Visum fra Ankara
Re: Visum fra Ankara
Hej
Jeg er selv gift med en mand fra Tunesien, og overvejer nu at søge familiesammenføring efter at have fået afslag på turist visum. Med da jeg talte med udlændingestyrelsen pegede de på, at den danske ambassade i Marokko var tættest på. Er der nogen grund til, at i vælger Ankara? Og hvor langt er I i processen - er der noget vi skal være ekstra opmærksomme på?
Send mig evt en personlig mail som svar.
Jeg er selv gift med en mand fra Tunesien, og overvejer nu at søge familiesammenføring efter at have fået afslag på turist visum. Med da jeg talte med udlændingestyrelsen pegede de på, at den danske ambassade i Marokko var tættest på. Er der nogen grund til, at i vælger Ankara? Og hvor langt er I i processen - er der noget vi skal være ekstra opmærksomme på?
Send mig evt en personlig mail som svar.
-
gittesaadaoui
Ja det har jeg hørt, men forstår bare ikke hvorfor den kvinde sagde det flere gange til min mand, jeg er et ? omkring det, meeen nu så noget andet omkring den mail vi har sendt til dem, de skrev sagen var under behandling og de ville komme med en ny afgørelse, men det ved vi jo ikke hvor længe kan tage, og vi regner bestemt ikke med der kommer noget positivt ud af det, så hvad nu med vores plan om at tage til den danske ambassade i Tyrkiet, vi har ikke den store tiltro til den finske kan gøre meget for os med det brev, vi ville bare udtrykke vores utilfredshed med måden vores ansøgning var blevet behandlet på. hvad nu ?mh skrev:Hvis man kommer til at oplyse, at det man vil er familiesammenføring, så SKAL de afvise visum og henvise til at søge fs direkte. Det ville de også gøre på en dansk ambassade.
Man skal fortælle at man vil på besøg, når man søger 'korttidsvisum', dvs. det på max 90 dage. Ikke andet, ikke mere. I det hele taget sige så lidt som muligt. Men det er jo noget man skal vide, så man ikke falder i
-
fundiver199
Lige som de danske ambassader har de finske nok instrukser fra centralt hold i Finland om, hvordan de skal afgøre visumsager. Og fordi hun ud fra de instrukser ved, at ansøgninger om visum til besøg hos ægtefæller stort set altid bliver afslået, giver hun jer så et for så vidt godt råd om, hvad I kan gøre i stedet. Det synes jeg faktisk er god service.
Den finske visumpraksis er hul i hovedet, men ansvaret herfor ligger jo ikke hos de ambassadeansatte. Det ligger givetvis hos de finske politikere, der er mindst lige så hysteriske omkring indvandring som de danske. Højrepopulisterne "De Sanne Finner" har flere pladser i det finske parlament, end DF har i det danske (i hvert fald indtil næste folketingsvalg).
Så man skal nok se den finske visumpraksis som, hvordan det også ville være i Danmark, hvis DF havde 90 mandater, og Martin Henriksen var integrationsminister.
Den finske visumpraksis er hul i hovedet, men ansvaret herfor ligger jo ikke hos de ambassadeansatte. Det ligger givetvis hos de finske politikere, der er mindst lige så hysteriske omkring indvandring som de danske. Højrepopulisterne "De Sanne Finner" har flere pladser i det finske parlament, end DF har i det danske (i hvert fald indtil næste folketingsvalg).
Så man skal nok se den finske visumpraksis som, hvordan det også ville være i Danmark, hvis DF havde 90 mandater, og Martin Henriksen var integrationsminister.
Men det kunne være rart hvis Danmark så havde samme aftale som Norge og Island har på samme ambasade, at evt afslag skulle gives af det land der blev søgt visum til. Jeg er ikke 100% sikker på at de ansatte der ikke selv er med til at gøre det så hårdt. I forbindelse med vores klage (den som min tunesiske mand skulle aflevere på finsk eller svensk) talte jeg med ministeriet i Finland og han syntes alt andet end imponeret over deres behandling af os. Til de der i fremtiden tænker at prøve den finske, så vær opmærksom på følgende: såfremt ansøger er gift med en ststsborger fra EU (ingen krav om brug af retten til arbejdskraftes fri bevægelighed) så skal man ikke betale gebyr for visum ansøgning Åbenbart behøver man heller ikke præsentere en rejseforsikring når man indgiver ansøgningen. Sidstnævnte kan jeg dog ikke finde dokumentation på men er baseret på praksis. Så spilder man da lidt mindre penge
-
fundiver199
Ambassaderne fik afslagskompetence netop for at gøre det lettere at indgå repræsentationsaftaler, da mange schengenlandes ambassader ikke gider behandle ansøgninger til deres eget land på en måde og til andre lande på andre måder.
Repræsentationsaftalen i Tunesien var en af de første, der blev indgået med denne kompetencefordeling, og årsagen var, at den tidligere repræsentationsaftale med et andet schengenlands ambassade var blevet opsagt af denne, netop pga. den særlige danske kompetencefordeling, der ikke passede til de procedurer, man i øvrigt havde på den pågældende ambassade.
Alternativet var derfor, at der ikke var nogen repræsentationsaftale, hvilket også var tilfældet i mindst ½ år, indtil man fik den nye på plads med den finske ambassade efter en lovændring.
Kan være Norge og Island har nogle ældre aftaler, som så bare har fået lov at fortsætte. Så vidt jeg har forstået det, sender den norske ambassade i Manila også stadig alle afslagssager til Danmark, så nogle steder fortsætter den gamle praksis åbenbart med at lade mange sager afgøre fra centralt hold.
En af grundene til, at man ellers går væk fra det, er hensynet til sagsbehandlingstiden, hvor det er umuligt at overholde EUs hovedkrav om max 14 dages sagsbehandlingstid i fuldt oplyste sager, hvis de først skal sendes hele vejen fra f.eks. Tunesien eller Filippinerne til Danmark med diplomatpost og herefter tilbage igen, når afgørelsen er truffet.
I øvrigt kan det sagtens være rigtigt, at praksis/kvalitet af ambassadens arbejde varierer fra ambassade til ambassade. Men ÆUG har altså også hørt om problemer med andre finske ambassader, så jeg vil tillade mig at mene, at problemet er generelt og ikke kun begrænset til den i Tunesien.
Repræsentationsaftalen i Tunesien var en af de første, der blev indgået med denne kompetencefordeling, og årsagen var, at den tidligere repræsentationsaftale med et andet schengenlands ambassade var blevet opsagt af denne, netop pga. den særlige danske kompetencefordeling, der ikke passede til de procedurer, man i øvrigt havde på den pågældende ambassade.
Alternativet var derfor, at der ikke var nogen repræsentationsaftale, hvilket også var tilfældet i mindst ½ år, indtil man fik den nye på plads med den finske ambassade efter en lovændring.
Kan være Norge og Island har nogle ældre aftaler, som så bare har fået lov at fortsætte. Så vidt jeg har forstået det, sender den norske ambassade i Manila også stadig alle afslagssager til Danmark, så nogle steder fortsætter den gamle praksis åbenbart med at lade mange sager afgøre fra centralt hold.
En af grundene til, at man ellers går væk fra det, er hensynet til sagsbehandlingstiden, hvor det er umuligt at overholde EUs hovedkrav om max 14 dages sagsbehandlingstid i fuldt oplyste sager, hvis de først skal sendes hele vejen fra f.eks. Tunesien eller Filippinerne til Danmark med diplomatpost og herefter tilbage igen, når afgørelsen er truffet.
I øvrigt kan det sagtens være rigtigt, at praksis/kvalitet af ambassadens arbejde varierer fra ambassade til ambassade. Men ÆUG har altså også hørt om problemer med andre finske ambassader, så jeg vil tillade mig at mene, at problemet er generelt og ikke kun begrænset til den i Tunesien.
-
gittesaadaoui
Så er mit spørgsmål, det er altså meget nemmere at ansøge fra en dansk ambassade, er odsne bedre der, jeg håber, man bliver helt fortvivlet når man skal så meget igennem fordi man er blevet gift med en fra et andet land, det er meget hårdt at få afslag. Vores forsøg er nu at tage til Istanbul og prøve det fra den danske ambassade der, det er jo heller ikke uden omkostninger for alt det.
-
gittesaadaoui
og et andet spørgsmål, skal min mand gøre rede for de 2 afslag han har fået på den finske ambassade i Tunis, på den danske ambassade, er det noget han skal sige til dem, eller hvordan foregår det.
-
fundiver199
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/2 ... n_visa.pdf
Han skal aflevere en udfyldt ansøgningsblanket og de bilag, de beder om. Der er et felt på ansøgningen, hvor man skal angive tidligere besøg i Schengen. Der er ikke noget felt, hvor man skal angive tidligere ansøgninger om visum, som er blevet afslået eller ikke benyttet.
Hvis han bliver spurgt, hvorfor han ønsker at søge i Ankara, kan han sige, at han ønsker ansøgningen behandlet af en dansk ambassade, og at der ikke ligger en sådan i Tunesien.
Han skal aflevere en udfyldt ansøgningsblanket og de bilag, de beder om. Der er et felt på ansøgningen, hvor man skal angive tidligere besøg i Schengen. Der er ikke noget felt, hvor man skal angive tidligere ansøgninger om visum, som er blevet afslået eller ikke benyttet.
Hvis han bliver spurgt, hvorfor han ønsker at søge i Ankara, kan han sige, at han ønsker ansøgningen behandlet af en dansk ambassade, og at der ikke ligger en sådan i Tunesien.
-
gittesaadaoui
Ok tak for den oplysning, han har ikke noget job, så det felt lader han bare stå åben, eller skal han skrive ingen job, og hvad er sansynligheden for visum uden job, vi er gift og det er mig der står for det økonomiske i dette her. skal han vise han har nogle penge til rejsen og i så fald hvad skal han have på sig der.
-
fundiver199
Ja det rigtige svar er "ingen" eller "arbejdsløs". Eller på engelsk "none" / "unemployed". Efter fast dansk praksis kan der som udgangspunkt gives visum til besøg hos ægtefælle, med mindre ansøgeren er fra Syrien eller Somalia, og der skal ikke foretages en vurdering af ansøgerens tilbagevendelsesforudsætninger.
Altså har det ingen betydning overhovedet, om ansøgeren er arbejdsløs eller overlæge på et lokalt hospital, så længe rejseformålet er besøg hos ægtefælle. Det skyldes, at man i Danmark forventer, at et evt. ønske om immigation vil resultere i en ansøgning om familiesammenføring, når man har en ægtefælle, der bor i Danmark. Og det er jo ikke ulovligt at søge om familiesammenføring og dermed heller ikke noget, der kan eller skal forhindres ved ikke at udstede visum.
Hvorfor finnerne har en anden og mere restriktiv praksis over for besøg hos ægtefæller, ved jeg ikke, og jeg synes heller ikke, det giver mening. Så det må du spørge finnerne om, hvis du gerne vil vide det.
Hvis jeg endelig skal give en forklaring, kan det være fordi, de er mere hysteriske end danskerne med hensyn til, at ansøgningen om familiesammenføring skal afleveres i hjemlandet og ikke i Finland, efter man er kommet dertil på et visum.
Og sådan er det også stadig LIDT i Danmark. Hvis man har en særlig grund til at tro, at din mand vil søge om familiesammenføring efter ankomsten til Danmark, f.eks. fordi han direkte har sagt, det er hans hensigt, så vil man også på en dansk ambassade sige til ham, at det er den forkerte ansøgningsblanket, han har udfyldt, og give ham FA1 i stedet.
Altså har det ingen betydning overhovedet, om ansøgeren er arbejdsløs eller overlæge på et lokalt hospital, så længe rejseformålet er besøg hos ægtefælle. Det skyldes, at man i Danmark forventer, at et evt. ønske om immigation vil resultere i en ansøgning om familiesammenføring, når man har en ægtefælle, der bor i Danmark. Og det er jo ikke ulovligt at søge om familiesammenføring og dermed heller ikke noget, der kan eller skal forhindres ved ikke at udstede visum.
Hvorfor finnerne har en anden og mere restriktiv praksis over for besøg hos ægtefæller, ved jeg ikke, og jeg synes heller ikke, det giver mening. Så det må du spørge finnerne om, hvis du gerne vil vide det.
Hvis jeg endelig skal give en forklaring, kan det være fordi, de er mere hysteriske end danskerne med hensyn til, at ansøgningen om familiesammenføring skal afleveres i hjemlandet og ikke i Finland, efter man er kommet dertil på et visum.
Og sådan er det også stadig LIDT i Danmark. Hvis man har en særlig grund til at tro, at din mand vil søge om familiesammenføring efter ankomsten til Danmark, f.eks. fordi han direkte har sagt, det er hans hensigt, så vil man også på en dansk ambassade sige til ham, at det er den forkerte ansøgningsblanket, han har udfyldt, og give ham FA1 i stedet.
-
gittesaadaoui
Du forklarer det rigtig godt, hvad med hans økonomi, skal han vise dem han har lidt penge på sig på ambassaden, eller er det i lufthavnen ved evt. politikontrol og i så fald hvad er rimeligt at have med i lommen og hvad vil blive godkendt. mvh Gitte
-
fundiver199
Hvis du som vært betaler det hele, og dette fremgår af ansøgning og invitation, er det tilstrækkeligt, at han har lidt penge på sig under rejsen til evt. uforudsete udgifter, og til at vise i paskontrollen sammen med dine kontaktoplysninger.
Jeg plejer at sige, at cirka 200 EUR er passende. Da min egen kone var her sidst, blev hun faktisk bedt om at vise midler i paskontrollen, så det var nyttigt, at hun havde et sådant beløb på sig. Om ikke andet betød det, hun kom hurtigere og lettere igennem.
Jeg plejer at sige, at cirka 200 EUR er passende. Da min egen kone var her sidst, blev hun faktisk bedt om at vise midler i paskontrollen, så det var nyttigt, at hun havde et sådant beløb på sig. Om ikke andet betød det, hun kom hurtigere og lettere igennem.
-
gittesaadaoui
Når du siger mine kontakt oplysninger står de ikke i visumet, eller skal jeg sende noget specielt til ham omkring det, hvad havde din kone på sig fra dig i form af kontaktoplysninger
-
gittesaadaoui
Lige et spørgsmål også omkring en klage vi har sendt til den Finske ambassade, den skal vi jo trække tilbage inden vi søger fra en dansk ambassade, i hvor lang tid i forvejen skal man skrive at man trækker klagen tilbage, er der nogen retningslinjer der.
-
fundiver199
Selvfølgelig står dine kontaktoplysninger ikke i hans visum. Der står kun, hvilken periode visum er gyldigt, hvor mange dages ophold det giver ret til, og hvilke type visum der er tale om.
Min kone medbragte en kopi af det invitationsbrev, der var afleveret sammen med ansøgningen. I dag bruges elektronisk invitationsblanket, og så kan man jo bare ganske enkelt skrive det ned på en lap papir, mere indviklet behøver man ikke gøre det. Det vigtige er, der er et telefonnummer, de kan ringe til, hvis de ikke tror på hans historie om en ventende vært.
Det er sikkert bedst at trække klagen tilbage så hurtigt som muligt, da man ikke kan vide, hvor lang tid sådan noget kan tage.
Min kone medbragte en kopi af det invitationsbrev, der var afleveret sammen med ansøgningen. I dag bruges elektronisk invitationsblanket, og så kan man jo bare ganske enkelt skrive det ned på en lap papir, mere indviklet behøver man ikke gøre det. Det vigtige er, der er et telefonnummer, de kan ringe til, hvis de ikke tror på hans historie om en ventende vært.
Det er sikkert bedst at trække klagen tilbage så hurtigt som muligt, da man ikke kan vide, hvor lang tid sådan noget kan tage.