Kontant hjælp efter eu regler kan ikke få barsel

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sogb

Kontant hjælp efter eu regler kan ikke få barsel

Indlæg af sogb » 02.07.2014 21:49:56

Hej alle,
Vi flyttede til DK i marts fra Sverige og jeg fik mit ophold på plads etc ifølge EU regler.

Min mand arbejder og jeg har ikke fået et fast arbejde endnu også pga jeg skal føde nu/ meget snart/ har termin faktisk idag.

Jeg troede jeg kunne få barsel men der er nogle regler om hvor længe man skal har sit arbejde etc.

Mit spørgsmål nu er, kan min mand tage mit barsel og kan jeg bede om kontanthjælp?
Vi har et barn i forvejen og jeg vil meget gerne har min mand hjem i så længe jeg kan siden jeg har ingen hjælp eller familie i Europa.
Økonomisk har vi det meget svært nu og det er som om det bliver sværere og sværere kun med en løn.

Jeg håber i kan kom med nogle god råd.

Tusind tak,
Rose

sogb

Re: Kontant hjælp efter eu regler kan ikke få barsel

Indlæg af sogb » 02.07.2014 22:11:49

Og vi modtager boligstøtte for resten som kommunen sagde var helt i orden.

Tak igen

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.07.2014 09:43:39

Din mand har ret til barselsorlov, men det får I ikke flere penge ved at han tager.

Afhængigt af hans overenskomst kan han have ret til fuld løn under orloven, men ellers får han barselsdagpenge, som nok er mindre end lønnen.

Du kan næppe få kontanthjælp, når din man har arbejde.
mh
Rådgiver for ÆUG

sogb

Indlæg af sogb » 04.07.2014 06:54:17

Tak for svaret mh,

Risikerer jeg noget hvis jeg modtager kontanthjælp fordi jeg er under EU regler?
Og er kontanthjælp den eneste mulighed til mig?

God weekend :)

P.s. jeg er bange for at begynde med alt de der kontanthjælp ting fordi man hører alt muligt historie senere og man bliver smidt ud etc :'(

Katrine
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Katrine » 13.07.2014 19:03:46

Forældreorloven kan din mand fint tage. Så vil du kunne tage arbejde mens han passer børnene.
Der er uger i forbindelse med barslen som er øremærket til dg, dem kan han selvfølgelig ikke tage.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.07.2014 10:04:22

Med mindre du var arbejdstager i Sverige, er der stillet krav til dig om forsørgelse. Det betyder, at din mands EU-opholdsret kan inddrages, hvis du modtager kontanthjælp i et sådant omfang, at I udgør en "urimelig byrde" for samfundet.

Hvis behovet for hjælp alene er opstået pga. manglende optjening af ret til barselsdagpenge, vil det dog nok ikke være tilfældet. Men hvis du ikke har optjent ret til barselsdagpenge, kan du jo ikke have haft nogen særlig fast tilknytning til det danske arbejdsmarked, og så er forsørgelseskravet måske alligevel ikke opfyldt.

Det sikreste er at klare sig uden kontanthjælp, og har din mand arbejde, er det nok alligevel kun et meget lille beløb, du kan få udbetalt.

Besvar