Skilsmisse/separation uden underskrift

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
FSM

Skilsmisse/separation uden underskrift

Indlæg af FSM » 17.08.2014 19:37:59

Godaften :)

Jeg står i den kedelige situation at jeg ønsker at blive skilt fra min mand efter kort tids ægteskab, da jeg har fået kendskab til omfattende utroskab fra hans side. Jeg ønsker derfor naturligvis at blive skilt. Sagen er at vores ansøgning om familiesammenføring stadigvæk er under behandling, og hans opholdstilladelse derfor ikke endnu i hus. Som følge heraf, modsætter min mand sig at underskrive både separation og skilsmisse papirer.

Er der andre, der har stået i samme situation, modtager jeg råd med kyshånd! Jeg ønsker naturligvis allerhelst at blive skilt med det samme, men så vidt jeg kan forstå, skal jeg stadigvæk have hans underskrift, selvom jeg ansøger om skilsmisse pga. utroskab? Indtil videre har jeg selv indsendt separationspapirer for at få sagen sat i gang.

På forhånd tak.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse/separation uden underskrift

Indlæg af mh1 » 17.08.2014 20:05:11

Det går hurtigst hvis den utro skriver under på at have været utro, men det er ikke umuligt at blive straks-skilt uden den underskrift, hvis du kan godtgøre utroskaben.
mh
Rådgiver for ÆUG

FSM

Indlæg af FSM » 17.08.2014 21:16:35

Tak for svar! Jeg vil egentlig helst undgå at skulle fremlægge bevis, men det kan jo være at jeg bliver nødt til det, hvis han fortsat modsætter sig en løsning. MH, ved du hvad der tæller som bevisbyrde for utroskab?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.08.2014 06:20:49

Herudover kan du evt. meddele US, at du ikke længere ønsker FS, så de relativt hurtigt stopper behandlingen af ansøgningen. Hvis der er noget praktisk, I ønsker at ordne, før han rejser hjem (hvis han er her på processuelt ophold), skal I dog selvfølgelig være opmærksomme på, at det vil korte hans ophold af, da han vil få fastsat en udrejsefrist.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 18.08.2014 08:08:52

Beviser: Billeder af ham sammen med en anden som han kysser,krammer o.l, udsagn fra vidner (underskrift på at de har set ham med andre kvinder), sms'er eller mails, kvittering fra hotel for to personer, hvoraf han var den ene og du så beviseligt IKKE den anden ... nærmest alt.
mh
Rådgiver for ÆUG

remas

Indlæg af remas » 20.12.2014 18:22:10

Hej.

Jeg går i en situation hvor jeg har taget mine Børn med mig hjem til dk.
Begge har de dansk statsborger. Jeg har boet i Sverige . For min mands skyld. Vi har boet der i 4 år . Og han har fået sit opholdskort til 5 år. Studere sfi og har fået bistand i Sverige .
Jeg tog til dk . Med mine af den baggrund for at vi begge var enige i at jeg skal besøge min familie . Være i dk i en mån. Blot. Mens jeg opholder mig i dk . Bliver vi uvenner og han siger på telefonen . At han ønsker at skilles . Og at jeg skal blive i dk. Med børnene. Jeg tager det ikke til mig fordi jeg ved at han har humørsvingninger siger det ene og der andet. Men da jeg ikke hører fra ham i 1 uge . Og går i mine egne tanker . Spørger jeg mig selv hvorfor ville jeg tilbage til ham . Når det er han ikke respekterer eller behandler mig godt. Han har gang på gang Været voldig imod mig . Og slået mig også foran børnes tilværelse.
Jeg har i dk . Søgt om skillesmisse . Mens skillesmisse kører bor jeg stadig i dk. Sammen med mine børn.
Har også søgt om forældremyndighed alene .

Mit spørgsmål. Kommer retten at kigge på mig som kidnapper i sagen og hen holds vis ser bort fra om ansøgning om alene forældremyndighed. ? Kan jeg få alene forældremyndighed i sidste ende eller er det helt håbløst.

Mvh

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 20.12.2014 19:18:11

Når I var enige om at børnene skulle med til DK, og din mand har sagt du skal blive der med børnene, kan det aldrig blive anset for at være børnebortførelse.

Hvis du kun har det fra ham mundtligt, kan det være en fordel at få det skriftligt - en sms vil være nok.

Hvis han ikke ønsker at bevare den fælles fm, og måske end ikke at have samvær med børnene, så burde der være en god chance for at du kan få fm alene.
mh
Rådgiver for ÆUG

remas

Indlæg af remas » 20.12.2014 22:15:33

Hmm. Ja vi var enige i vores rejse .
Ved godt at det ville have Været en fordel hvis det var jeg stadig havde hans sms'er på mobilen . Fik slettet alt fra ham. :(
Mens jeg var i dk . Gik han over for at anmelde mig som kidnapper af vores fælles børn til politiet i Sverige.
Nu ville jeg se hvordan det går men håber virkeligt på at jeg ikke bliver anset som kidnapper.
er der evt. Chance for at retten i dk ikke ville give mig forældremyndighed alene. Har skrevet til retten at jeg ikk tror han ville. Give tilladelse til at børnene opholder sig i dk . Men ellers var vi enige jo om at rejse ja.

remas

Indlæg af remas » 20.12.2014 22:18:37

Og ja han ønsker stadig fælles fm.
Mine chancer for at få fuld fm alene gode ?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 21.12.2014 18:15:12

Det vil nok være klogest at rejse til Sverige med børnene, og henvende dig til myndighederne der og forklare dem, hvordan sagen hænger sammen. OG at få dig en advokat.

Det lyder som om du har en indtægt, som er tilpas lav til at du kan få fri proces, dvs. ikke selv skal betale din advokat. Advokaten kan hjælpe dig med at søge. Når det er skilsmisse og fm-sager er der ikke andre krav der skal opfyldes end de økonomiske.

http://www.civilstyrelsen.dk/da/Fri_pro ... roces.aspx
mh
Rådgiver for ÆUG

remas

Indlæg af remas » 21.12.2014 20:02:20

Tror ikke sverige er en mulighed . Vender ikke tilbage. Især nu når processen er I gang. Det må vel komme som det kommer. Fik ikke den hjælp jeg forventede .
Men økonomi er bedre end min mands . Det er okay. Ved ikke hvorfor du har den opfattelse af at min økonomi skulle være dårlig .
Men takker alligevel :D

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.12.2014 14:48:49

Jeg siger ikke, at din økonomi er dårlig, og det er da heller ikke et krav at den er det, for at man får fri proces. Det økonomiske krav når man har børn er en indkomst på 299.000 kr/år + 52.000/barn, altså for dit vedkommende 403.000 kr/år.

Det er ca. 1 1/2 gang hvad jeg og min mand har tilsammen, så jeg anser det ikke for en dårlig økonomi, hvis du har en sådan indkomst.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar