Familiesammenføring efter EU retten

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

jlunk

Re: Familiesammenføring efter EU retten

Indlæg af jlunk » 10.07.2014 12:11:59

Jeg studere ikke endu, det er hvad jeg gerne vil gøre når vi kommer derover, men fordi at har ikke benyttet min ret til fri bevægelighed i et andet eu land, da guernsey ikke er et eu land, blivrr vi nødt til at være bosiddende i et andet eu land før han kan få opholdstilladelse i danmark. Og det er derfor vi ville flytte til sverige da det er det tætteste på min familie i danmark og jeg ville stadig være istand til at tage min AVU i danmark. Ville de svenske myndighed er anerkende det som et grundlag? Eller skal jeg søge arbejde, og er det muligt at få tilladelse til ham hvis jeg skal søge arbejde?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.07.2014 12:52:14

http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisk ... medborgare
"Personer som söker asyl eller uppehållstillstånd

Den som söker asyl eller uppehållstillstånd i Sverige får vanligtvis ekonomisk ersättning från Migrationsverket i form av dagersättning, enligt lagen om mottagande av asylsökande m.fl. (LMA).

:!: Men de som ansöker om uppehållstillstånd på grund av familjeanknytning och bor hos den anhörige kan få dagersättningen utbetald av kommunen. Kommunen ansöker sedan hos Migrationsverket om att få tillbaka sina utlägg."

For dit vedkommende vil det naturligvis være bedst, hvis du ankommer til Sverige med et job på hånden, men du har lov til at slå dig ned som arbejdssøgende og melde dig til hos arbejdsformidlingen. Der er ikke samme krav om 'ændring i forhold' som der er i den danske lov ('aktivloven'), der er blot krav om at man ikke selv har midler til forsørgelse, samt at man er aktivt arbejdssøgende. Du skal dog have midler til mindst den første måneds tid, for sagsbehandlingen tager tid.

Der er her på linket ude til højre link til den officielle lovtekst ('socialtjänstlagen'), og til en pdf-fil hvor loven er 'oversat' til let svensk:
http://goteborg.se/wps/portal/invanare/ ... BIS9nQSEh/
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.07.2014 13:43:49

mh, den tekst du citerer, er beregnet på asylansøgere, som får et vist beløb hver måned til deres ophold. Teksten er ikke beregnet på situationer som beskrevet her.

I dette tilfælde vil socialforvaltningen nå til den konklusion, at jlunk hele tiden har planlagt at ville leve af socialhjælp efter ankomsten til Sverige. Og det vil med garanti medføre et afslag på ansøgningen, da man ikke må planlægge at ville leve af socialhjælp.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.07.2014 19:56:13

@ skaanebo, der står sort på hvidt at det også gælder dem, som søger om opholdstilladelse pga. familiemæssig tilknytning til en der bor i Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.07.2014 03:12:08

61 SEK om dagen, hvis man er asylansøger.

http://www.migrationsinfo.se/fragor-och ... lyktingar/

Som nævnt vil kommunen gøre en vurdering af, hvad der er årsagen til, at man ikke længere er selvforsørgende, og hvis konklusionen er, at det skyldes, at man ikke har været forudseende og tilrettelagt sin økonomi fornuftigt, vil det medføre et afslag på ansøgning om socialhjælp.

jlunk

Indlæg af jlunk » 13.07.2014 10:10:59

Skal man betale depositum på en leje lejlighed i sverige? Og hvor længe tager det at få en lejlighed i helsingborg området, og hvad ligger huslejen på, sådan som gennemsnit?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.07.2014 15:35:11

Du kan godt blive bedt om at betale depositum, hvis du ikke har et svensk personnr.

Ventelister skal du nok ikke gå efter. Det tager flere år. Og ang. huslejer tjek underforum "livet i Sverige og Tyskland"

jlunk

Indlæg af jlunk » 13.07.2014 20:16:55

Da jeg godt ved at han kan opholde sig i DK i 3 mdr uden at faa en opholdstilladelse, kan det saaledes lade sig goere at vi kan vaere i danmark i 2-3 mdr mens jeg faar styr paa alting mht sverige, og saa tage videre til sverige derfra? ville han ikke have ret til at komme med mig da det er meningen at vi skal bosidde os i sverige, selvom det er et andet schengen land?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.07.2014 09:45:46

Ja det burde vel kunne lade sig gøre.

Besvar