Korrekt forståelse af UDL.STRL.

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
jiggy

Korrekt forståelse af UDL.STRL.

Indlæg af jiggy » 12.07.2014 00:04:59

Råd søges !

Jeg er dansk statsborger som udvandrede til Sverige som mange andre, da jeg fik afslag tilbage i 2012 pga. Modtagelse af off.midler.

vi har siden boet i sverige hvor vi også har fået en søn for et par måneder siden.
Processen for at min kone kan få opholdstill. I sverige har taget lang tis. Vi er oppe 19 mdrs.ventetid selvom de påstår at det tager ca. 16 mdr. Men nok om det.
Jeg bor i Landskrona og pendler til kbh dagligt. Jeg er karrieremand som har fået tilbudt en stilling som ligger i vestsjælland og det vil tage mig for lang tid at pendle. Vi snakker om ca. 90 min hver vej.

April 2014 udløb mine 3 år som modtager af off. Midler.

Jeg besluttede at kontakte udl. Strl. Vedr. Min situation og de sagde at jeg opfylder alle krav udfra fra hvad jeg fortalte om. Vi er begge over 24, har sted at bo i kbh. Har 51.000 i banken osv osv. Men min kone har ikke modtaget opholdstilladelse i sverige. Manden i tel. Sagde at jeg kunne alligevel søge om familiesammenføring selvom min kone ikke har fået ophold i svergie da hun besidder biometrisk pas fra et europæisk land (Makedonien) som ikke er i EU.

min kone skulle have ret til at flytte tilbage til DK i 90 dage hvor vi kan søge om familiesammenføring.

Kan det virkelig passe at jeg bare kan gøre dette da vi ellers opfylder alle de krav som blive stillr inde på nyidanmark.dk

Beklager mit lange indlæg men vil ikke "risikere" ventetiden i sverige pga. Af en fejl som kan giveafsalg hvor jeg så skal starte forfra

fundiver199

Re: Korrekt forståelse af UDL.STRL.

Indlæg af fundiver199 » 12.07.2014 08:24:31

Din kone har også EU-opholdsret i Danmark, fordi I har boet sammen i Sverige, så hvis I foretrækker ikke at skulle stille 52.000 i garanti og leve op til alle de andre krav og forny allerede efter 2 år, kan hun søge EU-opholdskort via Statsforvaltningen. Læs "flytte tilbage til Danmark" under menupunktet "rådgivning". Da du arbejder i Danmark, er der umiddelbart ingen fordele for jer ved at anvende de danske regler kun ulemper.

jiggy

Indlæg af jiggy » 12.07.2014 08:34:02

Tak for det fundiver99. Men kan vi virkelig sæge om eu-opholdskort selvom hun ikke har fået opholdstilladelse i sverige? For hvis dette er muligt som du fortællrr, så kan jeg søge om familiesammenføring efter EU-retten som jeg tyder ? Eller misforstår jeg EU Opholdskort?

PFT - Jiggy

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.07.2014 08:49:09

Kravet er, at du skal have haft et "faktisk og reelt" ophold i Sverige og et familieliv med din kone, og at I herefter skal flytte sammen til Danmark. Og om I opfylder de ting eller ej, har da ikke noget at gøre med, om de svenske myndigheder har udstedt det ene eller andet stykke papir til din kone.

Det betyder bare, at I ikke kan anvende opholdskort til at dokumentere, at I har haft et familieliv i Sverige, men i stedet må ty til f.eks. kvittering for ansøgt opholdskort og din kones indrejsestempel i passet.

Den fri bevægelighed i EU er en borgerrettighed, og en myndighed kan naturligvis ikke inddrage eller begrænse denne rettighed ved at arbejde langsomt eller helt lade være med at gøre sit arbejde.

jiggy

Indlæg af jiggy » 12.07.2014 09:15:25

Fundiver199 du har virkelg fjernet en stor sten fra mit bryst ! Mi ophold er faktisk og reelt. Som kan dokumenterea med bro-bizz, DSB Pendlerkort, indkøb både i sverige og i DK, bankkonti m.m så jeg vil klart sende en ansøgning afsted til statsforvaltningen. Så hvis de mener at dokumentationen ikke fyldestgørende, så må jeg give det et par ekstra mdr.

Igen tusind tak Fundiver199 :-D:-D:-D

Besvar