hvordan kan jeg få ret til barselspenge?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Lenada

hvordan kan jeg få ret til barselspenge?

Indlæg af Lenada » 03.11.2014 10:11:39

Kære Æug
Jeg er virkelig glad og trist i disse dage..glad fordi jeg venter barn, men trist fordi jeg ikke ved hvordan jeg kan få barselspenge.
Jeg bliver forhåbentlig færdiguddannet til sommer, og har termin nærmest lige efter. Men fordi jeg bor i Sverige, kommer jeg ikke til at få udbetalt arbejdsløshedsdagpenge, altså dimittend-dagpenge. På nuværende tidspunkt har jeg et deltidsjob, primært i weekenderne, men dette job bliver jeg nok i løbet af de kommende måneder til at opsige, idet der er meget løft og meget oprejst arbejde, som ikke vil være godt for mig og barnet.Altså vil jeg nok heller ikke kunne komme til at arbejde de antal dage/timer, som det forventes af mig for at kunne få barsel. Jeg er jo socialt sikret i DK, men skal måske søge i Sverige eller hvad? Jeg går virkelig og er så trist og bange for fremtiden, troede virkelig ikke at jeg kunne risikere ikke at få barselspenge.. :(
her et et link, som æug evt. kan kigge i og hjælpe mig med at se, om jeg er berettiget på nogen måde, eller hvad jeg kan stille op. På forhånd mange tak. I er der altid, når man har brug for jer..
https://www.borger.dk/Sider/Barsel-stud ... nnede.aspx

skaanebo

Re: hvordan kan jeg få ret til barselspenge?

Indlæg af skaanebo » 03.11.2014 10:26:48

Hvis du nu flytter til DK, inden du er færdiguddannet, så vil du kunne få dagpenge. Ellers skal du finde dig et job i Sverige, inden du vil være berettiget til noget som helst.

Du kan også rådføre dig med ØresundDirekt om reglerne.

Lenada

Indlæg af Lenada » 03.11.2014 11:09:10

Hej skaanebo, tsk for hurtig respons.
Det er desværre ikke så enkelt for mig bare at flytte til DK, idet vi har ansøgt om fs i sverige og min mand netop er startet i SFI samt følger noget arbejdspotentielt-praktik..
Hvad hvis jeg kommer på overførselsindkomst?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.11.2014 11:20:15

Så snart din mand får en lønindkomst vil den blive modregnet din evt. socialhjælp. Så det er lige så udsigtsløs at regne på den måde. Og hvorfor blive i Sverige, hvis du er dansk, og har en dansk uddannelse, og åbenbart ikke har job i Sverige?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.11.2014 14:03:28

Hvis dit deltidsjob er i Sverige, og du har haft det i ca. 3 mdr. OG det er 10-12 t/uge, så kan du flytte til DK som arbejdstager, men så skal du jo gøre det mens du er i arbejde.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.11.2014 14:17:46

Så det korte af det lange er: Du kan IKKE få ret til barselspenge fra hverken Danmark eller Sverige, medmindre du flytter til Danmark, inden du bliver færdig med din uddannelse.

Lenada

Indlæg af Lenada » 04.11.2014 10:50:50

Hej skaanebo
Først og fremmest, så ligger du inde med megen viden og klar til at hjælpe folk, men når det er sagt, så er din tone meget arrogant. Hvorfor jeg ikke flytter til dk, skriver eg allerede i det første indlæg, at min mand netop venter at kunne komme i job, og så er vi lige faldet til og ser helst at min mand opnår svensk pas inden vi flytter til dk!
Men tilbage til det med tonen, så vil jeg bare minde di om, at vi altså bare er mennesker som dig der til dagligt studerer og arbejder, så rolig med sådan en form for fordømmende tone, for vi er altså ikke kriminelle mennesker.
Hvis nogen evt. Ligger inde med noget info eller andre gode råd til min situation, vil det modtages med kyssende hånd :).

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.11.2014 11:05:29

Beklager, hvis du har opfattet mine indlæg som fordømmende. Det var overhovedet ikke hensigten, blot at du skal se mere realistisk på tingene, og socialhjælp er altså ingen løsning på jeres økonomiske problemer i det lange løb. Men hvis din mand vil kunne forsørge jeres familie, så I slet ikke behøver at søge socialhjælp, så er det jo kun godt.

Men du får altså ikke ret til barselspenge ved at blive i Sverige uden at arbejde i Sverige først, og det var jo det, du spurgte om, hvordan du kunne få.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.11.2014 16:53:16

Du kender vel denne side? http://www.oresunddirekt.dk

Ellers gå ind på den, der er rigtig mange gode oplysninger, også om barselsregler i Sverige.

Her kan du se, at du kan få 'föräldrapenning' også selv om du ikke har haft arbejde i Sverige - eller har haft en lav indtægt:
http://www.forsakringskassan.se/privatp ... drapenning

Klik videre på 'Om föräldrapenning' (klik på piktogrammet)

Her er citat "Om du inte har haft inkomst eller har en låg inkomst
Om du inte har en inkomst eller har tjänat mindre än 106 000 kronor på ett år får du 225 kr per dag på sjukpenningnivå. Det motsvarar cirka 6 750 kronor i månaden."
mh
Rådgiver for ÆUG

Lenada

Indlæg af Lenada » 12.11.2014 19:07:12

Hej Mh
Du er bare en stjerne. Tak for linket fra forsäktingskassen. Men ved du om der skal betales skat af de 6700kr? Synes jeg ikke jeg kunne læse på siden..
Jeg har også ringet til udbetaling dk, som sagde at jeg skal have været i job de sidste 13 uger inden termin, og man får vist kun penge for antal timer man har arbejdet. Mit problem er dog desværre, at det weekendarbejde jeg har ikke er mange timer, altså ikke så mange penge i barsel ca 2-3000kr pr. Måned efter skat ville jeg kunne få. Dette kan ingen leve for :(.
Samtidig vil jeg nok heller ikke kunne fortsætte dette job frem til 13 uger inden termin, idet jobbet er hårdt fysisk med løft og meget stående arbejde. Men dette ville evt. Kunne klares med en lægeerklæring. Problemet er dog det virkelig lave udbetalt barsels :(.
Hvad ville du mh råde mig til at gøre..for vil forsäkringskassen stadig udbetale barselspenge til mig, hvis denne lae indkomst jeg har haft i løbet af året stammer fra dk? På forhånd mange mange tak

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.11.2014 19:26:42

Dine spørgsmål vil helt sikkert kunne besvares, hvis du selv kontakter Försäkringskassan. Som tidligere nævnt kan du også med fordel kontakte ØresundDirekt for rådgivning om barsel, børnepenge og evt. dagpenge.

Og ja, der betales normalt skat af beløb udbetalt af Försäkringskassan, men når det er så lille et beløb, betales der jo ikke ret meget i skat – jeg vil gætte på mellem 10-30 %, afhængig af om du har haft andre indkomster i Sverige. Det vil du også helt sikkert kunne få besked om hos Skatteverket.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.11.2014 19:02:13

Der står jo at de udbetaler også hvis man INGEN indkomst har. Så bare rolig, du kan mindst få mindstebeløbet.

Helbred er vigtigt, så rådfør dig med lægen om evt. sygemelding.
mh
Rådgiver for ÆUG

Lenada

Indlæg af Lenada » 14.11.2014 10:32:43

Mange tak for alle informationerne.
Jeg kom forleden til at tænke på, om nogen evt. ved, om jeg kan vælge at afholde min barsel i udlandet? Her tænker jeg på DK, hvor jeg evt. kunne bo hos noget familie og endda få ekstra hjælp med baby af mine forældre?
I så fald, kan det så på nogen måde skade min mands eu-opholdskort? Min mand er i Job i sverige. Og nej tak, vil ikke have et svar som lyder: "hvorfor flytter I ikke bare til DK". Nej vi har I tankerne at blive boende i Sverige, men jeg kunne godt tænke mig at holde barsel i udlanet.
Min tanke er også at kontakte Migrationsverket om ovenstående. Hvorfor skulle man ikke kunne gøre det..Hvem ville det skade..

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.11.2014 10:39:22

Du får ikke noget ud af at kontakte Migrationsverket for råd vedr. barsel i udlandet. Det har de jo intet med at gøre.

Du kan med fordel kontakte ØresundDirekt, som kender og rådgiver om regler mellem Danmark og Sverige. Du kan også forhøre dig direkte hos Försäkringskassan, men fordelen ved at kontakte ØresundDirekt er, at Försäkringskassan faktisk har personale ansat hos ØresundDirekt sammen med forskellige andre myndigheder, så det er nok at henvende sig et sted, selv om et spørgsmål måske berører flere forskellige myndigheder.

Lenada

Indlæg af Lenada » 14.11.2014 11:43:15

Kære skannebo
Mine tanke med at kontakte migrationsverket var ift. om det ville påvirke min mands opholdsret/kort, hvis vi vælger at gøre sådan. For der er jo umiddelbart ikke andet der stopper mig i at flytte til DK og holde barsel. Hvis jeg nemlig gør det, vil jeg faktisk være berettiget til barselspenge, idet jeg på daværende tidspunkt vil have afsluttet en uddannelse af varighed mere end 18 måneder.

Besvar