Ansøgning I Sverige, Problemer.

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Zaurak

Ansøgning I Sverige, Problemer.

Indlæg af Zaurak » 23.12.2014 12:09:20

Hej.

Mig og min kone har været gift nu i ca 9 måneder, hun er fra Sri lanka, og jeg er dansker.

Vi har derfor søgt tilladelse til hun kan kommer og bo i sverige med mig, vi søgte igennem den svenske version, eftersom jeg på givet tidspunkt af ansøgningen ikke havde noget job, og at søge på den anden måde derfor ikke var muligt.
Skal dertil siges, at hun lige nu er på Turist visum i Danmark for og besøge noget familie der også, og skal rejse hjem den 3 januar.

Vi har derefter været nede på Migrationsverket, og spurgt hvordan vores muligheder var for at gøre så hun kan være her imens vi venter på de skal behandle vores sag (der er 11 måneders behandlings tid..) Hvortil jeg får det overraskende positive svar at "Når hun ansøger kan hun bare blive i landet indtil hun får svar" jeg beder om at få dette på papir, og får dertil et papir med denne tekst. "tillståndsärende
Sökande med kontrollnummer XXXXXXXX har ett öppet tillståndsärende och har rätt att vistas i Sverige under tillståndsprocessen." hvilket er fint til mig, eftersom dette viser at hun må være i landet, vi for derudover afvide at vi skal kontakte et anden person med på et telefon nummer vi fik, da den person ved lidt mere om hele processen, og kan hjælpe os med og ombooke hendes interview, så hun ikke skal tage til New Dehli.

Hos den person jeg ringer til, får jeg da afvide hurtigt og kontant at hun IKKE må opholde sig i sverige overhoved efter ansøgningen har taget plads, og at vis hun gør dette, ville ansøgningen blive sat på hold, og ikke genoptaget før de var sikre på hun var i Sri lanka igen.
Hertil vil jeg jo mene at, med det papir i hånden har Migrationsverket givet hende lov til og blive i sverige under hele processen?

Jeg ville jo super gerne høre fra nogle der har mere styr, evt prøvet det før? Og om nogle ved hvor jeg får fat i en god advokat jeg kan spørge ad, angående hele processen?

Desuden kan jeg som en tilføje at vi har valgt og søge i sverige, da jeg er 21 og min kone er 23, og det derfor med 24 års reglen og alt det andet ikke var muligt i Danmark, og hun fik afslag på sin videre ansøgning om at studere i Danmark.

Tusind tak på forhånd!

skaanebo

Re: Ansøgning I Sverige, Problemer.

Indlæg af skaanebo » 23.12.2014 12:37:11

Sagen er den, at hvis man er vandrende unionsborger, som har gjort brug af den frie bevægelighed, så har ens ægtefælle ret til ophold i Sverige, også ved ansøgning efter svenske regler og ikke kun ved ansøgning efter EU-regler.

Forudsætningen er altså, at 1) I er gift, og 2) du arbejder i Sverige, studerer i Sverige, er pensionist i Sverige eller er "person med tilstrækkelige midler".

Hvis en af disse forudsætninger ikke er indfriet, skal der søges som om du var en svensk statsborger. Dvs., din partner skal søge fra sit hjemland.

Zaurak

Indlæg af Zaurak » 23.12.2014 18:19:09

Hvordan er det så vis jeg har arbejde i Danmark? :)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.12.2014 19:35:33

En grænsegænger, der bor i Sverige, men arbejder i Danmark, regnes for "person med tilstrækkelige midler". Dvs, så opfylder I kravene, hvis du har en indkomst eller formue, som er tilstrækkelig stor, til at I kan leve af den. I praksis er det mindst 100.000 kr. på årsbasis eller laveste takst for socialhjælp.

Når receptionisterne, som har modtaget jeres ansøgning, gav "processuelt ophold" til din kone i Sverige, skyldes det formentlig, at de har noteret sig, at du er dansker og dermed EU-borger. Sagsbehandleren, som skal beslutte om der skal tildeles opholdstilladelse, noterer sig derimod, at du IKKE har noget job, og ingen økonomi efter eget udsagn, og dermed opfylder du så ikke kravene til at være unionsborger, som har gjort brug af den frie bevægelighed.

Zaurak

Indlæg af Zaurak » 23.12.2014 21:06:11

Okay på den måde.

Jeg har dog, pr idag fået job, og starter den 5 januar, med indkost på ca 300.000 årligt, hvilket må betegnes som person med tilstrækkelige midler, hvilket så vil give hende ret til og være her?

Desuden, skal hun til interview i New Dehli (det Indien, hun er fra Sri lanka) Men er det muligt og ringe til nogle og booke det interview til Sverige, nu hun så har ret til og være her?

Desuden tusind tak for hjælpen alle sammen! - sætter stor pris på det!! :D

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.12.2014 22:28:09

Ja, når du har job i DK, er alt i sin orden. I kan med fordel også søge om opholdskort efter EU-retten parallelt med ansøgningen efter svenske regler.

Og ja, interview kan naturligvis gøres i Sverige, når du opfylder disse betingelser. Søger I efter EU-regler, kan din ægtefælle også folkeregistreres i Sverige med det samme.

Zaurak

Indlæg af Zaurak » 24.12.2014 02:02:33

Så nu hvor jeg har fået job, ville det næsten være smarteste vi søgte efter EU måden, for hun kan blive folkeregisteret med det samme?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.12.2014 09:08:57

Ja. For så bliver hun omfattet af den offentlige sygesikring og behøver ikke længere en privat rejsesygesikring. Desuden kan hun skrive sig op til sprogundervisning eller begynde at arbejde, lige så snart ansøgningen om opholdskort er afleveret.

Zaurak

Indlæg af Zaurak » 25.12.2014 17:21:12

Okay på den måde!

Nej det sgu gode nyheder, især det med job (da hun allerede snakker flydene dansk), hvordan er det så med og tage til DK? Kan hun få lov til det når vi søger igennem EU, og evt. tage job der? - eller først når hun får svar fra ansøgningen?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.12.2014 20:06:31

Nej, et svensk opholdskort giver kun ret til at arbejde i Sverige.

blobfort

Indlæg af blobfort » 26.12.2014 10:02:08

For at kunne melde sig op til SFI må man normalt have et svensk personnummer, men der findes også tilfælde hvor nogen har kunnet få et gratis svenskkurs uden personnummer.

Zaurak

Indlæg af Zaurak » 26.12.2014 12:03:37

Jeg har Svensk person nummer,og har boet i Sverige i 8 måneder selv.
SFI? hvad er dette?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.12.2014 12:46:02

Sfi = svenska för invandrare

Besvar