Afslag på ansøgning om turistvisum Cuba/Dk.

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ladinamarquesa

Afslag på ansøgning om turistvisum Cuba/Dk.

Indlæg af ladinamarquesa » 13.09.2014 21:53:34

Hej,

Jeg håber virkelig at der er nogen der kan hjælpe gerne hvis der er nogen som er kærester/gift med en cubaner som måske har mere insight i hvordan min sag er.

Det er sådan at jeg i juli måned ved hjælp af en cubaner jeg mødte i København fik afleveret invitationsbrev med alle mine dokumenter til min kæreste i Havana og han fik at vide at d 4 august kunne han komme på ambassaden og aflevere papirer og blive interviewes. (Skal lige siges at det er igennem den svenske ambassade).
Jeg er i Cuba nu sammen med min kæreste efter 6 måneder hvor vi ikke har set hinanden og vi gik sammen på ambassaden d 5 september hvor min kæreste fik et afslag på hans turist visum fordi han er ung, enlig (må lige tilføje at han skrev at han skulle besøge mig som ven i 45 dage som han fik lov til af sit arbejde), har ikke bolig i Cuba og har ikke familie i Danmark. De mener at han ikke har tænkt sig at vende tilbage til Cuba. Nu har vi appelleret d 9 september hvor han skrev at han bor sammen med sin bedstefar og mor som han hjælper dagligt og at han gerne vil besøge sin kæreste da jeg har været flere gange på besøg i Cuba og har mødt hans familie og han vil jo gerne møde min familie. De siger at det kan tage mere end en måned før vi får svar. Jeg har min returbillet til Danmark d 22 september.

Jeg ved ikke om det var en fejl første gang at skrive vi var venner og ikke kærester, det var det sikkert. Vi fik at vide bl.a. fra cubaneren jeg lærte at kende som bor i Danmark at turistvisum burde være "nemt" at søge om. Efter at have været på den svenske ambassade i Havana som tager sig af de skandinaviske lande og vi så hvor mange der fik afslag tænker jeg at reglerne mht turistvisum er blevet virkelige stramme. Undrer mig over om det er specifikt mht Cuba eller om det bare er generelt udlændinge som vil besøge skandinavien?

Jeg vil gerne høre fra andre som har prøvet at være i mit sted hvordan de fik deres kæreste til Danmark?? Vi havde tænkt os med det samme at flytte til Malmø og så enten blive boende eller tage til Danmark ved hjælp af EU-reglerne. Faktisk har jeg allerede fået mig en bolig i Malmø fordi det var meningen at han skulle komme d 3 oktober. Er der nogen som har fået afslag på visum men derefter fået et ja efter de har appelleret??

Vi undersøger forskellige muligheder og jeg kan se at i Sverige kan man søge visum for at ens kæreste kommer til landet med henblik på at man bliver gift. Kan ikke finde det på nyidanmark så tror ikke det findes i Danmark. Jeg overvejer derfor om at når jeg flytter til Malmø og registrerer mig osv skal søge visum om at han kommer til Sverige for at vi kan blive gift og bo sammen. Jeg vil egentlig bare gerne være sammen med min kæreste og vi prøver at finde en metode hvor på vi kan være sammen i Sverige. Han føler ikke han har nogen fremtid i Cuba og jeg kan ikke bo i Cuba. Vi vil gerne giftes og hvis vi bliver nødt til det så gør vi det i Cuba, men det koster næsten 600 dollars og jeg har skal betale for en ny billet til Cuba da jeg har ikke papirerne med denne gang for at blive gift her. Det ville være rart at kunne spare de penge da jeg skal forsørge ham når han kommer til Sverige i starten indtil han kan arbejde.

Håber der er nogen der er kommet igennem alt hvad jeg har skrevet og har nogle gode ideer til hvad vi kan gøre? Jeg sidder og kigger på studerende visum, arbejds visum osv men det virker til at det ville være svært for ham at få. Hvis der er nogen som har været igennem det her med deres cubanske kæreste så hører jeg gerne fra jer!!

Med venlig hilsen
Michelle

fundiver199

Re: Afslag på ansøgning om turistvisum Cuba/Dk.

Indlæg af fundiver199 » 14.09.2014 20:50:01

En mulig løsning er at søge om visum via en dansk ambassade i et andet land f.eks. Mexico. Så bliver ansøgningen behandlet efter dansk praksis, og selvom det nok kommer bag på mange, så er den i lige netop dette tilfælde mere lempelig end den svenske.

I er ikke de første, der er stødt på problemet, netop på Cuba. Som eksempel på et andet "problemland" i forhold til visum, efter at de udenlandske ambassader fik afslagskompetence, kan nævnes Tunesien, hvor det er en finsk ambassade, der behandler sagerne og giver afslag på samlebånd.

Det er også muligt at søge familiesammenføring i Sverige som ugift par, men ventetiden er lang, og han skal vente på Cuba, hvis I ikke er gift.

ladinamarquesa

Indlæg af ladinamarquesa » 18.09.2014 17:27:08

Det vi har tænkt på nu som virker til at være bedste løsning er at jeg tager tilbage til cuba i december med alle de nødvendige papirer og så bliver vi gift. Derefter vil vi søge turist visum til Danmark så han kan komme hurtigt til Danmark. Derfra flytter vi til Sverige og søger opholdskort eller familie sammenføring. Jeg må så flytte tilbage til Danmark for derefter at flytte til Sverige igen. Jeg tænker det er bedst fordi hvis vi søger direkte til Sverige så er der lang ventetid korrekt? ? Min kæreste kan ikke forlade cuba så igennem mexico vil ikke kunne lade sig gøre.

Tusind tak for hjælpen!

ladinamarquesa

Indlæg af ladinamarquesa » 18.09.2014 19:01:44

Hvordan er det mht højskole ophold ville vi kunne bruge os af det?

jasmine12

Indlæg af jasmine12 » 23.09.2014 07:23:26

Det er nemt at finde ud af om der er visum krav, hvilket der altid er for folk fra Irak, men chancen for at de bliver godkendt er rimlig besværligt at undersøge i disse lande.

ladinamarquesa

Indlæg af ladinamarquesa » 24.09.2014 16:13:23

Fundiver jeg ville lige spørge mht din kommentar omkring søgning af familiesammenføring til ugift par i Sverige. Det tjekkede jeg nemlig og så godt at der jo er meget lang ventetid. Hvis vi bliver gift i Cuba og så søger familiesammenføring igennem Sverige kan han så komme til Sverige og vente der? Det kan han vel ikke? Han skal vel vente på svar og så tage til Sverige når ansøgningen er godkendt? Er der forresten nogen sag om afslag på visum efter ægteskab?? Jeg skal vel ikke være nervøs for at de kan give afslag på visumansøgning/søgning om familliesammenføring?

Sidder fortvivlet i Danmark og savner min kæreste og vil gerne finde en måde hvorpå vi kan være sammen i den lidt nærmere fremtid.

På forhånd tak for hjælpen!

Besvar