Visum til min afghanisk mand.

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
pinkhari

Visum til min afghanisk mand.

Indlæg af pinkhari » 27.10.2014 22:23:54

Hej
Jeg blev gift sidste år med min mand, som bor og arbejder i Afghanistan.
Jeg har søgt visum til ham som han har indgivet ansøgning i Pakistan.
Han er blevet indkaldt til interview 2 uger efter ansøgningen, men han har ikke fået visum efter interviewet. Han har fået at ved at de vil kontakt mig, men jeg har ikke hørt nogle fra dem endnu.

Er det nogen som har erfaring med visum fra Pakistan? Hvor lang tid skal jeg vente indtil de kontakter mig, eller skal jeg selv ringe til visumkontoret.4

ps. jeg har kun søgt visum til 2 uger i december.

fundiver199

Re: Visum til min afghanisk mand.

Indlæg af fundiver199 » 28.10.2014 07:56:05

Det må højest tage 60 dage at give svar på en visumansøgning, så det sætter i hvert fald en øvre grænse for ventetiden.

pinkhari

Indlæg af pinkhari » 03.01.2015 05:15:17

Tak for din svar.
Min mand har fået visum og har været på besøg og har rejst tilbage.
Men det var så meget forvirring om processen, i denne forum er det ikke så mange, som skriver om hvordan de har gjort det, og hvad man skal være opmærksom på og hvilken dokumenter skal man have med og hvor man skal henvise sig.
Derfor jeg har vagt at skrive hvordan jeg har gjort det, så måske det kan hjælp andre i fremtiden.

1. Når man bliver gift:
Hvis man kommer fra en afghansk baggrund og bliver gift i Afghanistan, skal man være sin vielsesattest i orden, og oversæt det på engelsk. Det er en dele stampler den skal have
og man skal være ville til at bruge lidt penge på det. Man skal ordne sin vielsesattest før
man kommer tilbage til DK, til at registrere sin ægteskab i DK. Jeg tog bare min
vielsesattest(den originale, samt den oversætte) med til borgerservice og de tog en kopi
af og så var jeg registreret.

2. Ansøgning om visum:
For at opfylde tilknytnings loven er ens ægtefælle nød til at besøg DK med visum.
Men DK har ikke Ambassade i Afghanistan, derfor skal man tage til Indian eller Pakistan til at aflever sin ansøgning. Vi tog til Pakistan. Først ens ægtefælle i Afghanistan skal søg om Pakistans 1-månedet visa. Derefter skal ægtefællen som bor i DK skal søg om visa til DK via online(man kan også manualet, men online er nemmer). Men før man søg, skal man sende en dele dokumenter til sin ægtefælle i Afghanistan. Siden Afghanistans post virker ikke, er det en god ide at sende dem til en bekendte i Pakistan, som ens ægtefælle kan hente og aflever sammen med sin ansøgning.
Dokumenter som man skal sende via post:
- Den originale vielsesattest, samt den oversætte,
- kopi af sin pas, samt den side, som viser at du har været i Afghanistan,
- lønseddeller, eller indkomst eller ansættelsesbrev
- Video/Billeder af jeres bryllup ellers spørger de efter det.
- evt. hotel booking,

Jeg har sende min dokumenter via DHL, som tog kun 3 dage.

Ens ægtefælle i Afghanistan skal også aflever en dele dokumenter:
- rejseforsikring, booking af flybillet, økonomisk dokumenter, Visa ansøgningen.

Man kan ikke aflever sin ansøgning i Ambassaden, men i sted skal man aflever hos:
Gerry's Visa i Islamabad( http://visadropbox.com). som sende ansøgning videre til Ambassaden. Der er en tinge som jeg er i tvivl om, de tog min mands pas sammen med ansøgning, som virker lidt ulovligt, fordi min mand er i Pakistan, og når de tage hans pas, så har han ingen legitimation at han opholder sig lovligt i Pakistan, men de tog min mands pas. Det var godt at han blive ikke stoppet af Pakistansk politi.

ca. 1 uge efter blev man kalde til en interview på Ambassaden i Islamabad, hvor de spørger til alt mulig, hvem har planlagt jeres bryllup, hvad er din kones telefon nr. osv.

Efter interview gik det end en uge, hvor efter vores sag blev sendt til udlændingestyrelsen. De har 60 dage til behandle ens sag, og vi fik svar efter 55 dage. Vi fik ikke svar på hvad skulle udlændingestyrelsen undersøg, og de har helle ikke kontaktede mig i DK.

Hvis man har søgt via online, skal man sørge for at tjek det hverdag, fordi man får sin svar på siden. Jeg fik et besked på siden at jeg skal kontakt min mand, at han skal kontakte ambassaden at det var kommet et svar.
Man skal sende e-mail til ambassaden, så får man et svar, ellers tage ikke deres telefon.

Siden vi fik positiv svar, så skulle min mand angive hvornår han skulle rejse og sende en booking af sin flybillet. Han fik alle sine dokumenter, samt sin pas med visum hos Gerry i Islamabad.
Siden min mands Pakistan visum var kun til en måned, skulle han betale bøde på ca. 2000 kr.

Men det var det hele værd, han komme til DK, så hvordan man lever i DK, og vi fik en "smageprøve" på vores fremtidig liv sammen.

Jeg håber at mit oplevelse kan hjælpe andre.
Nu mangler jeg boligkrav, og skal jeg finde ud af hvordan man søger om FS?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.01.2015 15:04:09

pinkhari skrev:Nu mangler jeg boligkrav, og skal jeg finde ud af hvordan man søger om FS?
Ved at udfylde FA1 (cirka 38 sider + bilag) og aflevere det hele til den nærmeste politistation med udlændingekontor eller til US i Ryesgade, hvis du bor i Hovedstadsområdet.

Besvar