KONTANTHJÆLP
KONTANTHJÆLP
Hej folks
Min kone har fået ophold i dk efter eu reglen. vi vil vide reglerne omkring kontant hjælp. Er der en herinde som kan svare på det?
mvh
Noka
Min kone har fået ophold i dk efter eu reglen. vi vil vide reglerne omkring kontant hjælp. Er der en herinde som kan svare på det?
mvh
Noka
Re: KONTANTHJÆLP
Det afhænger jo af din status fra det andet land, I har boet før. Hvis du har været arbejdstager i det pågældende land er der ingen problemer i at søge om kontanthjælp i Danmark.
-
s.københavn
Hej Noka,
Ved eu-reglen skal man være selvforsørgende mener jeg.
Må jeg spørge dig om hvor lang tid der gik fra i søgte efter EU-reglen til i fik godkendelse fra DK? Skal nemlig selv til at søge
Ved eu-reglen skal man være selvforsørgende mener jeg.
Må jeg spørge dig om hvor lang tid der gik fra i søgte efter EU-reglen til i fik godkendelse fra DK? Skal nemlig selv til at søge
Man skal ikke være selvforsørgende, hvis man har været arbejdstager i et andet land forud for flytningen til DK.
Hej Folks
Jeg hat boet i Sverige og har arbejdet i Norge. Hun har fået ophold fordi jeg tjente fint i Norge(tilstrækkelig midler)
Hun fik ophold efter 2 måneder og 27 dage
Jeg hat boet i Sverige og har arbejdet i Norge. Hun har fået ophold fordi jeg tjente fint i Norge(tilstrækkelig midler)
Hun fik ophold efter 2 måneder og 27 dage
Som person med tilstrækkelige midler er ophøret af at have tilstrækkelige midler ensbetydende med, at opholdskortet kan inddrages, hvis der søges om kontanthjælp. Det bør også fremgå af det brev, de danske myndigheder har sendt, da det danske opholdskort blev bevilget. Så du har desværre arbejdet i det forkerte land i forhold til lovgivningen. Man kan naturligvis godt søge kontanthjælp, og også få hjælp tilkendt, hvis behovet er akut, men myndighederne skal foretage en konkret vurdering fra sag til sag, og dansk praksis er meget resteiktiv.
-
s.københavn
Okay det var forholdsvis hurtigt!
Skaanebo gælder det hvis man er person med tilstrækkelige midler i Sverige? Jeg bor i Sverige men arbejder i dk, så når vi søger tilbage til dk skal jeg så søge som arbejdstager eller person med tilstrækkelige midler? Arbejder jo i dk???
Eller er det det land man flytter fra der gælder mht til arbejde og tilstrækkelige midler?
Skaanebo gælder det hvis man er person med tilstrækkelige midler i Sverige? Jeg bor i Sverige men arbejder i dk, så når vi søger tilbage til dk skal jeg så søge som arbejdstager eller person med tilstrækkelige midler? Arbejder jo i dk???
Eller er det det land man flytter fra der gælder mht til arbejde og tilstrækkelige midler?
Hvis du havde arbejdet i Sverige havde du været arbejdstager . Nu er du person med tilstrækkelige midler.
Hej Folks
Har lige fundet ud af at min kone har fået ophold efter eu reglens paragraf 13. Hvad betyder det for hende hvis hun søger om kontanthjælp? altså i forhold til det opholdtilladelse hun har nu og permenentopholdstilladelsen?
mvh
Noka
Har lige fundet ud af at min kone har fået ophold efter eu reglens paragraf 13. Hvad betyder det for hende hvis hun søger om kontanthjælp? altså i forhold til det opholdtilladelse hun har nu og permenentopholdstilladelsen?
mvh
Noka
I har gensidig forsørgerpligt så hvis du tjener det dobbelte af kontanthjælpen ca 22000 kroner brutto om måneden eller ejer værdier for mere end 20000 kr. kan hun slet ikke få noget.
Det gør jeg ikke. Har ingen indtægter eller andet. Hvad betyder det i forhold til hendes opholdstilladelse hun har nu og permanentopholdtilaldsen?
Kommunen har vejledningspligt, så du kan roligt spørge socislforvaltningen, hvilken konsekvens det kan have for hendes opholdskort.
Har været hos kommunen idag. De kunne ikke oplyse mig om det. De henviste mig isted til statsforvaltning og de henviste mig til paragraf 13
Og hvad står der så i paragraf 13?