Hej ÆUG,
Hvilke rettigheder har man med midlertidig opholdstilladelse i forhold til folkeskole og sundhedsvæsen?
Ændrer rettighederne sig når man opnår permanent opholdstilladelse?
Er ens rettigheder på nogen måde bundet op på hvorvidt man er aktiv på arbejdsmarkedet - hvis man ikke medtager de indirekte som at opnå permanent opholdstilladelse/statsborgerskab?
Kan I henvise mig til den lov som beskriver disse rettigheder? Jeg har ikke kunne finde det i lov om sociale ydelser eller folkeskole-love?
På forhånd tak
Peter
Rettigheder ved midlertidig/permanent opholdstilladelse
Re: Rettigheder ved midlertidig/permanent opholdstilladelse
Det har ingen betydning. Folkeskole og sundhedsydelser afhænger alene af, om man er folkeregistreret i DK eller ej.
Tak for svaret.
Det gør mig dog ikke så meget klogere.
Hvad skal der til for at blive optaget i folkeregisteret - er der en lov jeg kan læse lidt i?
Har ikke kunne finde noget på nettet:-/
Det gør mig dog ikke så meget klogere.
Hvad skal der til for at blive optaget i folkeregisteret - er der en lov jeg kan læse lidt i?
Har ikke kunne finde noget på nettet:-/
man bliver optaget i folkeregisteret , når man har opholdstilladelse .
Når man har lovligt ophold i DK og har et sted at bo, og opholder sig i DK i mere end 180 dage om året, kan man blive folkeregistreret.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Man kan naturligvis også blive folkeregistreret FØR man har opholdt sig 180 dage. Man skal så blot på en eller anden måde godtgøre at man har tænkt sig at blive boende mindst så længe.
Hvis man fx netop har fået opholdstilladelse i DK, så er det temmelig sikkert bevis nok.
Hvis man fx netop har fået opholdstilladelse i DK, så er det temmelig sikkert bevis nok.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG