Vi står og har brug for lidt hjælp. For at fortælle lidt om vores sag, så er jeg 24½ og man min er 31, han er fra Tyrkiet og jeg er 100% dansk med dansk statsborgerskab.
Jeg har arbejdet i Tyrkiet som guide, marts 2012 - september 2012, så var jeg hjemme og tage et grundforløb og så ellers til Tyrkiet igen Juli 2013 - september 2013 - I denne periode fandt jeg min mand, jeg var hjemme og arbejde i en måneds tid, for ellers at komme tilbage til Tyrkiet på turist visum nov. 2013, og var der indtil feb 2014, hvor jeg igen startede arbejde i Tyrkiet indtil Oktober 2014. November 2014 blev vi gift i Tyrkiet, og vi er så hjemme nu på ferie her over jul, nytår og vores bryllup i lørdags i Danmark. Det er 2. gange min mand er i Danmark på lovligt turist visum.
Tilknytningskravet er i vores sag det eneste problem! Jeg har snakket med to forskellige inde på udlændingestyrelsen. Den ene sagde at når min mand var ældre end mig, så ville vores fælle tilknytning altid være større til Tyrkiet, for der har han været statsborger i 31 år, og jeg har i DK i 24. Men det giver vel ikke mening? Jeg har også snakket med en anden som sagde at hvis man fik afslag, så kan min man ikke komme til Danmark på alm visum i 5 år, er det sandt?
Så mine spørgsmål er også, er det bedre for os at søge igennem den danske ambassade i Tyrkiet (efter at han forhåbentlig har fået OT, har man et halvt år til at finde en bolig i DK) . Eller er det bedst at søge igennem Danmark, og at jeg evt tager hjem først, finder en passende bolig til os, og begynder at arbejde, og så han kommer herop et halvt årstid efter?
Er der nogen måde med tilknytningskravet, jeg ved godt at det er sådan lidt case to case, men at vi kan gøre det bedre på, eller er det bare om at søge?
På forhånd tak