Behandlingstid hos US

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
NADI123456

Behandlingstid hos US

Indlæg af NADI123456 » 30.11.2014 11:06:46

Hej Æug,

Jeg havde per d. 13 Oktober indgivet min ansøgning mht. ægtefællesammenføring til US,
De har skrevet i brevet at de vil vende tilbage indenfor 5 uger,

Dette betyder at de ikke har overholdt det, skal jeg få en advokat over dette?

NADI123456

Re: Behandlingstid hos US

Indlæg af NADI123456 » 30.11.2014 11:18:03

Ville lige tilføje, det var ikke behandlingstiden men at de ville vende tilbage om at de ikke har taget i stilling til om ansøgning kan tages i beghandling i Danmark.

Kan i forklarer hvad de mener?

Pelle

Indlæg af Pelle » 30.11.2014 18:20:02

Hej Nadi,

Pga stor travlhed hos US er den nuværende ventetid til du hører fra dem på omkring 10 uger, i stedet for de 5 som der står i standardbrevet du har fået. Så jeg tror desværre ikke du hører fra dem før efter nytår. Dette er grundet det store antal asylansøgere Danmark har modtaget på det seneste, det har været ret meget oppe i nyhederne de sidste par måneder.

Jeg har selv talt med dem og de fortalte mig at selvom ventetiden på det næste brev er 10 uger vs. 5 uger som de siger, burde den totale sagsbehandlingstid ikke overstige servicemålene (3 og 5 måneder afhængig af ens sag). Så sagt på en anden måde så vil det tage længere tid før du hører fra dem, men så burde det også gå stærkt fra da af. Jeg tvivler på en advokat vil gøre nogen forskel, da de ikke bryder nogle love ved at have travlt.

Mht hvad de mener i brevet er at du kun har en kvittering for at ansøgningen er modtaget, ikke at den er konstateret korrekt udfyldt eller at du opfylder kravene. For at din ægtefælle kan få processuelt ophold (blive i dk mens han ansøgning behandles) er det en forudsætning at din ansøgning er gyldig og dermed kan blive behandlet. Med gyldig menes f.eks. at I overhovedet er gift. Hvis man åbenlyst ikke opfylder kravene kan US afvise ansøgningen og så har ægtefællen ikke haft processuelt ophold under forløbet. Dette er for at sikre at folk ikke bare udfylder en "falsk" ansøgning om familiesammenføring for at forlænge f.eks. et turistophold.
Så det lange af det hele er at du har fået en kvittering for at de har modtaget din ansøgning, men du har ingen garanti for at den opfylder kravene til at blive behandlet. Jeg går ud fra at grunden til at dette er så forsinket er at det kræver at en medarbejder rent faktisk læser din ansøgning igennem og pga travlhed er de en del bagud.

Håber det gav lidt afklaring.

cbirn

Indlæg af cbirn » 23.01.2015 13:56:06

US har kronisk travlt...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.01.2015 11:52:08

Situationen lige nu er ekstraordinær, fordi antallet af asylansøgninger sidste år var det højeste, siden man indførte den nuværende opgørelsesmetode i 1997. Og som en følgevirkning heraf var antallet af ansøgninger om familiesammenføring - især sammenføring af børn - også det højeste i mange år. Vi skal i hvert fald tilbage til 2000-2001 for at finde lige så høje ansøgningstal for familiesammenføring.

Da det tager tid at få bevilling til at ansætte flere medarbejdere og herefter opslå de nye stillinger og finde de rigtige kandidater, kan det ikke undgås, at et så stort udsving i sagsmængden får betydning for ventetiderne i en periode.

Ronove

Indlæg af Ronove » 28.01.2015 05:03:44

Hvad angår det med at den totale sagsbehandlingstid alligevel ikke burde overstige 3 eller 5 måneder - vi indleverede ansøgningen den 30. okt, altså for tre måneder siden. Skal vi nu forvente, at de klassficerer sagen til en 'kompliceret' sag, bare for at kunne overholde servicemålet? Jeg tror vores sag er sådan en, hvor de muligvis kunne slippe af sted med at klassificere det sådan. Jeg går ud fra, at det er hvad de nu vil gøre (det kan også være at de altid ville have betragtet det som kompliceret - men jeg tvivler)?

ingermette

Indlæg af ingermette » 28.01.2015 10:04:49

Min mand og jeg indgav vores ansøgning for 5mdr siden og vi fik brev om at det ville tage de ca 3mdr. Vi venter forsat, jeg ringer derind et par gange om ugen for at rykke dem, det eneste de siger er at vi har travlt men vi laver et notat om du har ringet, du kan forvente svar hurtigst muligt. Så tro ikke på deres tidsfrister.

larschr5

Indlæg af larschr5 » 28.01.2015 19:10:41

@ ingermette

Synes nu Fundiver199 har forklaret det temmeligt godt og der er altså ingen sagsbehandlere hos US der "sylter" sager fordi de synes det er sjovt.

Du kunne jo sammenligne det med at hvis Bilka holder kæmpe fødselsdagsfest hvor der kommer 2-3 gange flere kunder, ja så kommer du til at vente lidt længere i kassekøen. I Bilka har man selvfølgelig mulighed for at åbne endnu en kasse (hvis man har kaldt nok medarbejdere på arbejde), da kassebetjening ikke kræver det helt store, men i US kan man ikke bare lige finde flere resourcer ud af den blå luft hvis det vælter ind med asylansøgninger.

Så ro på og lad US passe deres arbejde. Hver gang du ringer og forstyrrer bliver der mindre tid til sagsbehandling.

Forstår udemærket din frustration men sådan er det nu engang imellem.

ingermette

Indlæg af ingermette » 28.01.2015 19:26:52

@larschr5

Nu er det sådan set også bare for at sige at man ikke nødvendigvis er røget i kategorien kompliceret sag, selv om der er gået 3mdr.
Jeg ved da godt at de ikke 'sylter' sagen men prøver bare at andre også ved at selvom man får at vide at det tager 3 mdr kan man godt regne med 5mdr.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.01.2015 16:03:34

larschr5 skrev:I Bilka har man selvfølgelig mulighed for at åbne endnu en kasse (hvis man har kaldt nok medarbejdere på arbejde), da kassebetjening ikke kræver det helt store, men i US kan man ikke bare lige finde flere resourcer ud af den blå luft hvis det vælter ind med asylansøgninger.
Præcis. Der kræves faktisk en juridisk embedseksamen at blive ansat som sagsbehandler i US. Og herudover skal der også en del oplæring til, før en ny sagsbehandler er oppe på 100% aktivitet, da der trods alt er tale om et relativt kompliceret og omfattende regelsæt, der skal administreres.

Så det er ikke særlig let lige at øge produktionen i US´s afdelinger for asyl og familiesammenføring til det dobbelte, fordi ansøgningstallet er steget til det dobbelte i løbet af 3 måneder pga. et asylboom.

Hertil kommer, at asylboomet allerede synes at være overstået og dermed kun varede i ½ år. Hvis US havde nået at fordoble antallet af medarbejdere på kontorene for asyl og familiesammenføring via nyansættelser, skulle de derfor snart til at dele fyresedler ud på stribe.

Det er ikke nogen særlig fed måde at køre en arbejdsplads på rent personalemæssigt, da man hurtigt vil få ry som et sted, det er bedst at holde sig langt væk fra. Plus at der bruges uforholdsmæssigt store ressourcer på at ansætte og oplære en AC-medarbejder, hvis vedkommende kun er ansat i 6-12 måneder.

For at vende tilbage til BILKA analogien, kan den slags måske gå an med kasseassistenter, der groft sagt bliver ansat på en ren straffeattest og 30 minutters samtale med en leder, og som er oppe på fuld produktion i løbet af 3-4 uger. Men på en AC-arbejdsplads er det godt nok både problematisk og dyrt at ansætte og fyre så mange mennesker med så kort mellemrum.

Mose

Indlæg af Mose » 16.02.2015 22:35:51

Hej
Mon nogen har et godt råd?
Vi har nu snart ventet i 10 måneder. Vi afleverede ansøgning i marts sidste år, men blev opgraderet til kompliceret sag ;-
Vi ringer ind og får at vide, at de vil give besked til sagsbehandlerne. For nyelig kunne en telefonpasser se, at der ikke er set på sagen siden 3. november.
Vi ved fra ambassaden at udlændingstyrreelsen har fået de ønskede dokumenter, men de har ikke registreret dem endnu. Vi får at vide, at der går 14 dage fra der kommer nyt til, at der bliver kigget på det. , men alligevel intet...

I mange situtioner findes der et klageorgan, eller en overordnet.. men her?
Hvad gør vi.. venter og hvor lang tid er rimelig? kan der gå år?
vh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.02.2015 05:39:20

Man kan klage til Ombudsmanden over en myndigheds sagsbehandlingstid. Om der vil komme noget ud af det i en sag som denne, tvivler jeg dog på.

Reelt er der ikke andet, I kan gøre, end bare at vente. Mht. hvor lang tid det kan tage, så er jeres eget gæt lige så godt som andres. Det eneste, vi ved, er, at US har en meget stor back-log af sager fra 2014 pga. krigen i Syrien, som tidligere skrevet.

Besvar