Stoppet på målstregen / Ambassage afvisning

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Klaus

Stoppet på målstregen / Ambassage afvisning

Indlæg af Klaus » 22.10.2014 12:34:45

Hej med jer
Min kære hustru blev efter mange års "kamp" endelig meddelt indfødsret i juni 2013. På betingelse af, at hun kan blive løst fra hendes rumænske statsborgerskab. Det har vi så forsøgt siden. I dag er vi så endnu engang blev afvist på ambassaden, som vi, i hele forløbet, har følt har modarbejdet os.
Afvisningen af modtagelse af ansøgning skyldes, at hendes tidligere efternavn fremgår af nogle af papirerne, der kræves vedlagt ansøgningen. Dette på trods af, at hun har foretaget officiel navneforandring i hjemlandet for mange år siden. Dvs. at det er et spørgsmål om datasammenkøring hos de rumænske myndigheder.
Hun har selv været i Rumænien i starten af oktober for at få alle papirer. Hun har påpeget navneproblemet i Rumænien, men de meddelte, at det ikke ville være et problem.
Så lige nu er vi fanget mellem de rumænske myndigheder og den rumænske ambassade - og for os virker det som om, at der ikke er noget vi kan gøre.
Nogle ideer derude?

skaanebo

Re: Stoppet på målstregen / Ambassage afvisning

Indlæg af skaanebo » 22.10.2014 12:53:11

Hvis man ændrer sit navn, får man vel papir på, hvad man har heddet tidligere, og hvad man hedder nu? Og det må vel så kunne fungere som dokumentation. Sværere er det vel ikke?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.10.2014 12:58:50

Så vidt jeg ved er det tilladt at have dobbelt statsborgerskab for rumænere, så hvad med at undersøge om ikke din ægtefælle ved at vente til september 2015 kan gå gennem en åben låge i stedet for at klatre over en mur? Da skulle DK jo gerne endelig også acceptere dobbelt statsborgerskab.
mh
Rådgiver for ÆUG

Klaus

Indlæg af Klaus » 23.10.2014 09:13:15

Tak for svar! Godt med input fra andre

@skaanebo
Fuldstændig enig. Min kone har pas med korrekt navn. Papirerne er endda forsynet med Person ID nummer. Ambassaden har forhåndsgodkendt papirerne, dokumenterne er udstedt fra officielle myndigheder i Rumænien (Politiet, Finansministeriet). Ambassaden afviser dokumenter udstedt af myndigheder i deres eget land.
Afvisningen kommer efter at ambassaden har haft papirer i hånden i 20 dg, og de har forhåndsgodkendt dem. Efter at have tilbragt hele formiddagen på ambassaden - og lige netop ved betaling for ansøgning - afviser de dem. Virker næsten som ren chikane.

@mh
Er det på plads? Kan man have dobbeltstatsborgerskab fra sep2015. Mon det kun gælder personer, der er optaget på lov om indfødsret fremadrettet? På min kone meddelelse om indfødsret står netop at det er en betingelse, at hun frasiger sit nuværende statsborgerskab.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.10.2014 09:57:46

Der er p.t. et flertal for at ændre loven, så man kan have dobbelt statsborgerskab i fremtiden. Det kan dog tidligst vedtages til september 2015. Og hvis der kommer et valg forinden, kan tidshorisonten jo udskydes yderligere.

Klaus

Indlæg af Klaus » 23.10.2014 13:13:20

Hej igen,
Jeg har netop talt med Justitsministeriet. De anbefaler, at vi søger dispensation fra kravet om opsigelse af hidtidige statsborgerskab. Loven der tillader dobbeltstatsborgerskab kan ligge 1 år+ ude i fremtiden, samt kan der være uklarheder om, hvem der er omfattet.

Besvar