Hej igen,
Jeg havde i et tidligere indlæg stillet spørgsmål vedr. fs. til en der ikke har lovligt opholdsgrundlag (i Sverige).
Min forlovede valgte for en god ordens skyld at tale med en advokat fra Sverige for at spørge om nogenlunde det samme. Han fik at vide at han SKAL først rejse tilbage til hjemlandet, hvorefter jeg herfra skal ansøge om besøgsvisum så han kan komme til DK, og derefter tage til Sverige og søge om fs!
For mig virker det som at tage en kæmpe omvej for i sidste ende at gøre det samme. Hun har begrundet det med at han allerede har fået afslag fra Sverige 3 gange og besked på at han skal forlade landet.
Har hun ret?
Eller kan det ske ved at vi bliver gift i Sverige og jeg efterfølgende søger om fs - hvorefter hans ophold vil være lovligt? Jeg har planlagt at søge efter EU-reglerne.
Og hvis han bliver nødt til at rejse tilbage til hjemlandet vil det være nemmere at søge efter de danske regler nu hvor vi begge er over 24 og jeg opfylder de fleste krav?
Igen på forhånd tak!
fs. og advokats råd?
Re: fs. og advokats råd?
Hvis I gifter jer, og hvis du bor i Sverige, overtrumfer EU-reglerne Sveriges nationale regler. Så ja, det kan I gøre.
She has justified it with that he has already been rejected from Sweden 3 times and told him to leave the country.
-
fundiver199
That does not matter. The free movement in EU and the right to family live with a spouse takes precedence over immigration control, unless the person is a danger to public security, order or health.
And previous breaches of immigration law very obviously does not constitute a danger to public order, if a person is entitled to stay under free movement rules, since the risk of yet another illegal stay is then absolutly zero.
And previous breaches of immigration law very obviously does not constitute a danger to public order, if a person is entitled to stay under free movement rules, since the risk of yet another illegal stay is then absolutly zero.