Kære Ægteskabudengrænser
Jeg (Dansk statsborger) er gift med en russisk statsborger på 12. år og skal til at søge familiesammenføring igen da vi har været i udlandet og kommet tilbage efter 6 år. Her er et hurtigt overblik over vores historik:
Apr. 2002 Gift og ansøgte om familiesammenføring hvilket blev godkendt.
Okt. 2002 Min kone består Dansk prøven.
Jun. 2007 Flyttede til udlandet (Ikke-EU - De Forenede Arabiske Emirater) for at arbejde.
Dec. 2010 Fik en datter (Russisk og dansk statsborger).
Jun. 2013 Rejste hjem til DK efter endt kontrakt.
Jan. 2014 Ansøgte kontanthjælp da jeg ikke havde fundet nyt job endnu.
Jul. 2014 Har fået nyt job.
Nu læser jeg så på nyidanmark.dk at for at søge familiesammenføring må den danske ægtefælle ikke have modtaget kontanthjælp i de sidste 3 år hvilket jo gør mig lidt nervøs da det så skulle betyde at jeg ikke kan bo med min kone og datter før efter 3 år.
Nu er mine spørgsmål så:
Kan det virkeligt passe at der skal gå 3 år inden vi kan søge?
Hvorfor blev jeg ikke informeret om dette fra kommunen da jeg ansøgte om kontanthjælp? (Hvilket jeg så naturligvis så ville have afslået).
Hvilke "alternative" muligheder (hvis nogen) findes der?
På forhånd tak for hjælpen.
Hjemkomst fra ikke-EU-land & kontanthjælp
Re: Hjemkomst fra ikke-EU-land & kontanthjælp
Ja, det er korrekt forstået. Hvis I vil bo i DK, må I først bosætte jer i et andet EU-land, før I så kan benytte EU-regler til at flytte til DK. Se menupunktet Rådgivning øverst her på siden.
Jamen så er alt som jeg regnede med!
Nu har jeg kun een ting i sigte og det er igen at komme ud af det her LORTE-LAND hvor man lukker grænsen for gode, normale mennesker mens folk der stjæler og øver vold skal have lov at blive.
Tak for l.o.r.t. Danmark og nazisterne fra Dansk Folkeparti!
Nu har jeg kun een ting i sigte og det er igen at komme ud af det her LORTE-LAND hvor man lukker grænsen for gode, normale mennesker mens folk der stjæler og øver vold skal have lov at blive.
Tak for l.o.r.t. Danmark og nazisterne fra Dansk Folkeparti!
-
fundiver199
Situationen er trist, men for andre udlandsdanskere er det værd at vide, at det er muligt at bevare sit danske A-kasse medlemskab under et udlandsophold, og ligeledes kan kravet om 12 måneders arbejde inden for de sidste 36 måneder opfyldes ved at arbejde i udlandet.
Det betyder så, at man ved ledighed efter hjemkomst til Danmark kan få dagpenge fra A-kassen beregnet efter den løn, man fik i det andet land, og dermed undgå at havne i en situation som denne.
Det betyder så, at man ved ledighed efter hjemkomst til Danmark kan få dagpenge fra A-kassen beregnet efter den løn, man fik i det andet land, og dermed undgå at havne i en situation som denne.
-
fundiver199
Hvis kommunen under behandlingen af ansøgningen om kontanthjælp blev gjort opmærksom på, at du er gift med en udlænding, og at I planlagde at søge om familiesammenføring, havde kommunen pligt til at vejlede dig om de mulige konsekvenser af at modtage kontanthjælp.
Og gjorde de ikke det, kan I opnå familiesammenføring på trods af lovens regler om ingen modtagelse af sociale ydelser i 3 år. Det har Udlæningenævnet fastslået i flere kendelser, herunder også en, som ÆUG´s rådgivning var involveret i.
Vores medlem fik således medhold i Udlændingenævnet, og sagen blev sendt tilbage til US for fornyet behandling pga. kommunens manglende opfyldelse af Forvaltningslovens vejledningspligt. Der var tale om en anden udlandsdansker, som modtog kontanthjælp i nogle få måneder efter returnering til Danmark.
Henvend dig til ÆUG´s rådgivning, hvis du mener, noget lignende gjorde sig gældende i jeres sag.
Og gjorde de ikke det, kan I opnå familiesammenføring på trods af lovens regler om ingen modtagelse af sociale ydelser i 3 år. Det har Udlæningenævnet fastslået i flere kendelser, herunder også en, som ÆUG´s rådgivning var involveret i.
Vores medlem fik således medhold i Udlændingenævnet, og sagen blev sendt tilbage til US for fornyet behandling pga. kommunens manglende opfyldelse af Forvaltningslovens vejledningspligt. Der var tale om en anden udlandsdansker, som modtog kontanthjælp i nogle få måneder efter returnering til Danmark.
Henvend dig til ÆUG´s rådgivning, hvis du mener, noget lignende gjorde sig gældende i jeres sag.