Religiøst ægteskab?? På papir eller i tro?

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
s.københavn

Religiøst ægteskab?? På papir eller i tro?

Indlæg af s.københavn » 22.07.2014 09:45:02

Hej,

Min kæreste og jeg er i Tyrkiet lige nu (han er kurder og fra Tyrkiet) Vi har været sammen i et år, og i det år har vi selvfølgelig gjort ting som reelt er i mod hans tro.

Han har derfor sagt at nu når jeg er i Tyrkiet kan vi få tilladelse til alt det der normalt kræver ægteskab såsom børn, samleje, osv. Ved der kommer en mand (måske noget kaldt imam) og giver tilladelse fra hans Gud. Det er derfor et såkaldt religiøst ægteskab hvor man reelt ikke er gift men man får tilladelse.

Er det korrekt? Eller er der indgået reelt ægteskab?

Han siger der ikke er fordi de reelt ikke anerkender sådanne ægteskab i Tyrkiet, men hvad med i dk?

Undrende

Re: Religiøst ægteskab?? På papir eller i tro?

Indlæg af Undrende » 22.07.2014 12:37:03

Hei, jeg har også inngått et slikt religiøst ekteskap med min mann i Tyrkia, dette er helt papirløst og blir ikke registrert noe sted. Kun for at man ikke skal leve i Haram. Det er ikke gyldig i Tyrkia eller Europa meg bekjent, kun hos han der oppe ;-)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.07.2014 15:44:27

NEJ NEJ OG ATTER NEJ!

En udenlandsk vielse vil KUN blive anset for gyldig i DK, hvis den er gyldig i det land, hvor den er foregået.

Et 'imam nikahi' som det, din kæreste ønsker, har ingen som helst gyldighed, hverken i Tyrkiet eller i DK.

Undrende har faktisk gjort sig skyldig i lovbrud, da religiøs vielse ikke må finde sted FØR den civile - og eneste gyldige - vielse.

Bliver det opdaget at man er i færd med at blive viet ulovligt, kan man få en bøde.
mh
Rådgiver for ÆUG

Undrende

Indlæg af Undrende » 22.07.2014 17:52:15

Herregud det var det ingen som fortalte meg, jeg kjenner også mange som har gjort det.
Hva er grunnen til at disse imamene da gjør det?

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 22.07.2014 20:38:01

Hej

Tak for svar :)

Hvad er grunden til det er ulovligt at indgå før rigtig ægteskab.

Hvis det ikke er betydning på papir eller juridisk tror jeg at jeg vil føje min kæreste.
Det betyder meget for ham og det vil foregå kun med hans venner hvor en af hans venner vil vige os eller hvad det hedder.

Han har brug for denne accept fra Gud så han ikke fortsætter med at gøre noget han reelt ikke må i hans tro.

Undrende

Indlæg af Undrende » 22.07.2014 21:11:02

Ja ikke vet jeg, men det jeg vet er at det fortsatt er veldig mange som gjør det selv om det er forbudt. Men man bør kanskje ikke fortelle det høyt da. Men jeg lurer jo på hvorfor de gjør det når det ikke er lov???? Vi ble faktisk viet av en høytstående Imam fra Istanbul som reiser rund å lærer opp andre (eldgammel mann) og han var veldig nøye med hva jeg trodde på ikke trodde på og siden jeg er katolikk måtte han snakke med noen andre for å undersøke om det lot seg gjør. Også bestemte han at mannen min måtte gi meg 200 gram gull i medgift.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.07.2014 09:06:00

Måske er det fordi, Tyrkiet som det hidtil eneste muslimske land ønsker at adskille stat og religion? Den tyrkiske stat ønsker - som den danske - monopol på at gifte folk, og udliciterer derfor kun en del af den symbolske del af processen (selve vielsesritualet) til diverse trossamfund.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.07.2014 08:33:36

Det fremgår af Türk Medeni Kanunu (den tyrkiske civillov) artikel 143 stk. 2, at der ikke må finde en religiøs vielsesceremoni sted, uden at parret kan fremvise en gyldig vielsesattest.

Det fremgår af Türk Ceza Kanunu (den tyrkiske straffelov) artikel 230 stk. 5 og stk. 5, at de personer som medvirker ved en religiøs vielse, uden at hhv. være gyldigt viet, eller se en gyldig vielsesattest fra parret, kan straffes med fra 2 til 6 mdr.s fængsel.

Der kan også gives bødestraf I 2009 blev den mandlige del af et par, som havde ladet sig religiøst vie uden at være gyldigt viet forinden, af den tyrkiske højesteret idømt en bøde på 600 TL (YARGITAY 4. Ceza Dairesi 2009/13 E.N , 2009/2729 K.N. İçtihat).

At en gammel imam ikke respekterer landets lov kan ikke undre, da muslimer jo principielt ikke anerkender love, som er forfattet af menneskelige lovgivere.
mh
Rådgiver for ÆUG

JakobC

Indlæg af JakobC » 24.07.2014 18:04:58

Hvis hans tro er så vigtig for ham burde han så ikke have afstået fra at leve i haram fra begyndelsen af jeres forhold?

Du lyder meget naiv eller bare uvidende om din kærestes religion,du kalder det hans gud og hans tro.Du hverken siger Islam eller Allah,du aner intet om islam eller kulturen der følger med.Du bliver klogere inden så længe,jeres forhold er dødsdømt fra starten.

Nu læser jeg ikke så meget herinde,men kan sagtens forrestille mig der er mange unge piger som i dig i lignende forhold.I burde få noget hjælp til at værdsætte jer selv og få en uddannelse i stedet for at rende efter mænd som blot udnytter jer.

hårdt skrevet,men ikke destro mindre sandt.

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 25.07.2014 17:49:11

Tak for svar. :)

Til JacobC

Læs venligst forumregler punkt 2.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.07.2014 18:49:40

"2) Hvis du ikke har noget at sige, der kan hjælpe spørgeren, så forbliv tavs. Det er ikke din opgave at gøre dig til dommer over andres valg, og du kender ikke hele historien"

Jeg opfatter faktisk JakobC´s indlæg som et forsøg på at hjælpe spørgeren. For det er en hjælp at få at vide, når de ting, man fortæller, får nogle alarmklokker til at ringe hos andre. Herefter kan man så selv tage stilling til, om der er noget galt i forholdet eller ej.

Man kan sige, at JakobC udtrykker sig generaliserende, men hans indlæg indeholder nogle rigtig gode og almengyldige råd om at sætte sig ind i sin kærestes religion og kultur, før man indgår et bikulturelt ægteskab, og at sikre sig, at man ikke bliver udnyttet / snydt.

Derfor har jeg som moderator bevidst valgt at lade det blive stående, fordi jeg - uanset at det givetvis kan virke stødende for nogen - mener, at det er velment og ligger inden for de retningslinier, der er opstillet for forum.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.07.2014 18:56:15

Jeg kan tilføje, at det er mig selv, der har formuleret retningslinie 2, og at baggrunden især er, at vi gentagne gange oplevede, at nogle skribenter udtrykte sig meget fordømmende, når andre spurgte til reglerne for modtagelse af kontanthjælp. Og dette kan man så ikke lige sige er nogen hjælp for spørgeren, uanset hvordan man så end vender og drejer det.

JakobC

Indlæg af JakobC » 26.07.2014 10:11:04

Det var ikke min mening at nedgøre OP, ja mit indlæg var meget generaliserende og det beklager jeg.

Men som Fundiver skriver så ringer alarmklokkerne når man læser sådan et indlæg fra OP,jeg skal ikke dømme hverken OP eller andre i lignende forhold men når man vælger at indgå i et forhold til ignoranter som OP"s kæreste tydeligvis er,så kan der følge konsekvenser med som hurtigt kan blive overskuelige.

Besvar