Studiehjælp
Studiehjælp
Hej alle
Jeg håber meget på at kunne få lidt hjælp på denne side. Jeg er blevet kæreste med en Egypter der er i Danmark som au-pair. Hans kontrakt udløber i slutningen af 2015. Jeg er selv studerende og er først færdig med min uddannelse i sommer 2016. Vi har talt om at gifte os, men jeg vil helst vente til jeg er færdig med min uddannelse. Han vil meget gerne tage en uddannelse i DK, og da han selv skal betale for det vil jeg høre om der er nogen der ved om der er forskel på prisen han skal betalte alt efter hvilken uddannelse han tager?
Hilsen
Sigrid
Jeg håber meget på at kunne få lidt hjælp på denne side. Jeg er blevet kæreste med en Egypter der er i Danmark som au-pair. Hans kontrakt udløber i slutningen af 2015. Jeg er selv studerende og er først færdig med min uddannelse i sommer 2016. Vi har talt om at gifte os, men jeg vil helst vente til jeg er færdig med min uddannelse. Han vil meget gerne tage en uddannelse i DK, og da han selv skal betale for det vil jeg høre om der er nogen der ved om der er forskel på prisen han skal betalte alt efter hvilken uddannelse han tager?
Hilsen
Sigrid
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Studiehjælp
Ja, der er kæmpeforskel. Og det afhænger jo også af om han er kvalificeret til universitetsuddannelse eller om det er lavere niveau han skal prøve at komme ind på.
For at uddanne en jurist kræves der kun undervisningslokaler, mens der for at uddanne en fysiker udover undervisningslokaler kræves div. kemikalier, laboratorier, dyrt udstyr mm. og det er derfor væsentligt dyrere at uddanne den sidste, end den første.
Københavns universitet skriver vedr. åbent universitet: "Hvad koster en master- eller diplomuddannelse?
Der er deltagerbetaling på alle master- og diplomuddannelser. For masteruddannelser varierer priserne mellem 20.000-350.000, og for diplomuddannelserne varierer priserne mellem 45.000-80.000. Nogle deltagere får deres master- eller diplomuddannelse helt eller delvist betalt af deres arbejdsgivere; andre betaler selv."
På humaniora koster 60 ECTS 12.000 kr, mens en Master of International Health udover strenge adgangskrav (relevant bachelorudd., 2 års praktisk erfaring, TOEFL) kræver 150.000 kr.
Priserne er de samme for udenlandske studerende, som ikke kommer på baggrund af en udvekslingsaftale.
Dertil skal jo så lægges hans leveomkostninger.
Desuden skal I være opmærksomme på at ikke alle uddannelser kan bruges som grundlag for en opholdstilladelse.
For at uddanne en jurist kræves der kun undervisningslokaler, mens der for at uddanne en fysiker udover undervisningslokaler kræves div. kemikalier, laboratorier, dyrt udstyr mm. og det er derfor væsentligt dyrere at uddanne den sidste, end den første.
Københavns universitet skriver vedr. åbent universitet: "Hvad koster en master- eller diplomuddannelse?
Der er deltagerbetaling på alle master- og diplomuddannelser. For masteruddannelser varierer priserne mellem 20.000-350.000, og for diplomuddannelserne varierer priserne mellem 45.000-80.000. Nogle deltagere får deres master- eller diplomuddannelse helt eller delvist betalt af deres arbejdsgivere; andre betaler selv."
På humaniora koster 60 ECTS 12.000 kr, mens en Master of International Health udover strenge adgangskrav (relevant bachelorudd., 2 års praktisk erfaring, TOEFL) kræver 150.000 kr.
Priserne er de samme for udenlandske studerende, som ikke kommer på baggrund af en udvekslingsaftale.
Dertil skal jo så lægges hans leveomkostninger.
Desuden skal I være opmærksomme på at ikke alle uddannelser kan bruges som grundlag for en opholdstilladelse.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Tusind tak for svar. Lige pt synes jeg det er en jungle at finde rundt i. Han har en bachelor i fransk og overvejer at læse en master. Jeg tænker på en håndværkeruddannelse, ville han kunne det?
Og hvilke uddannelser giver ikke opholdstilladelse?
Hilsen
Sigrid
Og hvilke uddannelser giver ikke opholdstilladelse?
Hilsen
Sigrid
Det er også værd at overveje, at hvis I gifter jer i DK, og du stiller bankgaranti, får din ægtefælle ligestilling med en dansk statsborger og skal derfor ikke betale for nogen uddannelse i DK.
Det taler vi også om, jeg vil dog helst at vi finder en anden løsning så han ikke er afhængig af mig på den måde.
Men jeg er studerende nu, så tror desværre ikke at det ville være en mulighed, jeg tror ikke det ville blive godkendt. Eller har du nogle erfaringer?
Men jeg er studerende nu, så tror desværre ikke at det ville være en mulighed, jeg tror ikke det ville blive godkendt. Eller har du nogle erfaringer?
Det handler vel udelukkende om, at du skal skaffe pengene til bankgarantien. Det er ikke en hindring i sig selv, at du studerer.
Hvordan er mulighederne for at studerer i Sverige hvis vi ikke er gift?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Du kan læse dig frem her:
http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... erige.html
https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa- ... U-och-EES/
http://studyinsweden.se
Bemærk at hvis I søger om fs som kærester i Sverige, skal han vente i sit hjemland/opholdsland indtil han får opholdstilladelse, og ventetiden er ca. 12 måneder.
http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... erige.html
https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa- ... U-och-EES/
http://studyinsweden.se
Bemærk at hvis I søger om fs som kærester i Sverige, skal han vente i sit hjemland/opholdsland indtil han får opholdstilladelse, og ventetiden er ca. 12 måneder.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Har man opholdstilladelse i Sverige, er undervisningen gratis eller man betaler det samme, som svenske studerende betaler. Men en opholdstilladelse giver ikke adgang til studiestøtte. Det forudsætter, at man selv eller ens ægtefælle først har arbejdet i Sverige i en periode, eller at man har permanent ophold.