FRIVILIGT Fætter kusine ægteskab

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

YT88

Re: FRIVILIGT Fætter kusine ægteskab

Indlæg af YT88 » 14.10.2014 19:38:21

Jeg har nu fået mit svenske personnummer :D

Det næste skridt er jo; at vi tager til migrationsverket, men bliver lidt forvirret over nogle ting. Min kone er sammen med mig her på et visum, som udløber i december måned.

Hvis jeg søger efter EU-regler har hun jo ret til at blive sammen med mig på et processuelt ophold! Men det kan hun så tilgengæld ikke, hvis vi søger efter de svenske nationale regler.

Jeg har søgt lidt i forummet om 'processuelt ophold' og det er da vist ikke noget der hedder?
Når jeg har indleveret min ansøgning efter EU-regler, under hvilke regler opholder min kone sig - hvis det ikke er et processuelt ophold?

Det andet er; at eftersom jeg overvejer at blive bosættende i Sverige, kan der være nogle fordele ved at søge efter de svenske regler. Kan man bare indsende både en ansøgning for svensk national regler og efter EU-REGLER?

Er det noget med at ansøgningstiden er kortere hvis man søger online?

Kan se under rådgivning at at behandlingstiden nu er på 13 måneder - selvom der er noget med en grænse på 6 måneder behandlingstid (EU-regler). Har læst i forummet at der er en klagebrev man kan bruge til at klage over denne lange behandlingstid. Men tror ikke selv det nytter lige pt. da migrationsverket har hænderne fulde pt (Syrien)?

Jeg modtog i dag mit personnummer som sagt; og der stod der udover mit personnummer, at min ægtefælle også havde fået et CPR nummer. Men de sidste 4 cifte er bare '0000' - så jeg ved ikke om det er et rigtigt personnummer - som hun kan bruge at søge arbejde med?

tak for jeres tid

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.10.2014 21:11:43

Som ægtefælle til en dansk (nordisk) statsborger har din ægtefælle lov til at opholde sig sammen med dig i Sverige mens hun venter på svar. Det er en forholdsvis ny regel.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.10.2014 22:45:45

Din ægtefælle har ikke fået et rigtigt personnr.

Hvis I søger efter EU-regler, har din ægtefælle alle rettigheder i Sverige med det samme og kan få lavet et rigtigt personnr. på Skatteverket. Kan også arbejde med det samme.

YT88

Indlæg af YT88 » 17.10.2014 21:47:20

@Skannebo - Har min kone allerede alle rettigheder efter indlevering af EU-ansøgning?
Jeg har læst i forummet, at man kan 'presse' sig til at få et personnummer, hvis man
har fået et arbejde?

Vil hun kunne gå på sprogskole og lære fx svensk? (er det noget man skal søge aktivt eller få man det tilbudt?)

Er hun berettiget nogen form for støtte(ydelser)? - Mens hun fx søger arbejde eller enten bliver optaget på Universitet? - Som ikke vil have påvirkning på hendes ansøgning om svensk EU opholdskort/Svensk opholdskort? - Her tænker jeg på kravet med at 'jeg skal råde over tilstrækkelig midler'

Min kone ønsker at søge ind på Københavns Universitet eller/Malmö - vil det være muligt at søge om enten dansk eller svensk SU?

Tak for jeres tid

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 18.10.2014 08:49:25

Hvis I bor i Sverige vil din kone ikke kunne få dansk SU til at læse i DK. Det ville hun kun kunne hvis hun var dansk statsborger.

Man kan næppe heller som bosiddende i Sverige og ikke-svensk statsborger få svensk SU til at læse i DK, og ej heller læse gratis.

Som hovedregel skal man være med i et udvekslingsprogram for at kunne studere gratis i et andet land end det man bor i/er statsborger i, og man kan som hovedregel IKKE komme ind i et udvekslingsprogram lige fra studiestart, men skal først læse i sit bopælsland/statsborgerland.
mh
Rådgiver for ÆUG

YT88

Indlæg af YT88 » 21.10.2014 16:07:44

Kære ÆUG,

Tak for de mange svar I har givet mig!

Som sagt har jeg fået mit personnummer. Og jeg skal ned til migrationsverket en af de kommende dage for både at søge et svensk EU kort og svensk familiesammenføring til min kone.

Jeg vil medbringe følgende dokumentarer med mig:

- Kontrakt på lejlighed jeg bor i.
- Lønsedler
- Jobkontrakt
- Pasfoto af min kone
- Vielsesattest
- Udskrift af Skatteverket med mit personnummer

Er der noget jeg skal være opmærksom på, når jeg er der nede? Eller er det bare lige til?

Eftersom jeg er blevet glad for at bo i Sverige, og min kone har brug for at rejse tilbage til Marokko i juni måned for at færdiggøre sit studie - vil jeg høre jer om; hvis jeg selv kan gøre noget for at bidrage til en hurtigere behandling af mine ansøgninger.

Jeg står også og tænker på, om det vil være en god ide at tage til Göteborg eller en anden by - hvis der måske ikke er så overbooket, som jeg har en fornemmelse skatteverket i Malmö er - og ansøge om et EU opholdskort til min kone. (selvom turen er forholdsvis lang, kan jeg bare se det som en mulighed for at se Sverige)

Vh

Yt

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.10.2014 18:07:00

Det er vist en misforståelse, at du skal søge om noget. Det er din kone, som skal søge og møde op hos Migrationsverket. Og selv om hun afleverer ansøgningen i Malmø, er det ingen garanti for, at den ikke behandles i Solna. Så lad være med at rejse til den anden ende af Sverige bare for at aflevere en ansøgning.

Besvar