Herefna og til jer kære ÆUG er i ikke sød og forklare mig mere præcis denne svar fra den hjemside som Herfna oplyste.
Jeg har stillet dem denne her spørgsmål og jeg har fået svar;
Spørgsmål
54299: Jeg er en ung kvinde der er 24 år og har boet i Sverige i 9 måneder, sammen med min mand. Han har fået oppeholdstilstand i Sverige, men vi har søgt oppehoildstilladelse til ham i Danmark pr. d. 1/8-08. Jeg har fast arbejde i Danmark, jeg har ikke arbejdet i Sverige, kan jeg så benytte mig af EU reglerne til at søge om familiesammenføring til min ægtefælle, som også er fyldt 24 år.
Svar
Tack för att du kontaktat Signpost services. jag är den svenske experten. Du har 24 ar, og din mand ogsa. Det borde ikke vaere et problem för proceduren, den är följande:
EU- og EØS-statsborgere har ret til at medbringe familiemedlemmer (fx en ægtefælle, registreret partner eller fast samlever, børn under 21 år eller et familiemedlem, der er afhængigt af EU/EØS-statsborgeren) i 3 måneder eller 6 måneder, hvis EU/EØS-statsborgerens formål med opholdet er at lede efter arbejde. Familiemedlemmet skal dog have visum, hvis han eller hun kommer fra et land, hvor der er visumpligt til Danmark.
Familiemedlemmer til en EU/EØS-statsborger, som bor fast i Danmark, kan søge om at få et registreringsbevis (hvis familiemedlemmet selv er EU/EØS-statsborger) eller et opholdskort (hvis familiemedlemmet er tredjelands-statsborger). Der stilles forskellige krav for familiesammenføring alt efter EU/EØS-statsborgerens opholdsgrundlag i Danmark.
For at et familiemedlem til en EU/EØS-statsborger har ret til ophold efter EU-reglerne, er det bl.a. en betingelse, at familiemedlemmet i forvejen har haft fast, lovligt ophold i et EU
Ansøgningen indgives til Statsforvaltningen, hvor EU/EØS-statsborgeren bor.
Hvis EU/EØS-statsborgerens familiemedlem ikke i forvejen har haft fast, lovligt ophold i et EU, kan Statsforvaltningen ikke udstede et registreringsbevis eller opholdskort til familiemedlemmet. Familiemedlemmet kan alternativt ansøge om opholdstilladelse hos Udlændingeservice efter reglerne i udlændingeloven.
Ansøgninger om familiesammenføring til herboende EU/EØS-statsborgere behandles i visse tilfælde lempeligere i forhold til udlændingelovens regler om familiesammenføring: Hvis Udlændingeservice vurderer, at EU/EØS-statsborgeren (hvis han/hun ikke havde registreringsbevis eller opholdskort) kunne have fået opholdstilladelse efter udlændingeloven på baggrund af beskæftigelse, studier ved en videregående uddannelse eller aktivitet som religiøs forkynder mv., og hvis familiemedlemmet er enten ægtefælle, registreret partner, fast samlever eller hjemmeboende barn under 18, kan familiemedlemmet gives opholdstilladelse efter lempeligere regler. Eksempelvis vil der i denne situation ikke blive stillet krav om sikkerhedsstillelse, passende bolig eller tilknytning til Danmark.
Hvis Udlændingeservice vurderer, at den herboende EU/EØS-statsborger ikke kunne have fået opholdstilladelse på den ovennævnte baggrund, vil ansøgningen om familiesammenføring blive behandlet efter de normale regler for familiesammenføring.
Statsforvaltningen, hvor EU/EØS-statsborgeren bor, kan oplyse nærmere om hvilke familiemedlemmer, der kan få udstedt registreringsbevis eller opholdskort, og hvilke betingelser, der skal være opfyldt.
Alle EU statsborger er omfattet af reglerne om fri bevægelighed for personer (Direktiv 38/2004).
Hvis Udlændingeservice i første omgang har truffet afgørelse vedrørende en ansøgning og har givet afslag på ansøgningen, kan ansøgeren klage over afgørelsen til den danske repræsentation, hvor ansøgningen blev indgivet, eller til Integrationsministeriet, som kontaktes ved:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Kontakt/ ... teriet.htm
Læs mere om det i klagevejledningen:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/k ... edning.htm
Sa lykke til.
Herefna; Så er der svar fra EU- Borgernes vejviser
Jeg synes, det ser ud som om, I har fået et ikke-svar fra den såkaldte juridiske ekspert - vedkommende går automatisk ud fra, at du som dansker regnes for EU-borger i og med, at du har boet i Sverige, ligesom din ægtefælle har haft varigt og lovligt ophold der - men som bekendt er de danske myndigheders fortolkning af EU-reglerne en anden, og her forudsætter man, at du for at regnes som EU-borger ikke blot har boet i Sverige, men også arbejdet der - med andre ord er du i danske myndigheders øjne ikke EU-borger
Som tidligere nævnt - Folk bør vide, når danske myndigheder har en anden fortolkning af EU-reglerne, så de ikke vildledes til at tro, at det er en smal sag - for det er det jo ikke, når danske jurister ansat af staten har en anden tolkning. Derfor kan jeg kun opfordre dig til, hrefna, at varedeklarere alle dine råd med, at "sådan er lovgivningen, men de danske myndigheder har desværre en anden fortolkning" - så kan folk nemlig bedre selv tage stilling til, om de ønsker at gå ind i de juridiske tovtrækkerier eller hellere vil finde en anden måde at få lov til at bosætte sig i Danmark på