have stor nytte af at klikke dig ind her:

http://www.oresunddirekt.dk

og her: http://www.norden.org/da/norden-for-dig ... il-sverige

(og læse informationerne, forstås ;) )
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.02.2015 13:27:10

Fordelen ved at søge efter EU-regler i Sverige er stadig, at man har lovligt ophold i samme øjeblik (og ikke bare "processuelt ophold", hvor man reelt intet må foretage sig andet end at trille tommelfingre), og at man med samme dokumentation, som man har afleveret til Migrationsverket, vil kunne blive folkeregistreret og få et svensk personnr., således at man til fulde kan udnytte, at man er blevet borger i Sverige og fx begynde at arbejde eller gå på sprogskole. Og det kan man altså gøre, også selv om Migrationsverket endnu ikke har udstedt et opholdskort. Men det kan man ikke gøre, hvis man alene har søgt om opholdstilladelse efter svenske regler.

Så at søge efter EU-regler giver med det samme adgang til personnr. og dermed også at være omfattet af den offentlige sygesikring, hvorimod man på processuelt ophold selv skal betale fuld pris eller sørge for at have en rejsesygeforsikring, der dækker.

Bemærk dog også, at der er forskel på, hvad der kræves, alt efter om du betragtes som studerende i Sverige eller som person med tilstrækkelige midler.

Hvis I planlægger fødsel i DK, vil det være urealistisk at forestille sig, at lægehjælp i Danmark vil være gratis. Det eneste, som vil være gratis i DK, vil være selve fødslen, men ikke alt det andet, som man normalt gør brug af inden en fødsel i dag.

Derimod vil alt være omfattet af den offentlige sygesikring i Sverige, hvis hun har fået et svensk personnr. og vælger at føde i Sverige. I Sverige er der dog en mindre brugerbetaling på alle ydelser, men det er ikke noget stort beløb.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.02.2015 13:53:58

Ja det er alt sammen rigtigt. Og dermed kan det være en fordel at søge efter begge regelsæt samtidig, hvis man forventer at blive i Sverige og derfor gerne vil have permanent opholdstilladelse allerede efter 2 år samt den ekstra tryghed, det giver, at man ikke risikerer at miste sit opholdsgrundlag pga. modtagelse af sociale ydelser.

InkaVisum

Indlæg af InkaVisum » 04.02.2015 16:13:26

Tak for alle informationerne, I er da helt vildt hjælpsomme :D

Link som vedrører mit spørgsmål nedenunder:
http://www.migrationsverket.se/English/ ... weden.html

Husk info: Hun er i DK nu på turistvisum OG 19 år, jeg er dansk statsborger og studerende. Vi er ikke gifte og det er ikke en mulighed lige nu, hendes visum udløber 13. marts.

1
Er det muligt at søge om residence permit selvom vi ikke er gift?

2
eller skal de så igen have yderligere dokumentation for samliv inden flytningen til Sverige?

3
Vi står nemlig i den ærgerlige situation, at hun har mistet ID-kortet fra sit land (ikke passet), som gør det umuligt at gifte sig inden, men intentionen om samme er måske god nok til Sverige?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.02.2015 20:45:50

For at gøre brug af EU-regler, skal I enten være gift eller kunne dokumentere 12-18 måneders forudgående samliv på fælles adresse.

For at søge efter svenske regler i Sverige, SKAL I være gift. Hvis I søger efter svenske regler uden at være gift, skal der søges fra hjemlandet.

Og under alle omstændigheder skal hun naturligvis have et gyldigt pas. Hvorfor er id-kort nødvendigt for at blive gift?

Normalt skal man blot have et civilstandsattest fra hjemlandet.

Besvar