Besøgsvisum
-
Sarahmalika
Besøgsvisum
Hej, jeg står i den situation at jeg har mødt en skøn fyr online, jeg vil gerne invitere ham til Danmark for at besøge mig men jeg er i tvivl om hvorvidt det overhovedet kan lade sig gøre. Han er fra et af immigrationslandene hvor der ikke skal være nogen særlig tilknytning til værten i Denmark hvis man søger besøgsvisum, jeg er helt med på at det ikke kan blive et kæreste visum da vi aldrig har mødtes, men mit spørgsmål går så på hvorvidt jeg kan invitere ham som værende min ven? Kan det lade sig gøre når vi ikke har mødtes? På forhånd tak for svar.
Re: Besøgsvisum
Rejs ned og besøg ham i stedet for, at han skal rejse til DK. Så er det problem løst, for det vil ganske rigtigt være et uoverstigeligt problem, at I aldrig har mødtes rigtigt, hvis du vil have ham på besøg i DK.
Re: Besøgsvisum
Jeg står selv i samme situation og har mødt en sød pige online, og jeg vil gerne have hende på besøg her i DK. Der er årsager til at jeg ikke selv ønsker at rejse og det er derfor nødvendigt at hun kommer her i stedet.
Ifølge Ny i Danmarks egen hjemmeside står der jo netop, at personer fra disse lande i immigrationsgruppen kan opnå visum til at besøge hvem som helst, også en ven man ikke tidligere har mødt. Citat fra hjemmesiden:
ÆUG siger dog her på sitet at der stilles større krav til forklaring om besøget, hvis formålet er at besøge en ven. Jeg har forsøgt at finde ud af hvad disse krav til forklaring indebærer, men uden held indtil nu. Mit råd vil derfor være at du selv undersøge hvad det betyder mere konkret og meget gerne deler din viden, hvis du finder svar på spørgsmålet.
Ifølge Ny i Danmarks egen hjemmeside står der jo netop, at personer fra disse lande i immigrationsgruppen kan opnå visum til at besøge hvem som helst, også en ven man ikke tidligere har mødt. Citat fra hjemmesiden:
Link til siden: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... besoeg.htmFølgende lande er for tiden placeret i den del af immigrationslandegruppen, hvor der ikke kræves en bestemt tilknytning til den herboende vært:
Albanien*, Aserbajdsjan, Benin, Bosnien-Hercegovina*, Congo (Brazzaville), Djibouti, Filippinerne, Makedonien (FYROM)*, Moldova, Mongoliet, Montenegro*, Nepal, Niger, Peru, Serbien*, Thailand, Togo, Tunesien og Zimbabwe.
* Statsborgere med biometrisk nationalitetspas udstedt af Albanien, Bosnien-Hercegovina, Makedonien (FYROM), Montenegro og Serbien er visumfrie. Læs mere om visumpligtige og visumfrie lande.
Til statsborgere fra denne gruppe lande gives der normalt visum, uanset hvem man ønsker at besøge. Der skal være en vært for besøget, men det er altså ikke en betingelse, at ansøger har en bestemt tilknytning til værten i Danmark. Der kan desuden gives visum til ægtefæller, faste samlevere og kærester til samt mindreårige børn af danske statsborgere, som er fast etableret i udlandet (udlandsdanskere).
Hvis ansøgningen er indgivet af andre end den herboendes værts ægtefælle, faste samlever, mindreårige barn eller forældre, gives der afslag på visum, hvis udlændingestyrelsen vurderer, at ansøgers tilknytning til hjemlandet ikke er af en sådan styrke, at det med tilstrækkelig sikkerhed er sandsynliggjort, at ansøger rejser hjem igen efter visumopholdet. I denne vurdering bliver der bl.a. lagt vægt på, hvilken form for opholdstilladelse ansøger vil kunne søge om.
Hvis det vurderes, at der vil være tale om en af de former for opholdstilladelse, der er undtaget fra karensreglerne (fx ægtefællesammenføring) gives der visum, selv om det vurderes, at der er en risiko for, at ansøger benytter sit visum til at søge om længerevarende ophold i Danmark.
ÆUG siger dog her på sitet at der stilles større krav til forklaring om besøget, hvis formålet er at besøge en ven. Jeg har forsøgt at finde ud af hvad disse krav til forklaring indebærer, men uden held indtil nu. Mit råd vil derfor være at du selv undersøge hvad det betyder mere konkret og meget gerne deler din viden, hvis du finder svar på spørgsmålet.