Ægteskab/familieforøgelse med asylansøger

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JC1985

Ægteskab/familieforøgelse med asylansøger

Indlæg af JC1985 » 21.07.2014 20:35:10

Jeg søger desperat efter råd fra nogle med erfaring omkring ægteskab/familieforøgelse med asylansøger.

Der sket det fordærdeligt fantastiske at jeg har forelsket mig en vidunderlig mand, desværre har han endnu ikke opholdstilladelse i DK og er derfor pt. asylansøger.

Vi har nu været kærester i ca. 1 år. Vi vil begge gerne dele livet med hinanden og forøge familien, men vi har svært ved at gennemskue hvordan vi gør det. (Vi har fravalgt et ufødt barn, som ikke var planlagt, grundet usikkerheden omkring fremtiden).

Om mig selv:
Jeg er dansker, altid boet i DK og har et barn på 5 år fra et tidligere forhold. Jeg står som eneste forældre på mit barns papirer. Jeg har fast bopæl og job i DK.

Jeg opfylder (så vidt jeg kan forstå) kravene til familiesammenføring med undtagelse af den økonomiske sikkerhed.

Om min kæreste:
Min kæreste er asylansøger fra Vestafrika .

Kan man overhovedet blive familiesammenført med en asylansøger i DK?

Jeg har forstået fra andre indlæg at man ikke kan gifte sig i DK uden begge parter har lovligt ophold og der indgår asylansøgere jo så vidt jeg har forstået ikke... Kan vi da tage til Sverige og gifte os uden at have svensk bopæl?? Og i så fald, hvad kræves der af doklumentation fra begge parter??

Hvis ikke familiesammenføring er vejen for os, hvad gør vi så?

Som det fremgår af ovenstående har jeg i forvejen et barn på 5 år, som er i Dansk institution mv. så Sveriges løsningen er ikke aktuel.

Håber meget af nogen af jer ligger inde med nogle erfaringer i vil dele med mig.

Mvh
En håbløst forelsket.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægteskab/familieforøgelse med asylansøger

Indlæg af mh1 » 21.07.2014 20:43:59

Hvis din kæreste har den nødvendige dokumentation for hvem han er (helst pas), og for sin civilstand (SKAL være ugift), vil I kunne blive viet i Sverige, da Sverige ikke nødvendigvis kræver lovligt ophold for vielse.

Der er jo dog ventetid fra ansøgning til vielse kan finde sted, og du skal regne med mindst 3 uger, sandsynligvis længere. Jo dårligere hans dokumentation er, des længere vil processen vare. I behøver dog ikke nødvendigvis vente i Sverige.

Hvis dit særbarn har en far i DK, som det har mindst normalsamvær med, kan I søge om fs og samtidig om dispensation for div. krav, herunder sikkerhedsstillelse.

Han skal formodentlig trække sin asylansøgning tilbage, når han indgiver ansøgning om fs.
mh
Rådgiver for ÆUG

JC1985

Indlæg af JC1985 » 21.07.2014 20:53:30

mh skrev:Hvis din kæreste har den nødvendige dokumentation for hvem han er (helst pas), og for sin civilstand (SKAL være ugift), vil I kunne blive viet i Sverige, da Sverige ikke nødvendigvis kræver lovligt ophold for vielse.

Der er jo dog ventetid fra ansøgning til vielse kan finde sted, og du skal regne med mindst 3 uger, sandsynligvis længere. Jo dårligere hans dokumentation er, des længere vil processen vare. I behøver dog ikke nødvendigvis vente i Sverige.

Hvis dit særbarn har en far i DK, som det har mindst normalsamvær med, kan I søge om fs og samtidig om dispensation for div. krav, herunder sikkerhedsstillelse.

Han skal formodentlig trække sin asylansøgning tilbage, når han indgiver ansøgning om fs.
Betyder det du skriver at der skal indgives ansøgning om indgåelse af ægteskab i sverige.......... Jeg er helt grøn så ved ikke hvordan sådan noget normalt foregår :-)

JC1985

Indlæg af JC1985 » 21.07.2014 20:56:01

JC1985 skrev:
mh skrev:Hvis din kæreste har den nødvendige dokumentation for hvem han er (helst pas), og for sin civilstand (SKAL være ugift), vil I kunne blive viet i Sverige, da Sverige ikke nødvendigvis kræver lovligt ophold for vielse.

Betyder det du skriver at der skal indgives ansøgning om indgåelse af ægteskab i sverige.......... Jeg er helt grøn så ved ikke hvordan sådan noget normalt foregår :-)
Der ikke registreret faderskab for mit barn, da han ikke vil anerkende faderskabet og Statsforvaltningen har nu lukket sagen uden faderskab, så vi kan ikke gøre brug af dispensationsmuligheden.

JC1985

Indlæg af JC1985 » 21.07.2014 21:06:50

Jeg vil samtidig også gerne høre jeres erfaringer ift. hvorvidt et fællesbarn har positiv/negativ indflydelse ift. evt. familiesammenføring eller hvad der nu må blive vores udvej... Vi vil rigtig gerne have et barn sammen, men er bange for hvordan det påvirker situationen.

Hvad er erfaringerne med familiesammenfæring i DK, når herboende opfylder kravene og hvordan med kravene for ægtefælde??

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.07.2014 00:53:46

Hvis I vil bo sammen i DK, skal I gifte jer (fx i Sverige), og dernæst skal han rejse hjem og indgive ansøgning om opholdstilladelse til DK fra sit hjemland.

Et fælles barn vil ikke gøre nogen forskel.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.07.2014 05:47:03

Som skaanebo skriver, kan en ansøgning om FS kun indgiver her i landet, hvis man i forvejen har "lovligt ophold" i form af f.eks. et gyldigt visum. Så altså må han søge fra sit hjemland. Den eneste fordel ved at blive gift i Sverige er, at du kan slippe for at besøge ham i hans hjemland og blive gift der.

Hvis betingelserne for ægtefællesammenføring er opfyldt (og der er en del), bliver ansøgningen selvfølgelig imødekommet.

JC1985

Indlæg af JC1985 » 22.07.2014 08:23:19

Ok........ jeg har lige nogle tillægsspørgsmål.

Hvis jeg har forstået det korrekt, så kan vi søge om at indgå ægtesakab i Sverige, såfremt dokumentation er i orden i form af (pas), samt civilstandsattest.

Hvad kunne ellers sidestilles med dokumentation for hvem min kæreste er, da han har mistet sit pas??
Og jeg tænker også at min kæreste vel ikke kan rejse lovligt til sverige og indgå ægteskab, som asylansøger i DK eller??

Der bliver skrevet at min kæreste efter vielsen skal rejse til sit hjemland og søge FS derfra, idet han ikke har lovligt ophold i DK.

Jeg har forstået fra andre indlæg at der kan gives processuelt ophold under behandling af FS sag, kunne vi da når han er rejst til sit hjemland, i stedet søge visum til ham og indgive ansøgningen om FS når han er tilbage i landet og på den måde være adskilt kortere tid??

Og hvordan kan han overhovedet rejse hjem uden et pas??

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 22.07.2014 08:38:03

Hej

Jeg har læst tråden igennem og jeg er blevet usikker på om hvorvidt din kæreste har lovligt ophold i Danmark eller ej.

Man kan ikke søge FS, hvis man ikke har lovligt ophold i Danmark, men asylansøger der endnu ikke har fået afgjort deres ansøgningen og har søgt asyl, har vel lovligt ophold i Danmark indtil US har afvist hans ansøgningen.

Man kan hellere ikke rejse til Sverige eller til sit hjemland såfremt man opholder sig i Danmark ifm en asylansøgningen.

Det kan godt være det bare er mig der ikke har forstået reglerne eller ikke har læst tråden ordentlig igennem.

Men for at forstå tråden rigtig ville det være rart at vide hvor langt man er med asylsagen.

mvh
H_Larsen

JC1985

Indlæg af JC1985 » 22.07.2014 10:18:27

Min kæreste har været til første interview, meget mere ved jeg ikke........ Han er meget flov over at jeg overhovedet ved at han er asylansøger og derfor er jeg ikke ret meget inde i den del af sagen.

Så vidt jeg har kunnet finde frem til har man kun processuelt ophold under behandling af asylansøgning og derfor ikke lovligt ophold, som kræves for at indgå ægteskab.

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 22.07.2014 10:28:41

Hej

I min verden er processuelt ophold lig med lovlig ophold.

Hvis man har processuelt ophold må man gerne være i Danmark og dermed har men jo lovlig ophold indtil processen er afsluttet og derefter er det jo afgørelsen der afgøre ens ophold.

mvh
H_Larsen

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.07.2014 12:43:45

Ordet "lovligt ophold" er bare en praktisk term, der anvendes til at beskrive de typer af ophold, der tillader, at man kan blive gift og/eller indgive en ansøgning om opholdstilladelse her i landet.

Og nej et processuelt ophold er IKKE et "lovligt ophold", som tillader, at man kan gøre en af disse ting, men mindre det er givet i forbindelse med en ansøgning om forlængelse af en eksisterende opholdstilladelse.

Et processuelt ophold som asylansøger giver derfor IKKE mulighed for at blive gift i Danmark og heller ikke for at indgive en ansøgning om en anden slags opholdstilladelse her i landet.

I hvert fald er dette hovedregelen, for der kan i ganske særlige tilfælde gøres en undtagelse, hvis Danmarks internationale forpligtelser tilsiger det. Typisk vil det være i sager, hvor asylansøgeren er afvist men såkaldt udrejse-hindret pga. manglende samarbejdsvilje fra hjemlandets myndigheder. Altså hvor et land groft sagt nægter at tage mod deres egen borger.

I en sådan situation KAN den afviste asylansøger ikke rejse hjem, og derfor tilsiger Danmarks internationale forpligtelser så, at man må lade vedkommende indgå ægteskab og efterfølgende også søge om familiesammenføring her i landet.

Men for alle andre asylansøgere er budskabet, at enten imødekommes asylansøgningen, i hvilken situation der jo så ikke er noget behov for at søge om familiesammenføring. Eller også afslåes den, og så er det jo naturligvis meningen, at de skal rejse hjem, da de ikke har noget lovligt opholdsgrundlag i Danmark. Og først når de har gjort det, kan de så evt. få behandlet en ansøgning om en anden slags opholdstilladelse.

Faktisk er hele regelsættet givetvis indført ikke mindst med henblik på asylansøgere, da man nok har oplevet det sådan, at en del asylansøgere har set indgåelse af et ægteskab, der måske var mere eller mindre proforma, som endnu en måde at få den ønskede adgangsbillet til Europa, hvis asylhistorien ikke virkede.

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 22.07.2014 12:53:36

Hej

Som jeg skrev tidligere er det ikke noget jeg har forstand på, men prøver bare at forstå reglerne.

dvs at indtil en asylsag er afgjort kan en asylansøger ikke blive gift i Danmark.

Men normalt ville jeg tro at en asylansøger ikke kan rejse til sit hjemland, det er vel derfor asylansøger søger asyl.

Men jeg forstå godt problematikken med proforma ægteskaber, i mine unge dage arbejde jeg som elektriker på et asylcenter i Holbæk og der blev jeg tilbudt mange forskellige ægteskab af unge damer, som ikke viste om deres asylsag ville blive afvist.

mvh

H_Larsen

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.07.2014 13:59:00

H_Larsen skrev:dvs at indtil en asylsag er afgjort kan en asylansøger ikke blive gift i Danmark.
Ja det er præcis sådan, det forholder sig. Hvis det er et meget højt ønske at blive gift her og nu, må asylansøgeren opgive sin ansøgning, rejse til hjemlandet og gifte sig der.
H_Larsen skrev:Men normalt ville jeg tro at en asylansøger ikke kan rejse til sit hjemland, det er vel derfor asylansøger søger asyl.
3-4 ud af 6 asylansøgninger ender med afslag, og det er jo fordi, der efter de danske myndigheders opfattelse ikke eksisterer et gyldigt asylmotiv men alene et immigrationsønske. Så det klare udgangspunkt for de danske myndigheder er naturligvis, at disse personer godt KAN men blot ikke ØNSKER at tage tilbage til deres hjemland.

I en del tilfælde ser de formentlig ikke selv sagen på samme måde, og hvem, der har ret, kan ingen udenforstående jo i princippet vide.
H_Larsen skrev:Men jeg forstå godt problematikken med proforma ægteskaber, i mine unge dage arbejde jeg som elektriker på et asylcenter i Holbæk og der blev jeg tilbudt mange forskellige ægteskab af unge damer, som ikke viste om deres asylsag ville blive afvist.
Præcis :wink:

Besvar