FS efter svenske regler - studerende

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Arijana

FS efter svenske regler - studerende

Indlæg af Arijana » 07.09.2014 13:38:09

Hej ,
Jeg har kigget lidt rundt på forumet her og generelt på jeres hjemmeside, men står stadigvæk tilbage med et spørgsmål.

Lige kort for at forklare min situation. Jeg er en pige på 23 år og kommer oprindelig fra Bosnien. På ferie i 2008 mødte jeg min kæreste (som nu er 22 år), der er bosnier og opvokset i Bosnien. De sidste 6 år har vi frem og tilbage været sammen, hvor jeg enten har været dernede i ferier osv, og han har været heroppe 3 mdr. ad gangen som turist. Jeg afslutter min diplomingeniør i januar 2015 og planlægger at læse civil ingeniøer i København fra september 2015. Vi er blevet forlovet og planlægger bryllup i Juli 2015.

Min plan er at flytte til malmø og læse i københavn og søge familiesammenføring efter vi er blevet gift til næste sommer efter de svenske nationalregler. Jeg vil selvfølgelig søge studiejob osv. ved siden af su, men da jeg ikke er sikker på om jeg kan finde noget lige med det samme, når jeg er flyttet, er mit spørgsmål om man kigger på indkomst efter de svenske nationalregler ?

Har jeg mulighed for at søge fs , mens jeg kun er på su? (evt. su lån, hvis jeg ikke finder noget arbejde hurtigt)

Håber I kan hjælpe mig med at afklare dette fuldstændig og rigtig flot arbejde med denne hjemmeside.

Mvh Arijana

closed1

Re: FS efter svenske regler - studerende

Indlæg af closed1 » 07.09.2014 13:42:30

Hvis man er dansk statsborger kan man bosætte sig i Sverige uden problemer . Der er ingen krav angående indtægtstørrelse ved FS på de Svenske regler .

Arijana

Indlæg af Arijana » 07.09.2014 13:45:19

Mange tak ! Det var også sådan, som jeg havde forstået det, men ville lige være sikker. Utrolig at der er så stor forskel mellem Danmark og Sverige på dette punkt.

Lenada

Indlæg af Lenada » 08.09.2014 15:17:19

Hej Arijana
Jeg ved ikke om du allrede har i tankerne at søge meget snart, fordi der er jo rigig lang ventetid. Så hvis du venter med at søge til i allerede gifter jer juli 2015, kommer i til at vente længe før jeres sag afgøres. I kan allrede søge FS via svenske regler, uden at være gift pg have vielsesattest. Det er nok "bare" at være kærester. :)

Arijana

Indlæg af Arijana » 08.09.2014 20:15:10

Hej,:)
Mange tak for dit indlæg. Jeg har skam overvejet det,men jeg skal færdiggøre min bachelor uddannelse i herning(slutter januar 2015). Derefter kan jeg i princippet godt flytte til Sverige, men ville gerne arbejde og spare lidt penge op hvilket er nemmere for mig idanmark. Dog er det selvfølgelig stadig noget jeg overvejer. Vil meget gerne snart have en normal hverdag sammen!

Besvar