Er der nogen der ved hvorvidt der nogen steder står skrevet at man skal være kommet direkte fra det andet EU land og til Danmark, eller kan man godt have haft ophold i et 3.land ind imellem.
Og om der evt er nogle tidsgrænser i forbindelse dermed?
Og evt. hvor der måtte stå noget om dette?
Min mand Italiener/ jeg Dansker, boede i Tyskland i ca. 5 år, derfra videre til Brasilien af familiære årsager 2 1/2 år og derefter hjem til Danmark i November 2008.
Mvh
Hrefna
Tilbagekomst via 3. land
-
fundiver199
Jeg kan ikke hjälpe jer med sikkerhed i henhold til EU/ikke EU ret efter ophold i 3e land, men jeg synes ha' läst ( i et andet tilfälde) at man skal göre brug af sin EU ret i löbet af et par måneder.
Derimod kan din mand også välge at söge en EU opholdtilladelse som selvforsörgende. Hvis man kan vise at man har tilsträkkelige midler for at kunne forsörge sig for 1 år (amtet kan oplyse om belöbet) så kan han få udstedt en 5-års opholdstilladelse som er uafhängig af om han er i beskäftigelse.
Derimod kan din mand også välge at söge en EU opholdtilladelse som selvforsörgende. Hvis man kan vise at man har tilsträkkelige midler for at kunne forsörge sig for 1 år (amtet kan oplyse om belöbet) så kan han få udstedt en 5-års opholdstilladelse som er uafhängig af om han er i beskäftigelse.
Det er hans ret at som EU-borger få en 5-års opholdstilladelse hvis han har tilsträkkelige midler (for 1 års ophold) -> 5 års opholdstilladelse. Det er hos amtet han skal söge og det hedder ikke selvforsörgende. Jeg vil tro at noget med "egne midler" måske vil få klokkerne at ringe.Hrefna skrev:Tusind tak begge to,
Men jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår![]()
Hedder det en "EU-opholdstilladelse for selvforsørgende"?
Hvor søger man det? Statsamt eller US?
Hrefna
Her kan du läse mere:
http://ec.europa.eu/youreurope/nav/da/c ... ing_da.pdf