Ægteskabsattest eller civilstandsattest?

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

aaron_ramsey
Geografisk sted: Hillerød, Danmark

Ægteskabsattest eller civilstandsattest?

Indlæg af aaron_ramsey » 02.06.2014 20:16:05

Hej ÆUG.

Jeg skal giftes i Tyrkiet om lidt over en måned. Jeg læste mig frem til, at der skal bruges en civilstandsattest og navneattest (Jeg har ingen dåbsattest eller fødselsattest fra DK) til vielsen i Tyrkiet.

Da jeg tog på kommunen i dag, fik jeg dog imidlertid at vide, at en ægteskabsattest var ligeså god som en civilstandsattest. Jeg bemærkede, at den redegjorde for min civilstand (Ugift) via et flueben og at jeg derfor "efter dansk ret opfylder betingelserne for at indgå ægteskab med" ****** ***.

Dokumentet er internationalt og står såvel både på dansk, engelsk og tysk og er gyldigt i 4 måneder.

Mit spørgsmål lyder så:
Er en ægteskabsattest NOK? Eller SKAL det være en civilstandsattest? eller BEGGE? :shock:

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægteskabsattest eller civilstandsattest?

Indlæg af mh1 » 02.06.2014 20:42:08

Du kan læse her:

viewtopic.php?f=5&t=12811
mh
Rådgiver for ÆUG

aaron_ramsey

Indlæg af aaron_ramsey » 02.06.2014 21:16:52

Tak. Kan forstå, at jeg så må en tur på kommunen igen og bede om en civilstandsattest. :!:

Du skriver derinde, at dokumenterne højst må være 3 måneder gamle. Gælder dette også for navneattesten? Jeg fik den nemlig udstedt tilbage i september 2013, da jeg fik oprettet et "Mavi Kart" i Tyrkiet.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.06.2014 10:16:05

De tre måneder gælder for danske dokumenter.

Visse dokumenter kan dog få apostille uanset hvor gamle de er - man er jo fx altid født på det tidspunkt man nu blev det, og er man blevet viet eller skilt ændres datoen for det jo heller ikke. Jeg fik i 2013 apostille på min vielsesattest fra 2002.

Mht. civilstandsattesten gælder de tre måneder, for man kan jo godt nå at være blevet gift, så den skal være så frisk som muligt, og den skal have apostille på.

Hvis den navneattest du fik udstedt sidste år viser dine forældres navne, og allerede har apostille på og er oversat, så vil jeg bestemt gå ud fra at du kan bruge den ved ansøgning om vielsen. Du kan ringe og spørge hos Udenrigsministeriet, om du kan få en apostille på den, hvis du ikke har fået det før. Ellers må du have en ny + apostille. HUSK at du skal have dokumentation for dine forældres navne!
mh
Rådgiver for ÆUG

aaron_ramsey

Indlæg af aaron_ramsey » 04.06.2014 10:31:16

Tusind tak for de gode svar. Stor hjælp! :D

aaron_ramsey

Indlæg af aaron_ramsey » 05.06.2014 12:37:49

Hej mh

Jeg kan se, at mine forældres navne IKKE står på min navneattest. Jeg talte med mit lokale kirkekontor i går og de fortalte mig, at det ikke var muligt at få mine forældres navne på attesten, da jeg ikke er født i Tyrkiet og sådanne navne kun står på fødselsattester.

Har du nogen erfaring med det eller hørt om lignende ?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.06.2014 14:26:35

Et eller andet sted må der vel findes en registrering af din fødsel, medmindre du er hittebarn?

Men hvis du fx ikke har og ikke kan fremskaffe dokumentation fra dit fødeland, og du ikke er registreret noget sted i de danske systemer med dine forældres navne, så ved jeg ikke hvem du skal henvende dig til.

Hvordan og hvornår er du kommet til DK (er du indvandrer eller flygtning, og hvor gammel var du, mener jeg)? Er du fx kommet som flygtning sammen med dine forældre, må der findes noget officielt med jeres navne på. Men er du kommet alene eller som indvandrer, ja så er der jo ikke noget i de danske registre om dine forældre.
mh
Rådgiver for ÆUG

aaron_ramsey

Indlæg af aaron_ramsey » 05.06.2014 14:32:37

Der skulle selvfølgelig stå: født i Tyrkiet.

Altså både statsforvaltningen og kirkekontoret fortalte mig, at det eneste de havde på mig var en navneattest (uden forældres navne) og et navnebevis (da jeg har fået ændret efternavn for mange år siden)

Ja, jeg er indvandrer og jeg kom herop som 1 årig tilbage i 1992.

Er det altafgørende, at forældrenes navne står på? Hvad skal det bruges til? De kommer også til at være tilstede dernede og kan vel personligt bevidne at de er mine forældre hvis det er?

Er en smule bekymret.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.06.2014 14:46:47

Da vi registrerede vores vielse, fik vi at vide, at vi ikke kunne få en tyrkisk vielsesbog (aile cüzdani), fordi jeg godt nok havde min danske vielsesattest, men ikke en fødselsattest eller andet med mine forældres navne på. Vi fik så dog en international vielsesattest med tyrkisk, tysk og fransk tekst.

Om de så overhovedet ikke vil vie dig uden dokumentation for dine forældres navne ved jeg ikke. I princippet kunne du jo finde to vildtfremmede mennesker i en passende alder, som ville stille sig op og hævde at være dine forældre, så det hjælper næppe at de er til stede.

Hvis det forholder sig sådan, at du og dine forældre kommer fra et land, hvor man ikke får sådanne attester, eller man kan sandsynliggøre at de er blevet destrueret (som mange dokumenter fx blev i Irak), ja så må det vel kunne lade sig gøre at få lov til at blive viet alligevel. Kravet stammer sandsynligvis fra dengang man kun kunne identificere folk via deres forældre/slægt, og kun via deres navne sikre sig, at man ikke viede to (halv)søskende.

Jeg vil foreslå at din forlovede går hen og forhører sig på vielseskontoret.
mh
Rådgiver for ÆUG

aaron_ramsey

Indlæg af aaron_ramsey » 05.06.2014 14:53:56

Det lyder spøjst, at man ikke har nogle papirer på det fra dengang jeg kom til Danmark.

Når jeg logger ind på borger.dk og går ind på det centrale personregister, så kan jeg se alle oplysninger om mig selv og cpr-numre på mine forældre (ingen navne). Hvis det kan stå der, burde det vel i teorien også kunne stå på en navneattest.

Kompliceret.

Men vil det så sige, at det er muligt at få en international vielsesattest, ligesom i dit tilfælde? I så fald, så er den internationale vel god nok til at blive registreret i DK?

Jeg vil dog tage dit råd til mig og forhøre mig hos den lokale belediye hvor vi skal vies.

aaron_ramsey

Indlæg af aaron_ramsey » 10.07.2014 09:08:17

Hej ÆUG.

Det lykkedes mig efter meget bøvl med de tyrkiske myndigheder endelig at blive gift og få en international vielsesattest.

Mit spørgsmål er:
Er der nogle papirer der skal stemples eller efterkopieres med henblik på registrering af ægteskab i Danmark og senere visumansøgning til min kone?

Planen er, at min kone søger visum til Danmark og vi derfra flytter sammen til Sverige og bliver boende indtil vi får en evt. ansøgning til tilbageflytning til DK godkendt.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.07.2014 13:00:16

Du skal have en apostille på vielsesattesten. Den får du hos 'valilik', den nærmeste i forhold til hvor vielsen fandt sted. Tyrkiske papirer skal have apostille i Tyrkiet.

Det er ikke en dårlig idé dernæst at betale for at lave et par kopier, som den lokale 'muhtar' bekræfter med sit stempel (hun/han bekræfter at kopien svarer til originalen). Du skal fremvise vielsesattest i Danmark for at få registreret at du er gift, og din kone skal have en kopi til at vedlægge visumansøgningen. Endelig kun en kopi, man skal kun VISE, ikke aflevere originaler, men en kopi af et dokument med apostille OGstemplet med 'Aslı gibidir' bør være gangbar.
mh
Rådgiver for ÆUG

aaron_ramsey

Indlæg af aaron_ramsey » 10.07.2014 13:32:02

Tak for hurtigt svar, mh!

Dvs. altså sige, at jeg tager den originale vielsesattest "aile cuzdani" med til Danmark med stemplet fra "valilik". Er der nogen grund til at få vielsesattesten oversat mht. registrering i DK? Den står såvel både på tyrkisk, engelsk og tysk m.m. Det bør vel kunne gøre det?

Hvis jeg får foretaget kopier, bør dokumenterne vel så først skulle have et stempel fra muhtar om, at de svarer til originalen og så derefter på dem stemplet hos "valilik"? Er det ikke kun originale papirer som kan få apostille?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.07.2014 20:04:11

En international attest behøver ikke oversættes. Er du sikker på at der er tekst på engelsk? Det er der ikke på vores.

Hvis I har fået en egentlig 'cüzdan' kan man formodentlig ikke stemple apostillen på, men får den så hæftet på på et separat stykke papir. Gør, hvad der er lettes mht. at kopiere.
mh
Rådgiver for ÆUG

Lorde

Indlæg af Lorde » 11.08.2014 17:31:06

Hej ÆUG,

Jeg er dansk statsborger - min kæreste tyrkisk statsborger bosiddende i Tyrkiet. Vi ønsker at blive viet i Tyrkiet. I den forbindelse har jeg insisteret på at få en såkaldt civilstandsattest fra min kommune, og de har insisteret på at give mig en ægteskabsattest. Spørgsmålet er så; Når danske kommunalmedarbejdere nægter at forstå min situation og give mig det dokument jeg bør få (civilstandsattest) - kan jeg stadig ansøge om vielse i Tyrkiet med en ægteskabsattest? Vil tyrkiske myndigheder godkende ægteskabsattesten - er den lige så god som civilstandsattesten for dem?

Mange hilsener
L

Besvar