Ægteskab med kenyaner

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Macelinah

Ægteskab med kenyaner

Indlæg af Macelinah » 23.06.2014 15:55:00

Min kæreste og jeg (han bor i Kenya) har talt om hvad det kræves at blive gift her i DK.
Han var i DK på et turisvisum tilbage i januar og han var her i ca. 2 uger. Nu er planen at han skal komme herover i 1 måned, men jeg er meget i tvivl om det er bedst at gøre det via et vennevisum eller kærestevisum? Det skal lige siges, at sidst han var her, havde jeg slet ikke noget med det at gøre, så jeg ved ikke hvad reglerne er.

Udover det, så har jeg hørt noget om at man i visumet skal skrive et "invitationletter" ?

Planen er at når han kommer til aug/sep vil vi gerne giftes her, så tager han hjem til Kenya og jeg kommer så til Kenya i December og der vil vi gerne giftes også.

Jeg er ny omkring alt det her, og jeg har virkelig brug for at vide, hvad der kan lade sig gøre.

Jeg har læst forskellige steder om regler, men det er så forvirrende at jeg ikke er blevet klogere og det hjælper heller ikke noget at linke til en hjemmeside, for der er så meget at tage hensyn til, at jeg har brug for nogen konkrete svar.

På forhånd tak :wink: :D

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægteskab med kenyaner

Indlæg af mh1 » 23.06.2014 16:04:21

Du får IKKE noget der er mere konkret end de oplysninger du finder her:

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... besoeg.htm

Læs særligt under 'Immigrationslande'.

Et udpluk:"For at give visum til kærester – herunder ansøgere, der ønsker at indrejse i Danmark for at indgå ægteskab skal det dokumenteres, at parterne har et sædvanligt fast parforhold. Dette indebærer, at både ansøger og vært er ugifte eller fraskilte, at parret har mødt hinanden personligt, og at de har set hinanden inden for det seneste år. Hvis parret kun kender hinanden gennem telefonisk, skriftlig eller online kontakt får ansøger afslag på visum."

Og så lige en oplysning: du kan IKKE blive gift i Kenya, når du er blevet det i DK. Et dansk ægteskab er gyldigt i hele verden.

Det forhindrer naturligvis ikke at I kan holde en bryllupsfest i Kenya, hvilket formodentlig er det I gerne vil.
mh
Rådgiver for ÆUG

Macelinah

Indlæg af Macelinah » 23.06.2014 17:09:04

Men hvis jeg får ham til DK på et vennevisum, kan vi så stadig blive gift her?

Hvad kræves det af ham i form af papirer og dokumenter for at vi kan blive gift her?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 23.06.2014 22:43:02

Der er ikke nogen specielle visa til venner, til kærester eller andre. Der er kun én slags, Schengenvisum. Det giver lovligt ophold og dermed mulighed for vielse, hvis man ønsker det.

Mht. hvad han skal have med, så læs fx her: http://www.aarhus.dk/da/borger/familie- ... dinge.aspx
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar