Statsborgerskab og arbejde i udlandet

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Nata

Statsborgerskab og arbejde i udlandet

Indlæg af Nata » 25.01.2015 00:06:20

Hej, mine papirerne blev behandlet nu i Konsulat og skal til folketinget i April. Så, det 2-3 måneder derfra. Jeg blev forslået et arbejde nu i Frankrig, som starter i April. Hvis jeg tager arbejdet men har lejlighed og adresse i DK og kommer hertil hver weekend, vil jeg så have at problem med statsborgerskab.

Efter de sender forslag til mig, jeg skal også vente til September for at få double statsborgerskab. Hvad hvis jeg flytter når jeg har fået forslag men før September - hvordan ser det ud i den her tilfælde?

Hvordan vil myndigheder ved hvis jeg bo eller ikke bo i dk - hvis jeg har lejlighed her or kommer hver weekend?

På forhånd tak!

skaanebo

Re: Statsborgerskab og arbejde i udlandet

Indlæg af skaanebo » 25.01.2015 09:41:41

X
Senest rettet af skaanebo 25.01.2015 09:43:47, rettet i alt 1 gang.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.01.2015 09:42:50

Du har pligt til at oplyse folkeregistret om din adresse, og du har pligt til at flytte adresse, hvis du kun opholder dig på din hidtidige adresse i weekender.

Alt efter dit nuværende statsborgerskab har du jo heller ikke lov til uden videre at bo og arbejde i et andet EU-land.

Skattemæssigt har det også betydning hvor du er folkeregistreret.

Nata

Indlæg af Nata » 25.01.2015 09:50:04

Tak for svaret!

Jeg har kigget i regler lidt og jeg har forstået at hvis du er væk i mindre end 6 måneder du kan stadivæk være i volkeregisteret? De første 3 måneder i det nye arbejde er jo prøveperiode.

Vedr. arbejde i EU - det vil ikke være et problem fordi firmaet ville lave et arbejdstilladelse i et andet land. Det er mere dansk ophold at jeg er usikker om.

Nata

Indlæg af Nata » 25.01.2015 10:12:04

<Hvis du opholder dig mindre end seks måneder i udlandet, kan du bede folkeregisteret om fortsat at være registreret med bopæl i Danmark. Det kræver som udgangspunkt, at du har fuld rådighed over din bolig, hvilket vil sige, at den ikke må være fremlejet, lånt eller lejet ud.>

Denne regel har jeg fundet om at være registreret i dk.

Nata

Indlæg af Nata » 25.01.2015 10:17:06

Og også det her: <Hvis du på grund af dit arbejde opholder dig mere end seks måneder i udlandet – men stadig tilbringer hovedparten af dine weekender, fridage og ferier på din bopæl i Danmark – har du også ret til at forblive registreret her i landet. Den samme regel gælder for din ægtefælle/samlever og børn, hvis de er fulgt med dig til udlandet.
>

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.01.2015 11:18:37

Du kan få vejledning om din konkrete situation hos Folkeregistret/Borgerservice.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.01.2015 13:37:16

Du behøver ikke framelde dig som udvandret af DK før der er gået 3 mdr., hvis du ikke med sikkerhed VED at det er det du gør. Du skal dog bevare din bolig til fuld rådighed. Om man er 'flyttet' eller ikke er et fortolkningsspørgsmål.

Hvis du fx køber en heltidsbolig i det andet land, så er der jo meget der tyder på en egentlig flytning. Hvis du derimod lejer et møbleret værelse/lille, møbleret lejlighed og har din bolig i DK til fuld rådighed, med alle møbler osv. og det tøj, du ikke lige kan tage med i en kuffert, OG kommer hjem til den i weekender og ferier, ja så er der mindre der tyder på at du decideret er flyttet.

Men det kan gå hen og blive en skidt forretning på mere end én måde at forsøge at være to steder på én gang.

Du er nemlig fuldt skattepligtig til DK, hvis du ikke opgiver din bolig i DK. Og da der ikke er nogen dobbeltbeskatningsaftale mellem DK og Frankrig, er du formodentlig også fuldt skattepligtig i Frankrig:
http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1648059&vId=0
mh
Rådgiver for ÆUG

Nata

Indlæg af Nata » 25.01.2015 16:03:54

Meget tak. Men hvordan staten ved så hvor du bor - det er jo skattesystem og volkeregisteret, er det rigtigt?

Vedr. skatten - mener du at man skal betale fuld skat af lønnen som er udbetalt i et andet land? Selvom du ikke har arbejde i dk? Det skal jo være noget meget mindre i dk hvis det er kun på grund af bolig, vil jeg tror?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.01.2015 18:44:16

Som skaanebo skriver: du har oplysningspligt.

Hvis man ikke oplyser skat om forhold, der har betydning for beskatningen, så er det en særdeles alvorlig sag. Skattevæsenet er en formidabel modstander og skattesnyd straffes langt hårdere end fx tyveri. Og hvis du pludselig står som ikke havende nogen som helst indtægt i DK vil skat blive mistænksom og undersøge, hvad du så lever af. Det må jo enten være sort arbejde eller kriminalitet.
Skattekontrolloven § 1: Enhver, der er skattepligtig her til landet, skal over for told- og skatteforvaltningen årligt selvangive sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ, og om sin ejerbolig. ....
§ 13: Den, der med forsæt til at unddrage det offentlige skat, afgiver urigtige eller vildledende oplysninger til brug ved afgørelse af, om en person er undergivet skattepligt, eller til brug ved afgørelse af skatteansættelse eller skatteberegning, straffes for skattesvig med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289. På samme måde straffes medvirken til skattesvig, jf. straffelovens § 23.
Stk. 2. Begås handlingen af grov uagtsomhed, er straffen bøde.

Det er også urigtige og vildledene oplysninger, hvis man ikke oplyser noget, man har pligt til. Skat er ikke til at spøge med.

Og ja, siden DK ikke har nogen aftale med Frankrig risikerer du at skulle betale fuld skat begge steder.

Du kan forhøre dig hos skat om de nøjagtige betingelser.
mh
Rådgiver for ÆUG

Nata

Indlæg af Nata » 25.01.2015 22:03:27

Tak, jeg er jo klar at jeg skal oplyse skat, det er ikke derfor jeg har stillet et spørgsmål :-)

Men så tror jeg det kommer jo an på hvor mange dage er du så i dk + plus det at du har et bolig her. Så hvidt jeg forstå.

Men hvad betyder det at regel siger at du skal have bopæl i DK enlig?
Så hvidt jeg læser - det ikke siger noget hvor du skal arbejde? Fordi man kan jo sagtens bor og arbejde i forskellige steder, men kan jo også arbejde delvis hjemmefra? Jeg kende nogen som bor permanent i UK men arbejde i DK, bare har hjemmeoffice? Ikke sikker hvor hun så betaler skat. Hun kun sommetider rejser til dk office, fordi det ikke er nødvendig? Jer har bare det svært at forstå hvad krav om bopæl exakt betyder?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.01.2015 12:46:12

Så længe du ikke er dansk statsborger, bør du tænke dig rigtig godt om, før du flytter til et andet land og dermed opgiver hele den anciennitet, du har opnået i Danmark. Du kan risikere, at du efter få måneder står tilbage uden anden mulighed end at bosætte dig i det land, hvor du er statsborger.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.01.2015 14:11:19

Nu spurgte du, hvordan skat kan vide, hvor man bor.

Det er da rigtigt, at man ikke behøver bo og arbejde i samme land. Det kaldes at være grænsearbejder.

MEN det kommer jo i høj grad an på, hvad slag arbejde man har. Er man konsulent eller IT-programmør kan man nok sidde næsten hvorsomhelst og betjene kunder. Men er man tandlæge i Italien eller kasseekspedient i Carrefour, Paris, så vil skattevæsenet næppe tro på at man pendler til sit arbejde fra en bopæl i DK.

Krav om bopæl betyder ét i forhold til at opnå dansk statsborgerskab, og noget andet i forhold til fx skat. Der skal uhyre lidt til at skat anser dig for at have bopæl i DK, væsentligt mere end der skal til for at indfødsretskontoret anser dig for at have det.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.01.2015 14:38:56

mh skrev:Der skal uhyre lidt til at skat anser dig for at have bopæl i DK, væsentligt mere end der skal til for at indfødsretskontoret anser dig for at have det.
Problemet her er vel præcis, at trådstarteren gerne vil have, at indfødsretskontoret skal anse, at hun stadig har bopæl i Danmark, så hun kan få sit danske statsborgerskab (EU-borgerskab), samtidig med at hun reelt allerede er flyttet til Frankrig for at arbejde der.

Som jeg allerede har skrevet, er det halsløs gerning at gamble med sit opholdsgrundlag på den måde. Det eneste fornuftige er at blive i Danmark - både reelt og på papiret - til det danske statsborgerskab er i hus.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.01.2015 14:52:34

Helt enig!
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar