Studerende i DK bor i sverige, ønsker at lave FS via EU lov.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Stjerneskud

Studerende i DK bor i sverige, ønsker at lave FS via EU lov.

Indlæg af Stjerneskud » 12.08.2014 15:05:14

Hej alle.

Jeg sidder i den situation at jeg efterhånden har opgivet håbet for at ansøgning om FS via de svenske regler nogensinde bliver behandlet.. Vi søgte for 5 måneder siden og har stadig ikke hørt fra ambasaden i dubai mht. det interview min mand skal til.
Derfor ønsker jeg nu at søge familiesammenføring via EU retten, jeg er studerende i DK på CBS og arbejder desuden ved siden af.
Jeg har ca. et rådighedsbeløb på 8000 dkr. om måneden og når husleje og el. er betalt ca. 4000. kr. stående på min konto..
Må jeg søge om FS via EU med denne indkomst eller er den for lav? bliver jeg desuden betragtet som studerende selvom jeg læser i DK? jeg får trods alt stadig min danske su.

hilsen en meget opgivende pige :(

skaanebo

Re: Studerende i DK bor i sverige, ønsker at lave FS via EU

Indlæg af skaanebo » 12.08.2014 15:23:33

Du betragtes som "person med tilstrækkelige midler", men for at have tilstrækkeligt, skal du råde over ca. 6.000 SEK, når alle faste udgifter er betalt hver måned. Alternativt have formue, du/I kan leve af.

Stjerneskud

Indlæg af Stjerneskud » 12.08.2014 17:24:18

det vil altså sige at jeg efter at have betalt både husleje, telefoni, pendlerkort osv. skal have 6000 sek. til rådighed?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.08.2014 17:40:11

Ja. Og mindre end det kan to voksne vel heller ikke leve for, der skal jo både købes mad og tøj og betales for tandlægebesøg mm. Det er ikke nogen let opgave at skulle forsørge et andet voksent menneske, medens man studerer.

Hvorfor søger din mand ikke bare om et visum? Sverige har for nylig ændret sin praksis, så ægtefæller til nordiske statsborgere kan vente i Sverige, medens deres ansøgning om svensk opholdstilladelse behandles.

Migrationsverket angiver selv, at det tager dem 16 måneder at udstede et EU-opholdskort til en nordisk statsborgers ægtefælle, så der er intet, der taler for, at det vil gå hurtigere end at få færdigbehandlet den ansøgning, I allerede har afleveret.

Så hvad der "mangler", er vel alene, at din mand kommer til Sverige, som han jo hele tiden har haft ret til efter EU-reglerne, så han kan vente der på at få udstedt sit plastikkort.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.08.2014 18:12:08

Hvis din mand finder sig et job i Sverige, hjælper det jo også på økonomien. Eller måske har din mand formue, I kan leve af, og dermed opfylde kravene efter EU-regler.

Besvar