Jeg min kone og jeg har boet i Sverige 7 snart 8 måneder. Min kone som er nigeriansk statsborger, fik hendes opholds kort efter eu reglen, lige før jul og vi gik straks der efter ind på Skatteverket for at få hende folkebogført(eller hvad det nu hedder)
Vi har fået tilbudt en lejlighed i Danmark nu og vil gerne flytte tilbage den første april. Men vis nu min kone ikke har fået sit svenske person id, er det så en god ide at flytte tilbage til Danmark nu? Eller er det bedst at vente til hun har sit svenske person id?
Bonus info. Vi har 2 små børn sammen på 4 måneder og 2 år. Hende på 2 år er født i Danmark før vi flyttet til Sverige. Hende på 4 måneder blev født i Sverige på Lund hospital. De er begge danske statsborger da vi er gift. Så med små børn jan man ikke bare lige flytte sådan rundt.
Tilbage til Danmark
Re: Tilbage til Danmark
Svensk id-kort kan ikke rigtig bruges til noget i DK, så det behøver I ikke at bekymre jer om. Id-kort bruges i forbindelse med bank, post, stemmeafgivelse ved valg og den slags.
Ok. Men jeg tænkte bare? Vi har fået tilbudt lejlighed i Danmark fra den først april. Vi var ind med papirerne lige før nytår for at registrere min kone på adressen officielt ned på Skatteverket. Det kun vi ikke gøre før vi havde hendes opholds kort i hånden.
De siger så at der kan gå op til 12 uger før hun får svensk personnummer. Hun har fået tilsendt breve og altmuligt i forbindelse min hendes fødsel af vores datter. Men officielt har hun ikke være registreret på adressen. Jeg har forstået det sådan at man skal modtage et personnummer før man kan officielt være registreret på adressen.
Kan dette have nogen betydning med at dokumentere vores realt ophold i Sverige til Danmark vis vi flytter før hun modtager person nummer i Sverige?
Det skal lige siges at vi har boet og boer sammen under hele vores ophold i Sverige.
De siger så at der kan gå op til 12 uger før hun får svensk personnummer. Hun har fået tilsendt breve og altmuligt i forbindelse min hendes fødsel af vores datter. Men officielt har hun ikke være registreret på adressen. Jeg har forstået det sådan at man skal modtage et personnummer før man kan officielt være registreret på adressen.
Kan dette have nogen betydning med at dokumentere vores realt ophold i Sverige til Danmark vis vi flytter før hun modtager person nummer i Sverige?
Det skal lige siges at vi har boet og boer sammen under hele vores ophold i Sverige.
Så det var ikke så meget person id jeg mente person nummer. Det svenske har hun ikke fået i nu. Skal hun det inden vi flytter til Danmark?
Nej, det har ingen betydning, om hun er folkeregistreret i Sverige eller ej, når blot I kan godtgøre, at I har boet sammen i Sverige i form af hendes svenske opholdskort og/eller stempel i pas for indrejse.
Okay. Det lyder bare fint. Jeg takker af hele mit hjerte.