Spørgsmål til FA1 skemaet

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SanneT

Spørgsmål til FA1 skemaet

Indlæg af SanneT » 14.01.2015 16:22:19

Hej,

Jeg sidder og kigger på FA1 skemaet, som skal udfyldes i forbindelse med familiesammenføring.

Jeg er i tvivl om nogle af punkterne, så hvis nogen har kendskab til eller erfaring med følgende, hører jeg meget gerne fra jer.

Først helt praktisk: der er mange af bilagene og også punkterne løbende som slet ikke vedrører mig, såsom børn (som jeg ikke har). Skal disse sider alligevel sendes med, eller skal man helt udelade dem?

Punktet: hvornår blev beslutningen (om at blive gift) truffet. Denne gør mig altså lidt urolig. Lad os sige, at min kæreste kommer d. 1. april (herfra gælder visummet), og vi bliver gift ugen efter. I realiteten er denne beslutning om at blive gift selvfølgelig taget inden d. 1. april, men må man skrive det i sin ansøgning under dette punkt? For så kan US jo hurtigt hævde, at turistvisum er blevet brugt til at få permanent opholdstilladelse (ægteskab har været planlagt inden - og det kan vel være strafbart?).
Og omvendt, hvis man skriver, at det blev besluttet d. 4. april (få dage efter han kom), kunne US så ikke også vurdere, at det var en noget flyvsk, ugennemtænkt beslutning - og derfra konkludere, at der er tale om proforma, og at visum bruges til at få opholdstilladelse? Hvad er folks erfaring med dette?
Ligeledes: er det okay, at have scannet og sendt de dokumenter, som man skal bruge til at blive viet på rådhuset, før min mand kommer til landet? Igen er jeg "Bange" for, at US så kan gå ind og se datoen: altså at man f.eks. sendte disse papirer d. 10 marts, og visum først gjaldt fra 1. april.

Er det okay, at min udgave indleveres på dansk og min kommende mands på engelsk? Han har ikke bevis for at kunne dansk - så jeg tænker, at de måske vil undre sig over, at det kan udfyldes på dansk.

Skal man bevise HVORNÅR man mødte sin ægtefælle?

Jeg er 30 år - skal man have boet 26 år i træk i DK? Jeg har i en kortere periode været i Skotland og arbejde (det er 8 år siden nu). Jeg meldte mig også ud af folkeregistret i en kortere periode. Kan det få nogle konsekvenser?

vh Sanne

closed1

Re: Spørgsmål til FA1 skemaet

Indlæg af closed1 » 14.01.2015 20:12:18

Du skal bare skrive hvornår i blev enige om at blive gift, om så det er 100 år siden .
Det er lige meget om i skriver på engelsk eller dansk , hvis din kommenene mands sider er skrevet på dansk , så går US ud fra at du har oversat hvad der står .
US er da lige glad med hvornår du har sendt dokumenter til kommunen . Der er da intet ulovligt i at sende dem .
Lad nu være med at være så rystende nervøs , du bekymrer dig over unødige ting.
Udfyld i bare det skema når i er blevet gift og aflevere ALLE siderne . Og når der står at man skal vedlægge en kopi af ALLE siderne i din mands pas , så er det alle ,også dem der ikke står noget på . US kan jo ikke se at der ikke står noget på dem.
Ansøgningen kan afleveres hos US i Ryesgade eller på en politi station der har en udlændinge afdeling.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.01.2015 14:49:26

SanneT skrev:Jeg er 30 år - skal man have boet 26 år i træk i DK?
Nej. Men hvis man har - eller har været dansk statsborger i 26 år - skal man ikke opfylde tilknytningskravet. Denne regel blev indført i 2004 for at sikre, at udlandsdanskere ikke var "landsforvist" for livstid, såfremt de under deres ophold i udlandet blev lokalt gift.

SanneT

Indlæg af SanneT » 17.01.2015 10:51:47

Mange tak for jeres svar.

Jeg har bare haft dårlige oplevelser med en enkelt ansat hos US over telefonen, som taler om svig og misbrug osv. Utrolig hård tone og meget lidt hjælp at hente dér. Derfor har jeg været bekymret for at planlægge bryllup inden visummets start, fordi det jo så i realiteten ser ud som om, at man har tænkt sig at bruge turistvisum til at få opholdstilladelse. Men hvis det er så ufarligt, som du der illustrerer, satser jeg på, at det går :)

Jeg regner med, at vi bliver gift inden for de første to uger, at han er her. Selvom at han søger et visum til omkring 70 dage. Jeg går ud fra, at datoen for visummets ophør er en formalitetssag?, da man er under processuelt ophold, lige så snart man hører fra US - som vist tager 3 uger, gør det ikke? Eller gælder det fra der, hvor man indleverer FA1 hos politiet? Så de 70 dage i princippet er ligegyldige, og der ikke er nogle fordele i at vente til slutningen af af de 70 dage.

Vedrørende de 26 år. I og med jeg ikke skal opfylde tilknytningskravet, skal jeg så slet ikke nævne, at jeg har været i Storbritannien i en kortere periode?

Katrine
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Katrine » 18.01.2015 15:50:44

Hej sanne. Nu er jeg ikke ekspert, men som jeg læser reglerne, så kan du ignorere alt om det med uk hvis du har været dansk statsborger hele dit liv (over 26 år). Jeg har selv boet under 26 år i Danmark, så håber det...
Angående det med bagtanker med at søge turistvisum, kan jeg fortælle, at en us medarbejder direkte rådede mig til den løsning, så lad være at stresse over det.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.01.2015 13:16:09

SanneT skrev:Vedrørende de 26 år. I og med jeg ikke skal opfylde tilknytningskravet, skal jeg så slet ikke nævne, at jeg har været i Storbritannien i en kortere periode?
Det fremgår af ansøgningspakken (FA1), hvilke felter der ikke skal udfyldes, hvis du har sat kryds ved, at du har været dansk statsborger i mindst 26 år. I skal bare følge den vejledning, der er indbygget i ansøgningspakken, så går det helt fint alt sammen. :D

SanneT

Indlæg af SanneT » 19.01.2015 13:18:41

Tak for begge jeres svar.
Det er rart at høre, at det trods alt ikke er umuligt :)
Glæder mig godt nok til alt det papirarbejde (i hvert fald den første omgang af det) er ovre

Besvar