svensk cpr/id nr

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

isay

svensk cpr/id nr

Indlæg af isay » 16.08.2014 14:56:58

Jeg har lejet en lejlighed i sverige fra d,01.03-2014 og har siden prøvet at folkebogføre mig i sverige indtil videre har jeg fået 2 afslag,har nu givet den 3 ansøgning om at blive folkeregistreret og 4uger efter har jeg stadig ikke hørt noget fra skatteværket i malmø.

jeg vil også meget gerne have hjælp til hvad jeg skal gøre fremover så meget info jeg kan få vil være stor hjælp. Har næsten ingen viden omkring famillie sammenføring efter eu reglerne.

skaanebo

Re: svensk cpr/id nr

Indlæg af skaanebo » 16.08.2014 19:07:34

Du må nødvendigvis fortælle, hvorfor du har fået afslag, hvis vi skal kunne rådgive dig.

isay

Indlæg af isay » 23.08.2014 15:31:43

Hej tak for svar. min internet har været nede derfor den sene svar.

men har fået aflsag fordi jeg ikke kunne dokunmentere min pendling, indkøb,og bevis for min virksohed i dk.

jeg har svaret at jeg nærmest kun har betalt kontant v indkøb-pendling- og ja jeg havde helt glemt at sende reg, bevis for min virksomhed,

jeg vidste ikke jeg skulle gemme mine kvitteringer o.s.v, da jeg fik min lejlighed og flyttede til sverige.

men nu
1. jeg har solgt virksomheden pr 01-09-2014
2. jeg har fundet mig et arbejde i malmø på ca 15-20 timer om ugen
3. jeg har afleveret en ny ansøgning 29-07-2014(har stadig ikke hørt noget da sagsbehandleren først er tilbage 27-08-2014.
i min ansøgning står mit nye arbejde der ikke, det jeg har ikke påført.
4. skal de udstede min svenske cpr/id nr, nu når jeg har fået arbejde
eller kan de stadig forlange dokumenter på hvad jeg f.eks spiser til morgen og aftens mad o.s.v :lol: :lol: :lol:.

på forhånd tak.
og skaanebo STORT ROS for det i laver :D .

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.08.2014 22:47:22

Okay, men så er du jo blevet klogere i mellemtiden og ved, at du nu skal dokumentere dit reelle ophold i Sverige. Og så er det jo bare med at samle beviser.

Hvis sagsbehandlingen ikke er gået i gang endnu, kan du nok med fordel fremsende nye oplysninger med kontrakten for dit nye job.

Og din svenske arbejdsgiver vil jo nok gerne have et svensk personnr., eller et svensk skattenr. som minimum.

isay

Indlæg af isay » 24.08.2014 15:08:02

ja :), jeg sender kontrakten med det samme,

Imellem tiden havde skrevet til migration center om det var nødvendigt for mig som nordisk/dansk statsborger at folkebogføre mig i sverige for at ansøge opholdstilladelse/opholdskort til min kone fra tyrkiet (efter eu reglen) her er deres svar

Din uppehållsrätt är beroende av att du själv uppfyller kraven för uppehållsrätt genom arbete, studier, som egen företagare eller att du lever på en pension eller har tillräckliga medel för er försörjning. Du behöver inte registrera din egen uppehållsrätt men din familj kommer behöva dokument från dig som visar hur du försörjer dig. Var vänlig läs informationen på bifogade länk:

http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... egler.html

det lyder som om jeg ikke behøver at blive folkebogført, men på migration hjemmesiden under nordisk statsborger og eu reglerne der står-

EU-regler
EU-samarbejdet betyder, at EU-borgere og deres familiemedlemmer har ret til at flytte til et andet EU-land, så længe visse krav er opfyldt. En EU-borger har ret til at leve i et andet land end deres hjemland EU-land, hvis han eller hun kan forsørge sig selv.I Sverige räcker det att du folkbokför dig hos Skatteverket

Som nordisk statsborger, er du også EU-borgere. Hvis din familie er statsborger i et land uden for EU, kan de bo hos dig i Sverige, hvis du kan forsørge dig selv. Som nordisk statsborger, behøver du ikke registrere din ret til ophold eller ansøge om tilladelse til at bo i Sverige. Men din familie kan ansøge om en opholdstilladelse.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.08.2014 16:06:27

Du misforstår begrebet opholdsret og det at blive folkeregistreret.

Normalt skal man som EU-borger i et andet land have udstedt et registreringsbevis, der bekræfter, at man har opholdsret.

Dette får man ikke som nordisk statsborger, da alle nordiske statsborgere uden videre kan slå sig ned i Sverige qua de nordiske konventioner, uanset om man opfylder kravene efter EU-regler eller ej. Men du skal altså stadig bevise, at du ville kunne have fået et registreringsbevis, hvis det altså ikke lige var, fordi du er nordisk statsborger.

Folkeregistreringsregler fastsættes derimod af hvert land og har intet med EU at gøre. Men normalt skal man være folkeregistreret i Sverige, for at myndighederne vil anerkende en som havende fast bopæl (domicil) i Sverige.

isay

Indlæg af isay » 08.09.2014 18:32:29

Hej.

Nu har jeg endelig fået svar fra skatteverket, og håber i kan hjælpe mig med det, men de spørger om.
1. Har du tilgang til et bostad i Danmark i så fall hvilken adresse og hvor mange nætter jeg om ugen jeg sover der.om du har haft en bostad i Danmark som du ikke længere har tilgang til, vånligen bifoga handlinger som styrker det. Eksempel vis at den er sagt op eller hyret ud pga jeg flyttet til Sverige?

Jeg har en co adresse nu i Danmark og jeg venter på at de godkender/folke registrerer mig i Sverige, sådan har jeg forstået at det er sådan det foregår.
Hvad gør jeg?

2. Arbejder du eller studere du. Eller er du arbejde søgende eller (sakner) arbete av annet skål, vånligen bifoga handling som styrker at du uppbår ersåttning från svensk eller dansk fårsikringsakasse eller a kasse.

Jeg er fuld ledig pr 1/9. Og. Der går ca 4 ugers behandlings tid før min a kasse kan.
Jeg har spurgt skatteværket i Sverige om at jeg vil overføre min danske fagforening og a kasses anciennitet til Sverige men det kunne jeg først efter de har folkeregisteret mig i Sverige fik jeg vide .
Hvad gør jeg?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.09.2014 20:03:59

Hvad mener du med, du har en c/o-adresse i DK? Hvad har du helt præcist i DK? Lejer du også en bolig i DK, komplicerer det klart sagsfremstillingen.

Du skal indskrive dig på AF i Sverige som arbejdsløs. Det kan man godt gøre, selvom man ikke har et svensk personnr. Men du skal være klar over, at a-kasseregler komplicerer din sag.

I din danske a-kasse kan du søge om at tage danske dagpenge med til Sverige i op til 90 dage. Du skal have søgt og fået bevilget dette, INDEN du ændrer din folkeregisteradresse til Sverige.

isay

Indlæg af isay » 08.09.2014 20:36:13

Da jeg fik lejlighed i Sverige ringede jeg til kommunen borgerservice i DK og fortalte jeg flytter til Sverige. Det eneste jeg skulle gøre var at melde det til den kommune jeg flyttede til i Sverige. Jeg behøvede ikke at fortage mig noget yderligere . Det var det jeg fik vide af dk/borger s.

Hvordan vil det komplicere mit forhold med a kasseN?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.09.2014 20:56:22

A-kasse-regler er forskellige fra land til land.

Ifølge EU-regler kan du tage dine danske dagpenge med dig til Sverige i op til 90 dage. Men du SKAL have søgt og fået bevilget dette, INDEN du flytter. Og efter 90 dage får du intet udbetalt, så der vil det så være klogt at have skaffet sig et job – eller flytte retur til Danmark.

Hvis du flytter til Sverige, UDEN at have søgt om at få dine danske dagpenge med dig til Sverige forinden, så får du intet udbetalt. Du kan nemlig ikke få svenske dagpenge, når du ikke har arbejdet i Sverige og ikke været grænsegænger.

isay

Indlæg af isay » 09.09.2014 11:36:16

Ok. Men hvad gør jeg med min co adresse Hvad kan jeg svare tilbage med der

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.09.2014 11:46:41

Det er virkelig en dårlig ide at have en c/o-adresse i DK, og jeg har endnu ikke fået svar på mit spørgsmål til dig om, hvad det indebærer. Lejer du også en bolig i DK samtidig med at du bor i Sverige? For så kan jeg kun råde dig til at opgive boligen i DK med det samme.

isay

Indlæg af isay » 09.09.2014 17:01:20

:D. nej jeg lejer ikke noget i DK. borgerservice i Dk sagde jeg skulle vente og at sverige selv får mig overført. det eneste jeg fik at vide jeg skulle gøre var at melde min ankomst/søge om folke reg.
men hvad synes du jeg skal gøre
skal jeg selv melde flytning fra borger.dk fra dags dato. kan jeg det ? :D

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.09.2014 17:41:04

Hvor kommer snakken om en c/o-adresse fra?

Så snart du nævner noget med c/o, tændes alle advarselslamper hos myndighederne.

Du skal ikke foretage dig noget som helst hos nogen myndighed i DK, men alene forholde dig til Skatteverket i Sverige. Det er altså her, du skal overbevise dem om, at du vitterligt bor i Sverige.

Men inden du melder flytning, skal du jo lige have styr på det med a-kassen.

isay

Indlæg af isay » 09.09.2014 18:11:40

ja men er i tvivl om hvad jeg kan sende som bevis eller overbevise dem om jeg ikke bor i Dk mere de har sendt mig dette spørgsmål
1. Har du tilgang til et bostad i Danmark i så fall hvilken adresse og hvor mange nætter jeg om ugen jeg sover der.om du har haft en bostad i Danmark som du ikke længere har tilgang til, ((((vånligen bifoga handlinger som styrker det. Eksempel vis at den er sagt op eller hyret ud pga jeg flyttet til Sverige?))))

Jeg fik snakket med min a kasse og jeg har fortalt dem situationen også, så længe jeg er arbejds søgende i dk kan jeg godt få dagpenge. og som du sagde kunne jeg søge om 90 dage i udlandet på dagpenge

Besvar