Graviditet og fødsel under processuelt ophold

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Graviditet og fødsel under processuelt ophold

Indlæg af fundiver199 » 17.02.2012 11:05:47

Det omtalte notat fra 1998 kan læses her:

http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... ndling.pdf

soreng

Indlæg af soreng » 17.02.2012 11:26:36

Er det stadigvæk stadigvæk gældende? Jeg tænker bare på hvor mange stramninger der er lavet siden da, amter, som der henvises til i teksten, har ikke eksisteret mange år, og den bekendtgørelse "Bekendtgørelse om ret til sygehusbehandling m.v." som den omhandler har også ændret sig mere end et par gange siden da.

Vil man i praksis kunne bruge det notat som dokumentation overfor et sygehus i fald de nægter at give "gratis fødsel"?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.02.2012 11:43:39

En vejledning eller et notat kan helt generelt godt anvendes som tolkningsbidrag i forhold til en bekendtgørelse, selvom bekendtgørelsen senere er ændret. Forudsætningen herfor er blot, at der ikke senere er udarbejdet en ny vejledning eller et nyt notat, som erstatter det gamle. Og det er der altså ikke her. Tolkningen af vejledningen eller notatet skal så dog naturligvis foretages under hensyntagen til de lovændringer, der måtte være sket i mellemtiden.

Men det korte af det lange er, at jeg sådan set er enig i din beskrivelse af, at der er tale om en konkret og individuel vurdering og ikke et retskrav. Men på den anden side er notatet bestemt et argument for, at der normalt bør tolkes sådan, at der ikke kræves betaling af en gravid, som føder under processuelt ophold. Og derfor mener jeg, at det kan være en hjælp for de berørte at tage dette ældre - og måske nogle steder glemte - notat med, når de skal tale med hospitalet.

life

Indlæg af life » 18.02.2012 19:35:29

Indformationerne fra mit sidste indlæg i denne tråd, var en direkte kopi af en mail fået fra OUH så den skulle være god nok.

iminds

Indlæg af iminds » 26.02.2012 23:44:02

Hej alle,

håber vejledningen i Sundhedsministeriets Takstsystem 2012(google det) hjælper med en forklaring på hvordan gravide er stillet i tilfælde af manglende opholdstilladelse ved fødsel (side 10).

Endvidere, kan artiklen i Jordmødre tidsskriften slår enhver tvivl om hvorvidt gravid uden CPR har ret til gratis fødsel her i riget.

http://www.jordemoderforeningen.dk/tids ... -og-tvivl/

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.02.2012 11:58:13

@ iminds, det fremgår af Jordemoderbladet, at Hovedstadsregionen har vedtaget, at gravide i deres region, som har en ansøgning om opholdstilladelse under behandling, kan få gratis hjælp i forbindelse med graviditet.

Det er jo bare ikke sådan, at ALLE familiesammenførte gravide kvinder bor i Hovedstadsregionen, og man kan ikke bare sige at når det gælder der, så gælder det i hele resten af landet.

Jeg kan ikke finde noget på side 10 i Sundhedsministeriets Taktsstystem 2012, der fører til et andet resultat:
"Hovedreglen er, at en person uden bopæl her i landet har ret til akut behandling i tilfælde af ulykke, pludselig opstået eller forværret sygdom og fødsel på lige fod med personer, der har bopæl i den pågældende region. Der ydes endvidere fortsat sygehusbehandling i de tilfælde, hvor det ikke skønnes rimeligt at henvise patienten til behandling i hjemlandet. For denne behandling kan regionen opkræve betaling med Takstbekendtgørelsens takster, jf. Sygehusbekendtgørelsen § 6, stk. 3."
Altså netop ikke noget om, at det er gratis, tvært imod.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.02.2012 13:31:33

Jeg anbefaler stadig, at man medbringer en kopi af dette notat, når man skal tale med sundhedsvæsenet:

http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... ndling.pdf

Artiklen fra jordemoderbladet kan så måske være en yderligere hjælp, hvis man bor i Hovedstadsregionen. Konklusionen er stadig, at der er tale om en tolkning og ikke en generel ret, men at meget taler for, at en ansøger om FS på processuelt ophold normalt bør tilbydes gratis hospitalsbehandling i forbindelse med en fødsel.

Pelle

Indlæg af Pelle » 13.08.2014 03:26:48

Nu har jeg læst hele tråden igennem og det er lidt af en diskussion i havde for et par år siden :) Jeg ville høre om der de sidste to år er dukket nye informationer/bekendtgørelser/praksisnotater/osv op der har givet endnu større klarhed på området?
Jeg står nemlig nu i netop denne situation og min kone og jeg skal til at beslutte om hun skal søge om visa, flyve til DK og søge om FS og så satse på at vi modtager et brev omkring proceduelt ophold inden hun skal føde. Motivationen for dette er primært for at vi kan starte vores familieliv så hurtigt som muligt, og at jeg ikke skal være væk fra min datter indtil US har behandlet ansøgningen hvor min kone og datter opholder sig i min kones hjemland (Colombia).
Det virker dog en smule som et gamble da hvis ens ansøgning af uransagelige årsager bliver afvist (og min kone derved aldrig har befundet sig i DK under proceduelt ophold), så kan hun ende i en karensperiode på 3-5 år. Problemet er i dette tilfælde er at hun måske ikke kan rejse hjem fordi hun er så tæt på fødselsdatoen at flyselskaberne ikke vil flyve hende hjem. Hun vil derfor være tvunget til at blive i DK, og derved overtræde datoen for det udstedte visa som så vil udløse karensperioden. Hvis hun bliver påvirket af sådan en karensperiode, vil det så have indvirkning på en genasøgning af FS? (fordi den i dette tilfælde blev afvist pga. manglende dokumentation).
Meget relateret til dette er det sådan at Colombianere i nær fremtid kan rejse visumfrit til schengenlande. Er der nogen der har indsigt i hvad der sker hvis man er i en karensperiode, hvorefter at visumkravet ophæves? Er det så ligegyldigt med karensperioden, eller vil man stadig være "mærket"? Jeg har fuld forståelse for hvis ingen kan svare på dette spørgsmål, ovensående potentielle situation fik mig bare til at tænke over det.

Baseret på ovenstående problematik vil jeg derfor sætte meget pris på at høre fra jer der har løbende erfaring med US sagsbehandlingstid. Hvor lang tid tager det ca. (2014) for US at gennemgå ens ansøgning og give besked om de accepterer det som en gyldig ansøgning (og giver proceduelt ophold), eller om de afviser den pga. manglende dokumentation/betaling/etc?
Som i kan forstå på ovenstående er det ret vigtigt for vores planlægning :)

På forhånd mange tak

PS. Jeg har stillet en masse spørgsmål i FS efter EU-reglerne forummet, men efter nye omstændigheder bliver vi nok nødt til at søge efter de danske regler.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.08.2014 09:37:30

Der er intet nyt sket på området de sidste 2½ år, så informationen i denne tråd er stadig gyldig.

Pelle

Indlæg af Pelle » 14.08.2014 04:50:19

Mange tak, jeg har to opfølgende spørgsmål.

Jeg har set mange kommentarer i denne tråd omkring at man skal huske at betale gebyr for sin ansøgning om familiesammenførsel inden man ansøger, eller er ens ansøgning ugyldig og der er ikke tale om proceduelt ophold. Jeg kan dog intet finde på nyidanmark.dk omkring det her gebyr. Faktisk synes jeg det står sort på hvidt at der ikke er noget gebyr for at ansøge. I vejledningen (2012) her på siden står der at der er et gebyr på 8000. Er dette blevet fjernet i mellemtiden?

En anden ting er om man kan søge om familiesammenføring med en person der er på karenslisten for visa-ophold i DK. F.eks. hvis man søger fra DK med et turistvisum og noget går galt med ens ansøgning og den bliver afvist. Kan man da søge igen fra ægtefællens hjemland? Eller vil det at man kommer på karenslisten være til hinder for familiesammenføringen?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.08.2014 06:57:38

Ja, gebyr blev indført under den forrige borgerlige regering. Det er fjernet igen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.08.2014 07:02:17

Pelle skrev:I vejledningen (2012) her på siden står der at der er et gebyr på 8000. Er dette blevet fjernet i mellemtiden?
I vejledningen står der ordret citeret følgende:

"I skal betale et ansøgningsgebyr på kr. 8.000 senest ved indgivelsen af ansøgningen. Dette krav forsvinder 15. maj 2012."

Det er altid en god ide at læse en tekst i sin helhed og ikke kun en enkelt løsrevet sætning :wink:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.08.2014 07:04:03

Noget andet er, at det kan være, vi snart skulle få opdateret vejledningen, så henvisningen til de gamle regler kan blive pillet helt ud. Dermed bliver den jo, om ikke andet, lidt lettere for folk at læse :D

Pelle

Indlæg af Pelle » 14.08.2014 07:24:15

Ah, der kan man bare se :)
Jeg synes bestemt det er en god ide at opdatere den til en 2014 version.
Mange tak.
Ved du noget om familiesammenføring med en ægtefælle der har karenstid for visum Fundiver?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.08.2014 10:25:04

Ja så må man søge for hjemlandet, da man jo ikke kan få visum og dermed aflevere sin ansøgning der.

Besvar