Afvist på vej ind i England

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Miiew

Afvist på vej ind i England

Indlæg af Miiew » 19.08.2014 20:30:53

Jeg er Dansk statsborger og har netop giftet mig med min Brasilianske kæreste (nu mand). Vores plan var at flytte til London sammen og bo sammen i UK.

Vi regnede med vi kunne få EEA1 visum ved indrejse, vi stod sammen i køen ved paskontrollen, men fik at vide at vi kun kunne komme som turister begge to.

Min kæreste fik at vide at han skulle ansøge visum på forhånd, og at jeg også skulle have et visum for at kunne arbejde i UK.

Vi fik overtalt dem til at give min kæreste turistvisum. Jeg ved at UK ikke er med i Schengen, men jeg troede ikke jeg som EU borger behøvede visum for at arbejde i UK? Jeg har jo endda dagpenge med 3 mdr. fra Danmark efter lov om fri bevægelighed...

Er der nogen der har erfaring med processen med at søge EEA1 visum når man allerede er i UK? Og er det sandt at jeg som dansker skal have visum for at måtte arbejde?

fundiver199

Re: Afvist på vej ind i England

Indlæg af fundiver199 » 20.08.2014 05:19:00

Indtil du har fundet et job, er det jo rigtigt, at I begge er "turister" i UK, da retten til ophold i mere end 3 måneder er betinget af, at man er arbejdstager, studerende, selvstændig, tjenesteyder eller person med tilstrækkelige midler.

Og det er normalt ikke grænsekontrollen, der tager stilling til det, men en eller anden myndighed i landet. En EU-borger har pligt til at lade sig registrere senest 3 måneder efter ankomst, hvis man planlægger at blive i mindre end 3 måneder.

Hvordan det foregår i UK, ved jeg desværre ikke, så det må du selv undersøge ved f.eks. at søge på Google. Eller spørge en eller anden britisk myndighed.

Og nej du skal ikke have et "visum" for at arbejde i UK, men måske er det lige som i Danmark, at du i praksis skal have et britisk CPR-nummer, fordi arbejdsgiveren skal bruge det for at udbetale løn til dig.

Miiew

Indlæg af Miiew » 23.08.2014 11:13:32

Okay, tusind tak for svar!
Jeg havde læst at man også tæller som "ikke turist" hvis man er arbejdssøgende, altså at arbejdssøgende også tæller som at udøve treaty rights. Jeg er nemlig kommet med 3 mdr. dagpenge med fra DK og registreret på jobcenter...
Er derfor i tvivl om om vi kan ansøge nu, eller først når jeg har fået arbejde. Men måske er det lidt ud over dette forums område, tak alligevel!!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.08.2014 07:22:25

Registreringsbevis vil ikke blive udstedt, før du kan dokumentere, at du lever op til kravene for at have ret til ophold i mere end 3 måneder. Hvilket i praksis vil sige, at du har fundet et job. Så nej I kan ikke søge nu, eller det er i hvert fald nytteløst, da registeringsbeviset ikke bliver udstedt. Sådan er det også i andre EU-lande herunder Danmark og Sverige. I stedet må du sende nogle jobansøgninger.

Besvar