indsende fs ansøgning mens jeg bor i sverige?
indsende fs ansøgning mens jeg bor i sverige?
Hej med jer
Jeg ringede til US i fredags og spurgte om jeg kunne starte ansøgningsprocessen og indsende blanketterne for FS efter danske regler mens jeg stadig bor i malmø og leder efter et sted i københavn og det sagde medarbejderen, jeg talte med, at jeg godt kunne da boligkravet kan udskydes når man flytter tilbage til DK som udlandsdansker.
Kan det passe? boligkrav er en ting men ikke at have adresse i dk? bliver helt i tvivl da jeg ikke kan finde det på skrift nogen steder?
på forhånd tak for svar
vh Sara
Jeg ringede til US i fredags og spurgte om jeg kunne starte ansøgningsprocessen og indsende blanketterne for FS efter danske regler mens jeg stadig bor i malmø og leder efter et sted i københavn og det sagde medarbejderen, jeg talte med, at jeg godt kunne da boligkravet kan udskydes når man flytter tilbage til DK som udlandsdansker.
Kan det passe? boligkrav er en ting men ikke at have adresse i dk? bliver helt i tvivl da jeg ikke kan finde det på skrift nogen steder?
på forhånd tak for svar
vh Sara
Re: indsende fs ansøgning mens jeg bor i sverige?
Ja, den praksis kaldes også "Coming home". Du kan søge og få et forhåndstilsagn, mens I bor i udlandet. Når forhåndstilsagnet er giver har I så seks måneder, førend I skal være flyttet til dK, for at det stadig gælder.
Noget helt andet er: hvis I bor i Sverige, hvorfor vil I så ikke søge efter de langt mere fordelagtige EU-regler?
Noget helt andet er: hvis I bor i Sverige, hvorfor vil I så ikke søge efter de langt mere fordelagtige EU-regler?
Hej Skaanebo og tak for svar.
Jeg bor i øjeblikket i Malmø men min mand er stadig i Iran, så kan vi ikke gøre brug af eu-reglerne, er det ikke rigtigt forstået?
Vi sendte en ansøgning afsted for FS efter de svenske regler i maj sidste år men har stadig intet hørt fra Migrationsverket. Nu er jeg blevet så træt af Sverige og ventetiden at jeg overvejer stærkt at flytte til dk igen og starte forfra stort set.
Sara
Jeg bor i øjeblikket i Malmø men min mand er stadig i Iran, så kan vi ikke gøre brug af eu-reglerne, er det ikke rigtigt forstået?
Vi sendte en ansøgning afsted for FS efter de svenske regler i maj sidste år men har stadig intet hørt fra Migrationsverket. Nu er jeg blevet så træt af Sverige og ventetiden at jeg overvejer stærkt at flytte til dk igen og starte forfra stort set.
Sara
Din mand skal blot have sluttet sig til dig, mens du stadig bor i Sverige.
Hvis I er gift, kan din mand søge om visum efter EU-regler. Det er ganske gratis og visum skal normalt udstedes inden for to uger.
Besøgsvisum er noget andet end opholdstilladelse/opholdskort og mindre bureaukratisk. Og det er som sagt alt, hvad han skal have, førend I sammen kan flytte til DK og gøre brug af EU-retten.
Hvis I er gift, kan din mand søge om visum efter EU-regler. Det er ganske gratis og visum skal normalt udstedes inden for to uger.
Besøgsvisum er noget andet end opholdstilladelse/opholdskort og mindre bureaukratisk. Og det er som sagt alt, hvad han skal have, førend I sammen kan flytte til DK og gøre brug af EU-retten.
-
fundiver199
Det kan være en god ide at få behandlet sin EU-ansøgning i Danmark, medens man stadig bor i Sverige. Så jeg synes, din mand skal søge om et gratis visum, som skaanebo har skrevet. Og når han så er kommet til Sverige, kan I efter cirka 14 dage sende en ansøgning om EU-familiesammenføring til Statsforvaltningen i Danmark.
Desværre er ventetiden også her ganske lang, de har lige sendt breve ud til en række ansøgere, at de må forvente cirka 7½ måneds ventetid. Men i det mindste kan I da være sammen under den ventetid.
Det kan jo også gå sådan, at I får svar fra Migrationsverket først, og så vælger I måske alligevel at blive i Sverige.
Desværre er ventetiden også her ganske lang, de har lige sendt breve ud til en række ansøgere, at de må forvente cirka 7½ måneds ventetid. Men i det mindste kan I da være sammen under den ventetid.
Det kan jo også gå sådan, at I får svar fra Migrationsverket først, og så vælger I måske alligevel at blive i Sverige.
Hej Skaanebo og Fundiver199
tak for svar.
Jeg er så forvirret, hver gang man tror man har nogenlunde på alle de regler så finder man meget hurtigt ud af hvor lidt man egentlig ved.
I tilfælde af at vi gør brug af eu visum og derefter søger efter eu retten i dk, kan min mand så godt starte i sprogskole eller arbejde mens vi venter de ca 7 måneder på svar?
Kan vi risikere at få afslag da jeg er grænsegænger(arb i kbh), på nyidanmark.dk står der nemlig at det kun er i visse tilfælde at grænsegænge vil få familiesammenføring efter eu-retten?
på forhånd tak
Sara
tak for svar.
Jeg er så forvirret, hver gang man tror man har nogenlunde på alle de regler så finder man meget hurtigt ud af hvor lidt man egentlig ved.
I tilfælde af at vi gør brug af eu visum og derefter søger efter eu retten i dk, kan min mand så godt starte i sprogskole eller arbejde mens vi venter de ca 7 måneder på svar?
Kan vi risikere at få afslag da jeg er grænsegænger(arb i kbh), på nyidanmark.dk står der nemlig at det kun er i visse tilfælde at grænsegænge vil få familiesammenføring efter eu-retten?
på forhånd tak
Sara
Om man risikerer at få afslag er jo komplet umuligt at svare på, da du ikke har forelagt nogen form for dokumentaton for din status som grænsegænger og med fast bopæl i Sverige her på forum. Men altså masser af mennesker bor i Sverige og arbejder i Dk og har fået opholdskort i DK efterfølgende til deres ægtefælle, så det er da absolut en farbar vej. Det kræver blot at du sørger for at samle pålidelig og troværdig dokumentation for at du bor og opholder dig i Sverige og for, hvordan du så passer dit job i Danmark.
Din mand kan ikke gøre noget i DK uden at have et dansk CPR.nr. Og det får han først, når han er folkeregistreret og har fået sit opholdskort. I teorien må han gerne arbejde, men i praksis er det bare umuligt uden at have et CPR.nr.
Din mand kan ikke gøre noget i DK uden at have et dansk CPR.nr. Og det får han først, når han er folkeregistreret og har fået sit opholdskort. I teorien må han gerne arbejde, men i praksis er det bare umuligt uden at have et CPR.nr.
Men man kan godt starte på sprogskole , uden cpr nummer .
http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A ... =tAQHGakGS
viewtopic.php?f=7&t=6883
http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A ... =tAQHGakGS
viewtopic.php?f=7&t=6883
-
fundiver199
Mon ikke du tænker på den tekst, der beskriver den omvendte situation? Altså hvor du bor i det land, hvor du er statsborger (Danmark), men arbejder i et andet land f.eks. Sverige eller Norge.SReza skrev:Kan vi risikere at få afslag da jeg er grænsegænger(arb i kbh), på nyidanmark.dk står der nemlig at det kun er i visse tilfælde at grænsegænge vil få familiesammenføring efter eu-retten?
Denne måde at indrette sig på giver som udgangspunkt ikke ens ægtefælle EU-opholdsret. Men den kan dog gøre det, hvis det ikke at have sin ægtefælle hos sig effektivt vil forhindre en i at passe sit arbejde i det andet EU-land. F.eks. fordi det så er umuligt at få passet sine børn.
At ens ægtefælle har EU-opholdsret, hvis man reelt har boet sammen i et andet EU-land og herefter flytter hjem, er derimod hævet over enhver tvivl. Problemer opstår alene, når folk ikke kan dokumentere, at de f.eks. har været bosat i Sverige.
Og alt andet lige er det dokumentationskrav sværere at løfte, hvis man arbejder i Danmark, da man jo så meget oplagt kunne være reelt bosat i Danmark og alene have en adresse på papiret i Sverige.
Det er derimod en anelse svært at påstå, at du nok har indrettet dig sådan, hvis du hver dag har passet dit arbejde i Haparanda, som ligger 2.000 km nord for Øresundsbroen.