Opholdstilladelse i Tyskland

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
jorgenandersen

Opholdstilladelse i Tyskland

Indlæg af jorgenandersen » 16.01.2015 07:33:35

Min hustru har bedt mig om at få et krystalklart svar på et par spørgsmål.

Vi bor i øjeblikket i Philippinerne, og flytter til Tyskland (Flensburg) i slutningen af april. Min hustru er amerikansk statsborger, jeg er dansk statsborger.

Det vi gerne vil have afklaret er at når vi går til Einwohnermeldeamt i Flensburg for at registrere os, får vi da pr. omgående opholdstilladelse begge to? Og kan vi derefter begynde at kigge efter en lejlighed med det samme? Vil vores indkomster blive vurderet hver for sig, eller vil det være vores kombinerede indkomster der bliver lagt til grund? Hvis indkomsterne vurderes hver for sig, hvad er beløbsgrænsen for at få tilladelse?

Med tak for enhver hjælp -

Jørgen

skaanebo

Re: Opholdstilladelse i Tyskland

Indlæg af skaanebo » 16.01.2015 07:49:10

I skal da have et sted at bo, førend I kan blive registreret. Så hvad mener du med, at få opholdstilladelse først og derefter kikke efter lejlighed?

I øvrigt er det ikke opholdstilladelse, men opholdskort/opholdsret på baggrund af EU-regler.

jorgenandersen

Indlæg af jorgenandersen » 16.01.2015 08:26:55

Jeg undskylder at jeg ikke skrev at vi faktisk allerede har en ferielejlighed for den første måned. Så den adresse vil vi bruge ved den første registrering.

Jørgen

jorgenandersen

Indlæg af jorgenandersen » 16.01.2015 08:28:07

Nu faldt jeg over mine egne ben. Skal man ikke registrere sig og have bevis herfor når man vil leje en lejlighed?

Jørgen

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.01.2015 17:15:01

Du kan næppe registrere dig på en adresse i en ferielejlighed, hvis den tydeligt har status som ferielejlighed.

Det er i øvrigt sikkert også ligemeget, for der er formodentlig ventetid på at komme til at meddele at man har bosat sig. Det er der i hvert fald i Hamborg, hvor vi måtte vente ca. 3 uger på at komme til.

Husk også at der skal ordnes tilmelding til en Krankenkasse, medmindre en af jer har en arbejdsgiver i Tyskland (så skal arbejdsgiveren sørge for det).
mh
Rådgiver for ÆUG

LarsNielsen

Indlæg af LarsNielsen » 17.01.2015 10:40:09

Vi havde ingen ventetid på at blive bopæls-registeret i Hamborg, hvor vi samtidigt (dog i en anden afdeling) kunne registrere mig som friflytter og derved fik min hustru opholdstilladelse. Der var dog et par ugers ventetid på opholds-kortet.

Jeg ved heller ikke om i kan blive bopæls-registreret i en ferielejlighed, men for os så blev vi først registreret hos en familie vi kendte, og så da vi en uge senere flyttede blev vi registreret på den nye adresse.

Jeg kan ikke huske noget om beløbsgrænsen, men jeg havde et arbejde der betalte ca. 1400 euro før skat og det var nok.

Besvar