1. Til februar vil min mand være 23½ år gammel og der kan vi så søge om FS, da man i følge NyiDanmark må indsende ansøgning 6 mdr. før.
Mit spørgsmål er så, behandler US ansøgningen i de 6 mdr. eller tager de først fat i sagen, når min mand er fyldt 24?
2. Jeg har en ejerlejlighed, som jeg pt. udlejer og bor selv billigt hjemme hos mine forældre. Det hjælper til at spare op og opfylde forsørgerkravet. Mine forældre lejer selv deres rækkehus gennem et boligselskab og jeg er nu i tvivl om hvordan jeg bedst muligt opfylder boligkravet.
Jeg læste på NyiDanmark, at fremleje ikke opfylder boligkrav, så betyder det, at siden mine forældre lejer deres rækkehus gennem et boligselskab, så vil det ikke være en mulighed at opfylde kravet, hvis jeg bor hjemme hos mine forældre? Er der slet ikke særlige regler når det gælder forældre? Forstår godt at generel fremleje ikke godkendes, men forældre er da lidt anderledes.
3.Lejekontrakten jeg har med min lejer i min lejlighed udløber medio marts. Jeg er egentlig ikke interesseret i at flytte tilbage, da det er bedre økonomisk lige pt. Men det kan jo godt være at det bliver en nødvendighed.
Hvis jeg indsender ansøgning om FS i februar, kan jeg så vedlægge en kopi af lejekontrakten med en note, hvori jeg skriver at selvom jeg pt. bor hos mine forældre, så vil jeg flytte tilbage til lejligheden når lejekontrakten udløber? Tror I det ville godkendes?
På forhånd mange tak
24 års regel og et par bolig spørgsmål
-
fundiver199
Re: 24 års regel og et par bolig spørgsmål
1) De behandler ansøgningen med det samme, men opholdstilladelsen kan tidligst træde i kraft fra 24 års fødselsdagen.
2) Boligkravet er netop indført for at hjælpe unge efterkommere med at frigøre sig fra deres forældre og et evt. pres i retning af at indgå et arrangeret ægteskab med en person fra hjemlandet. Altså grundlæggende samme formål som den senere 24-års regel. Teorien er, at man er mere selvstændig, når man bor for sig selv, end når man bor hjemme hos sine forældre.
3) Hvis du kan dokumentere, at du igen vil råde over din ejerlejlighed 3 måneder efter, at ansøgningen er afleveret, vil boligkravet være opfyldt.
2) Boligkravet er netop indført for at hjælpe unge efterkommere med at frigøre sig fra deres forældre og et evt. pres i retning af at indgå et arrangeret ægteskab med en person fra hjemlandet. Altså grundlæggende samme formål som den senere 24-års regel. Teorien er, at man er mere selvstændig, når man bor for sig selv, end når man bor hjemme hos sine forældre.
3) Hvis du kan dokumentere, at du igen vil råde over din ejerlejlighed 3 måneder efter, at ansøgningen er afleveret, vil boligkravet være opfyldt.
-
Majken yildirim
Tusind tak for svar.
Måske du også kan hjælpe med de her:
Min mand er bosat i Tyrkiet og vil derfor søge om FS derfra. Når han får sin opholdstilladelse, hvor hurtigt skal man komme til DK? Synes jeg læste noget om, at det skulle ske indenfor 6 mdr. Men det kan være jeg har misforstået.
Vedr. Forsørgelse og det beløb der skal stå til rådighed til Kommunen, vil man få dette/hele beløbet udbetalt når han engang får permanent opholdstilladelse?
Måske du også kan hjælpe med de her:
Min mand er bosat i Tyrkiet og vil derfor søge om FS derfra. Når han får sin opholdstilladelse, hvor hurtigt skal man komme til DK? Synes jeg læste noget om, at det skulle ske indenfor 6 mdr. Men det kan være jeg har misforstået.
Vedr. Forsørgelse og det beløb der skal stå til rådighed til Kommunen, vil man få dette/hele beløbet udbetalt når han engang får permanent opholdstilladelse?
-
fundiver199
Ja fristen er 6 måneder og ja bankgarantien frigives, når han har fået permanent opholdstilladelse. Eller har forladt Danmark, fået opholdstilladelse på andet grundlag eller er afgået ved døden. Hvad der end måtte komme først.