Min kone har haft en ansøgning vedr. permanent ophold kørende i en 7-8 måneder. Helt kort kan forløbet koges ned til følgende:
- Vi sender ansøgning, hun er under uddannelse og har 7-8 mdr. tilbage ca.
- Vi får at vide at de vil vende tilbage indenfor 6 mdr.
- Sagen ligger i dvale i 7-8 måneder
- Dagen efter afsluttet studie (pædagog - på dansk iøvrigt) modtages brev hvor der står at man skal være under uddannelse, eller i fast arbejde. Vi bedes nu dokumentere dette indenfor 14 dage!
Jeg er muligvis en anelse farvet, men jeg synes det er ualmindeligt groft og uanstændigt at kræve at man finder et job 11 dage efter endt uddannelse. (fratrukket den tid det tager at sende et brev til udlængestyrelsen om dette). .men nok om det
Vi er i den lykkelige situation at min kone er gravid, med termin i starten af maj. Hun har nogle vikar timer i en institution, men ikke en fast kontrakt. Vi har sammen vurderet at hun venter til afsluttet barsel, at ansøge mere energisk om permanent arbejde - og at det nok ikke er realistisk at forvente ansættelse inden barsel. Dvs. om et års tid formentlig. Hun er ved at blive stor i det
Er der noget vi kan gøre i denne situation? Henvise til EU regler eller lign.? Jeg er dansk statsborger, og hun har boet i DK i omkring 10 år snart. Har arbejdet og/eller studeret hele tiden, og vi har sammen en datter på 5.