studerende

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

ZB

Indlæg af ZB » 15.09.2007 12:23:32

Så opfylder du boligkravet. Så er din leje tidsubegrænset så længe det ikke er en fremleje, men en lejelejlighed.

Håber du kan snakke med banken og finde en løsning på bankgarantien. Det er jeg sikker på. Ellers skift bank! Du har jo fuldtidsarbejde. Der må kunne findes en ordning. Husk bankgarantien skal du først stille når I har fået meddelt FS så du har lidt tid at løbe på I de måneder du venter til at skrabe penge sammen...

Det er måske alligevel værd at få fat i din søns far og se om I kan aftale noget. Det kunne jo være der kom noget positivt ud af det.

held & lykke

Pigen
Geografisk sted: Denmark, Sønderjylland

Indlæg af Pigen » 15.09.2007 13:43:28

Må man gerne have en bankgæld.. eller er det sådan noget lignende bankgarantien er.. ? Jeg har aldrig lånt penge før. Det er ikke noget jeg har haft brug for. Men ville da med glæde låne nogle hvis jeg kunne få min kæreste op til mig.

Hvis jeg så opfylder boligkravene, og måske også opfylder bankgarantien. Og evt. også kan opfylde forsørgelseskravet da jeg har et fuldtidsjob.. hvilke andre ting mangler jeg så?

Hvorfor flytter folk så til sverige, hvis det ikke er mere end det?

ZB

Indlæg af ZB » 15.09.2007 14:16:40

Hej igen

Man må godt have almindelig bankgæld, men man må ikke have gæld til det offentlige når man skal have familiesammenføring.

Der er mange grunde til folk flytter til Sverige. Måske har de ikke penge eller måske er der lang tid til de fylder 24 år...det kan man ikke sådan generalisere på hvorfor...

En bankgaranti er IKKE et banklån.
Bankgarantien hedder i virkeligheden en anfordringsgaranti eller håndpantsætning.
Det betyder, at du giver din kommune ret til at inddrage 57.000 kr indenfor de næste 7 år som de kan bruge i tilfælde din ægtefælle skal have ydelser fra det offentlige.
Man kan sige, at du giver dem i pricippet ret til at hæve dine penge med sådan en pantsætning. Det koster nogle gebyrer at have sådan en håndpantsætning/anfordringsgaranti stående som regel et par hundrede i kvartalet i de 7 år. Du kan ikke trække disse renteudgifter fra i skat ligesom man kan på et banklån.

Du kan godt tage et banklån til at bruge som garanti eller lånene pengene et andet sted. Eller forhandle dig til bare at betale de 57.000 kr hvis du skal. Det er jo det bedste. Det er op til dig at forhandle dig til den bedste løsning for dig og din økonomi. Det bedste er at ringe rundt til mange banker og hvis din bank ikke vil så skift! Man kan sige når din ægtefælle kommer så er I jo to personer til at tilbagebetale et lån på 57.000 kr - det skulle jo nok kunne lade sig gøre for jer...

Vi kan stille kravene op til FS så kan du selv bedømme om I kan få det:

Alder – I skal begge være 23,5 år

Bolig – 20 m2 per person ELLER ét værelse/stue per 2 personer - I har 56 m2 - så det er OK at bo et par med et barn.

Forsørgelse – intet fast beløb, men skal kunne forsørge familien. Du har jo dit fuldtidsarbejde så det er fint.

Off. Ydelser – reglen om kontanthjælp/starthjælp/introydelse betyder at man ikke må have modtaget ydelserne et år før man får familiesammenføring - Men du har jo ikke modtaget noget fra kommunen da du jo har været studerende før så det er ikke noget problem.

Bankgarantien
- ??

Aldersforskel – hvis der er mere end 8 års aldersforskel, kan man risikere at blive mistænkt for proforma. Er der ikke det, så opfylder i dette krav også.

Tilknytningskravet - I skal opfylde tilknytningskravet indtil du har været dansk statsborger i 28 år. Det betyder, at I skal have mest tilknytning til DK. Hvis din kæreste kommer på besøg først og læser dansk, tager eksamen i dansk, indmelder sig i en sportsklub og har et godt forhold til DK/din danske familie og I kan bevise det med billeder kan I bruge dette til at opfylde tilknytningskravet før de 28 år.

WM

Indlæg af WM » 15.09.2007 16:39:32

ZB skrev:Hej igen

Man må godt have almindelig bankgæld, men man må ikke have gæld til det offentlige når man skal have familiesammenføring.
Gældet dette også SU lån????????

ZB

Indlæg af ZB » 15.09.2007 17:04:15

Nej.

ZB

Indlæg af ZB » 15.08.2008 10:32:27

Pension opfylder kravet til FS

Besvar