Brug Eu-reglerne til ophold i Spanien

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
holten

Brug Eu-reglerne til ophold i Spanien

Indlæg af holten » 19.09.2014 17:22:45

Jeg vil høre om der er nogen der ved, hvordan min mand som nu får ophold i DAnmark kan flytte til Spanien med mig i medfør af EU-reglerne. (Nok lidt den omvendte måde at gøre det på.)

Vi har netop modtaget brevet om sikkerhedsstillelse; Så nu føler vi os sikre på at han får opholdstilladelse i Danmark.Vi er imidlertid kommet til DK for at jeg kan færdiggøre min bacheloruddannelse og han vil gerne lære dansk. Derefter (altså til næste sommer) overvejer vi at tage til Spanien for begge at læse en kandidat der.

Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan vi skal gøre. Da min mand har opholdstilladelse her, er han vel garanteret at kunne udnytte den frie bevægelighed til at tage til Spanien og læse. Men hører meget gerne fra nogen der kender til processen med EU-opholdskort osv, for at høre lidt nærmere om hvordan vi forholder os.

På forhånd tak!

skaanebo

Re: Brug Eu-reglerne til ophold i Spanien

Indlæg af skaanebo » 19.09.2014 17:24:56

Har du læst menupunktet "rådgivning" øverst på siden? Der gælder det samme i Spanien som i alle andre EU-lande med hensyn til opholdskort udstedt efter EU-regler.

Hvis I kan klare jer selv økonomisk i Spanien, kan han få udstedt et spansk opholdskort. Som studerende er du at betragte som "person med tilstrækkelige midler".

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.09.2014 17:27:23

Nej, din mands danske opholdstilladelse giver ham ikke nogen fordele mht. at flytte til et andet EU-/EØS-land, kun mht. midlertidige kortere ophold (op til 90 dage/180).

Men du kan lige gå op under RÅDGIVNING og finde vejledningen om at flytte til Sverige/EU-land, læse den, evt. printe den ud.
mh
Rådgiver for ÆUG

holten

Indlæg af holten » 20.09.2014 12:48:30

Tusind tak! Jeg havde ikke lige set, at der var en rådgivningsside om dette emne.
Så vidt jeg kan se betyder det, at hvis jeg er studerende kan han følge med mig.
Da der står:
"Som unionsborger har du selv en helt ubetinget ret til indrejse i de andre EU/EØS-lande, Dit nære familiemedlem, som ikke selv er unionsborger, skal derimod opfylde et af følgende:

være visumfri
have et gyldigt visum
have en opholdstilladelse eller et opholdskort, der fritager ham/hende fra det normale visumkrav.
Hvis du flytter, medens dit familiemedlem opholder sig lovligt i Danmark på visumfrit turistophold, schengenvisum eller med en dansk opholdstilladelse, kan dit familiemedlem bare rejse med dig til det andet EU-land. Flytter I til Storbritannien, Irland, Bulgarien eller Rumænien, gælder et schengenvisum dog ikke, da disse lande pt. ikke er medlem af Schengen."

Min mand har jo ogholdestilladelse og opfylder vel derved kravet om at have opholdstilladelse /opholdskort, der fritager ham fra det normale visumkrav.

Noget andet er, hvis han søger ind på en kandidatuddannelse der, vil han jo nok på den måde få sit eget turistvisum? Han er mexicansk statsborger men med opholdstilladelse i DAnmark - ved at søge ind på en uddannelse i Spanien får han vel ikke blot ret til fri bevægelighed fordi han følger med mig - men han får sit eget visum til at studere?

Endnu en gang tak og god weekend!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 20.09.2014 19:07:55

Visum er ét, opholdstilladelse noget andet.

Det langt letteste er at benytte EU-reglerne.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar