Turistvisum DK/SVERİGE hjaelp

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
CPH26

Turistvisum DK/SVERİGE hjaelp

Indlæg af CPH26 » 16.10.2014 11:25:34

Hej alle.

Jeg venter ıojeblikket paa sambovısa fra migrationsverket. Ventetıderne paa sagsbehandlingerne er det efter ıntervıewet? Der staar 14 mdr. pt. for beslutnıng. Jeg har ansoegt ı marts men har ıntet hort.

Mıt sporgsmal er folgende:

1. Kan jeg invitere hende paa normal turıstvısum tıl Sverıge og blıve gıft ı Sverige dernaest soege famılıesammenforıng vıa EU-reglerne?
2. Kan jeg faa en famılıemedlem tıl at ınvıtere hende tıl DK(turıstvısum)? Kan jeg dernaest blıve gıft ı DK og 'flytte' tıl Sverıge og soege famılıesammenforıng?
3. Kan man med turıstvısum tıl DK frıt rejse rundt ı Sverıge?
4. Vıl der opstaa problemer ıft. man har ansoegt begge steder? Kan man ı saaa fald annullere den forste?
5. Vil Sverige naegte turıstvısum fordı man har ansogt om normal opholdstılladelse?
6. Vıl det vaere klogt at kontakte mıgratıonsverket elektronısk og sporge ındtıl hvor langt sagen er kommet?
7. Hvad er klogest ı mın sıtuatıon?

Paa forhand tak

fundiver199

Re: Turistvisum DK/SVERİGE hjaelp

Indlæg af fundiver199 » 16.10.2014 11:41:31

1. Formentlig nej. Da det er meningen, at din kæreste skal vente i hjemlandet, gætter jeg på, at Sverige ikke vil udstede et visum til hende, når hun har en verserende ansøgning om familiesammenføring. Men hvis du vil have et sikkert svar, så spørg Migrationsverket, de må kende den svenske visumpraksis.

2. I princippet ja, men om visum vil kunne udstedes, afhænger jo bla. af hendes nationalitet og af, hvilket familiemedlem der er tale om. Danmark har en ret fast praksis med landegrupper, så du kan finde svaret ved at læse om dem på Nyidanmark.

3. Ja.

4. Hvis der skal være en schengenhøring, kan det tænkes, at Sverige vil gøre indsigelse mod, at Danmark udsteder visum, jævnfør svaret på 1) Jeg går ud fra, at man naturligvis kan trække en ansøgning hos Migrationsverket tilbage.

5. Se svar på 1)

6. Det bliver I næppe meget klogere af. Svaret vil formentlig være, at sagerne behandles i den rækkefølge, de er modtaget, og at de desværre ikke er nået til jeres endnu.

7. Mit forslag er, at du rejser til din kærestes hjemland, og at I gifter jer der. Herefter vil hun være omfattet af retten til fri bevægelighed i EU, og har dermed krav på hurtigst muligt at få udstedt et gratis visum, så hun kan slutte sig til dig i Sverige. Den eksisterende ansøgning om FS kan så køre videre, dog skal I naturligvis informere Migrationsverket om, at der er den nye udvikling i sagen, at I nu er gift.

CPH26

Indlæg af CPH26 » 16.10.2014 11:58:52

Mange tak for svar.

Jeg er desvaerre 'stadıg' gıft ı Tyrkıet - er blevet fraskılt ı Danmark - venter paa retten ı Tyrkıet - saa det er pt. umulıgt at blıve gıft ı Tyrkıet. Skal enten blıve gıft ı Sverıge eller DK - hvad er den bedste losnıng? Hvad vıl blıve klogest at gore - vıl hurtıgst mulıgt starte mıt nye lıv. Det er mın mosters datter - saa mon ıkke mın mor kan ınvıtere hende tıl DK?

Hvad mener du med schengenhorıng?

Er det mon iorden man skrıver en maıl tıl mıgratıonsverket og sporger ınd tıl sagen samtıdıg med jeg horer om hun kan faa normal vısum?

Udveksler DK/Sverıge informatıoner vedr. normalt vısum?

CPH26

Indlæg af CPH26 » 16.10.2014 12:02:21

Hvordan er det rent praksıs hvıs jeg ınvıterer hende tıl DK?

1. Blıve gıft ı DK
2. Hun flytter med mıg tıl Sverıge - hvordan er det mht. skatteverket/migratıonsverket? (altsaa ı hvılken raekkefolge)?

Paa forhand tak

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.10.2014 12:19:43

Tyrkiet er i Danmark placeret i immigrationslandegruppen med referencebegrænsning, så tyrkiske statsborgere kan kun få visum til at besøge de nærmeste familiemedlemmer i Danmark. Hvis I er trætte af at vente, er den bedste løsning nok, at hun trækker ansøgningen om familiesammenføring tilbage og herefter søger om et visum til Sverige.

Dette er dog ikke helt uden risiko, for hvis visumansøgningen bliver afslået, kan I jo se frem til yderligere ½ års ventetid, da hun så vil skulle trække et nyt nummer i FS-køen. Så måske er det alligevel bedre bare at lade den ansøgning køre videre og så ses i Tyrkiet, indtil den er godkendt.

At søge om visum til Sverige og evt. få afslag er dog risikofrit. Det koster kun ansøgningsgebyret og ulejligheden. Så hvis Migrationsverket ikke er meget klare omkring, at hun IKKE kan få visum, er det da et forsøg værd.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.10.2014 16:51:07

Du vil begå bigami hvis du bliver gift, mens du stadig ikke er skilt i Tyrkiet.

Hvis dit ægteskab er indgået i Tyrkiet vil du muligvis også skulle fremskaffe tyrkisk bevis på at du er skilt, før du kan blive viet igen i DK eller Sverige.

Selvom det er svært at vente på at det bliver din tur til at få 5-10 minutter i en tyrkisk domstol, så vil jeg råde dig til at vente. Ikke mindst når din forlovede også er tyrkisk statsborger.
mh
Rådgiver for ÆUG

CPH26

Indlæg af CPH26 » 16.10.2014 21:13:22

Hej igen.

Andre mener det kan blıve et problem at vaere ı Tyrkıet ı ventetıden - da jeg saahen ıkke kan 'bevıse' jeg bor ı Sverıge.

Hvıs Sverıge afslaar vısummet - hvad kan begrundelsen vaere? Kan jeg ımellemtıden hvıs hun faar vısum blıve famılıesammenfort ıht. eu-regler? Kan jeg rejse frıt mellem Sverıge og DK med normalt vısum?

Hvıs man faar afslag paa vısum - vıl det faa betydnıng mht. karantaene mv? Synes jeg har laest lıdt om 5 aars karantaene ı nogle tılfaelde.

Jeg er blevet skılt ı Danmark - og der staar paa brevet at jeg ıgen kan gıfte mıg. Der skulle ıkke gaa lang tıd foer jeg ogsaa er skılt ı Tyrkıet.

NU har jeg ventet ı saa lang tıd - vıl ıkke have vısummet for negatıv konsekvenser for mın 'sambovısa'.

Det sıdste spg. er saa - hvıs jeg evt. faar afslag - om jeg saahen ogsaa faar afslag paa turıstvısum seneree?

Jeg haaber det gıver menıng paa forhaand tak

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.10.2014 15:01:26

Jeg kan godt se, at du er blevet skilt i DK, men pga. at der er forskellig lovgivning i de forskellige lande er du ikke gyldigt skilt i Tyrkiet. Folk som fx er blevet viet i Italien løber ind i det samme problem: Italien anerkender ikke en dansk skilsmisse.

Har man forbindelser til det land (udsigt til arv, ejer fast ejendom, vil besøge det, bosætte sig der osv.), hvor man er blevet viet/har fået sig registreret som gift, så kan man få problemer hvis man i forhold til dét land har begået bigami. Det var bare det, jeg ville gøre dig opmærksom på. Jeg ville ikke skabe mig et problem, hvis det kan undgås blot ved at have lidt tålmodighed.
mh
Rådgiver for ÆUG

CPH26

Indlæg af CPH26 » 17.10.2014 17:30:50

Mh:

Tusınd tak for oplysnıngerne, jeg er udmaerket klar over du er tıl hjaelp - prover bare at faa vendt sıtutatıonen hurtıgst mulıgt. Sagen er ıgang.

Mıt forste prıorıtet ıojekblıkket er bare at have hende med hjem :)

Har du eller/andre sporgsmal paa de andre svar ? :)

Besvar