Hvad tror I at hele sagen ender med ???

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.08.2008 08:36:00

at2105 skrev:Der kan gå helt op til et halvt år, før regeringen kommer med en køreplan! Er alle Eu-sager i DK, så sat i bero indtil da? 6 måneder er altså langtid...
Man har sagt, at man ikke vil give afslag i sager, som måske kan få et andet udfald p.g.a. Metock-dommen. Sager, hvor Metock-dommen ingen betydning har, vil derimod blive behandlet som normalt.

Så hvis ens ægtefælle har opnået en opholdstilladelse i et andet EU-land, og man opfylder alle de øvrige krav, som Danmark hidtil har stillet, så vil man få sin opholdstilladelse som normalt.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.08.2008 08:38:02

P.S.

Monies: Du bør da overveje at deltage i det fælles sagsanlæg, som ÆUG arrangerer. Der er møde om sagen her på søndag.

monies

Indlæg af monies » 12.08.2008 12:18:29

Hej Fundiver199
Tak for svarene.
Jeg synes det er rigtig svært at vide hvad man skal gøre angående et sagsanlæg. Jeg har jo rettet mig helt efter hvad der er skrevet i dette forum. Jeg har godt nok kontaktet EU-kontoret på Christiansborg, og fik et valent svar tilbage. Har også kontaktet andre instanser, men uden resultat. Jeg har intet på skrift fra US. De opringninger jeg har foretaget kan jeg jo ikke bruge til noget.
Jeg vil tænke over om jeg skal skifte adresse til Danmark. Men vi er enormt bange for et afslag. Jeg var jo ansat privat i Sverige i et par måneder, og jobbets karakter vil måske få US til at løfte øjenbryn. Jeg ringede til US for at høre hvilken kategori mit job kom ind under, men manden jeg snakkede med var usikker. Han mente dog at jobbet går ind under tjenesteydelser, og at der ikke ville blive problemer. Men tør vi tro på det?
Nu er jeg begyndt på en erhvervsuddannelse i Danmark, og har en co-adresse. Det er dyrt og besværligt, og måske skulle jeg ta chancen og skifte til dansk adresse.

Mvh Monies

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.08.2008 19:37:07

Hej Monies

Det værste, der kan ske, hvis I får et afslag, er jo stadigvæk, at I så må tilbage til Sverige og tage hele turen "Èn gang til for Prins Udlændingeservice".

Forstår godt jeres angst, og pøj pøj med det hele.

at2105

Indlæg af at2105 » 15.08.2008 18:42:48

fundiver199 skrev:
at2105 skrev:Der kan gå helt op til et halvt år, før regeringen kommer med en køreplan! Er alle Eu-sager i DK, så sat i bero indtil da? 6 måneder er altså langtid...
Man har sagt, at man ikke vil give afslag i sager, som måske kan få et andet udfald p.g.a. Metock-dommen. Sager, hvor Metock-dommen ingen betydning har, vil derimod blive behandlet som normalt.

Så hvis ens ægtefælle har opnået en opholdstilladelse i et andet EU-land, og man opfylder alle de øvrige krav, som Danmark hidtil har stillet, så vil man få sin opholdstilladelse som normalt.
Min situation: Dansk statsborger og arbejder i Danmark. Har sammen med min ægtefælle (fra Tyrkiet), boet i Sverige i 2 år via EU-reglerne. Kan jeg med min nuværende situation benytte mig af Metock-dommen ?

at2105

Indlæg af at2105 » 15.08.2008 18:54:44

Hvad jeg ved, så er metock-dommen pt., sat på "standby".

Fandt lige denne artikel:

http://politiken.dk/politik/article551306.ece

"Foreløbig er sagerne sat i bero, og det vil de blive behandlet, når der er udsendt en vejledning. "

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.08.2008 20:38:02

Metock-dommen vil ikke umiddelbart have nogen betydning for dig. Når du har boet 2 år i Sverige, så har din ægtefælle jo givetvis forlængst fået en svensk opholdstilladelse. Og det er dette krav, som Danmark med Metock-dommen ikke længere kan stille.

Du har derfor hele tiden kunnet flytte tilbage til Danmark og få opholdstilladelse til din ægtefælle efter EU-reglerne, hvis du i kort tid har arbejdet for en svensk og ikke en dansk arbejdsgiver. Og det kan du/I naturligvis stadigvæk.

Så hvis det er det, du/I gerne vil, så er det bare om at komme i gang med at kigge dig om efter et svensk job. Og det behøver kun at være et par uger, at du har dette job. Herefter kan du starte på et ny job i Danmark - eller måske vende tilbage til det samme job igen efter en kortvarig orlov.

at2105

Indlæg af at2105 » 15.08.2008 23:41:05

fundiver199 skrev:Metock-dommen vil ikke umiddelbart have nogen betydning for dig. Når du har boet 2 år i Sverige, så har din ægtefælle jo givetvis forlængst fået en svensk opholdstilladelse. Og det er dette krav, som Danmark med Metock-dommen ikke længere kan stille.

Du har derfor hele tiden kunnet flytte tilbage til Danmark og få opholdstilladelse til din ægtefælle efter EU-reglerne, hvis du i kort tid har arbejdet for en svensk og ikke en dansk arbejdsgiver. Og det kan du/I naturligvis stadigvæk.

Så hvis det er det, du/I gerne vil, så er det bare om at komme i gang med at kigge dig om efter et svensk job. Og det behøver kun at være et par uger, at du har dette job. Herefter kan du starte på et ny job i Danmark - eller måske vende tilbage til det samme job igen efter en kortvarig orlov.
Tak for dine svar.

Men, er du sikker på, at jeg nødvendigvis skal arbejde i Sverige, for at kunne gøre brug af metock-dommen? Der har ellers været flere udmeldninger om, at ens ægtefælle blot skal have opnået lovligt ophold (fx turist-visum) i EU. Kan ikke lige pt. finde links til de artikler der omtaler, at ægtefællen blot skal have lovligt ophold i EU, men fandt denne artikel tilbage fra juli, http://www.berlingske.dk/article/200807 ... /80713016/ som snakker om, at det er nok med, at BARE søge et job i Sverige.

:roll: man kan altså blive forvirret af alt dette her...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.08.2008 08:43:28

Hvis du går ud fra, hvad der står i EU-retten (opholdsdirektivet), så er det rigtigt, at man også har status som vandrende arbejdskraft, hvis man flytter til et andet EU-land for at søge job.

Også på dette punkt tolker de danske myndigheder imidlertid direktivet forkert, hvad de givetvis vil blive ved med at gøre, lige indtil der falder en ny dom ved EF-domstolen, som tvinger dem til at begynde at tolke det rigtigt.

Problemet er, at juristerne i Justitsministeriet åbenbart har overordentlig svært ved at læse EU-tekster. Andre jurister i både Danmark og resten af Europa kan ellers godt finde ud af det.

Kort sagt: Hvis du gerne vil have en opholdstilladelse uden at skulle lægge sag an imod den danske stat først, så find dig et job i Sverige og lad være med at satse på, at det er nok blot at have søgt arbejde.

at2105

Indlæg af at2105 » 17.08.2008 01:21:40

fundiver199 skrev:Hvis du går ud fra, hvad der står i EU-retten (opholdsdirektivet), så er det rigtigt, at man også har status som vandrende arbejdskraft, hvis man flytter til et andet EU-land for at søge job.

Også på dette punkt tolker de danske myndigheder imidlertid direktivet forkert, hvad de givetvis vil blive ved med at gøre, lige indtil der falder en ny dom ved EF-domstolen, som tvinger dem til at begynde at tolke det rigtigt.

Problemet er, at juristerne i Justitsministeriet åbenbart har overordentlig svært ved at læse EU-tekster. Andre jurister i både Danmark og resten af Europa kan ellers godt finde ud af det.

Kort sagt: Hvis du gerne vil have en opholdstilladelse uden at skulle lægge sag an imod den danske stat først, så find dig et job i Sverige og lad være med at satse på, at det er nok blot at have søgt arbejde.
Tak.

Men, tager jeg helt fejl, når jeg skriver, at der har været snak om, at blot det at ægtefællen har fået lovligt ophold i EU (med andre ord, "kommet lovligt ind i EU"), så er familiesammenføringen hjemme via EU-reglerne?? Dvs. man kan også se bort fra at søge job..!? Det ikke et krav mener jeg...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 17.08.2008 07:50:21

Du kan være helt sikker på, at Udlændingeservices praksis indbefatter krav om konkret arbejde eller studier i et andet EU-land - og hvis du nøjes med blot at være arbejdssøgende, er du på direkte kollisionskurs med myndighederne og kan se frem til en årelang appelsag ved de højere instanser

Det er korrekt, at der har været udtalelser i pressen om, at det skulle være nok blot at være arbejdssøgende i et andet EU-land - den praksis er der dog mig bekendt ingen andre EU-landes myndigheder som accepterer

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.08.2008 09:49:21

Der er efter min personlige mening ingen som helst tvivl om, at jobsøgende kommer ind under reglerne om vandrende arbejdskraft i EU. Men det er altså den vejledning, som ligger på Ny i Danmarks hjemmeside, der administreres efter i Danmark, og her står der helt klart, at man skal have arbejdet i et andet EU-land for at komme ind under reglerne.

I lighed med Skaanebo ved jeg heller ikke, hvordan andre EU-lande administrerer reglerne, men det er også ligegyldigt, hvis det er Danmark, man gerne vil flytte til.

Hvad der er sket i sommerens løb er, at nogle EU-kyndige personer har udtalt til pressen, at den danske tolkning er i strid med reglerne. Ligesom kravet om at have opnået opholdstilladelse i et andet EU-land var/er det.

Det er jeg 100% sikker på, at "eksperterne" har ret i, men det ændrer ikke på den danske administrationspraksis, da det ikke er dem, som bestemmer. Administrationspraksis bliver først ændret, når/hvis der falder en ny dom ved EF-domstolen, som tvinger Danmark til at ændre den.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.08.2008 11:24:21

Hej Hrefna. Det er en glimrende og meget oplysende hjemmeside, du har fundet frem til der. Og også en nyttig oplysning, at der findes en EU-klageservice.

Jeg er egentlig helt enig i de ting, du skriver. Udlændingeservice vil kunne forhale tingene, men vil i sidste instans blive nødt til at bøje sig, hvis deres (den danske regerings) tolkning af EU-reglerne er forkert. Men det er dog også rigtigt, hvad jeg skriver, at dette i yderste fald kan betyde, at sagen skal hele vejen op til EF-domstolen, hvis de nationale myndigheder ikke vil give sig frivilligt. Det er jo f.eks. det, der skete i Irland i Metock-sagen.

Men du har da fuldstændig ret i, at hvis ingen borgere har mod eller tålmodighed til at kræve at få deres ret, så kan myndighederne bare blive ved med at krænke den.

Problemet er bare, at det er folk liv, det drejer sig om. Og hvis det f.eks. tager 2-3 år at få en opholdstilladelse til sin ægtefælle, fordi man først skal føre retssag imod den danske stat, så kan vedkommende jo ikke arbejde i Danmark i al den tid. Så det koster folk en masse penge, foruden usikkerhed, tvivl m.m.

Men er nogen friske, så er det da bare om at gøre det. Altså f.eks. flytte til Sverige eller Storbritannien som arbejdsløs, skrive ansøgninger på opslåede svenske eller britiske stillinger, gemme al dokumentation, og herefter flytte tilbage til Danmark igen, når/hvis man har været heldig at finde et job i Danmark.

Får man så afslag, ja må man jo skrive en klage og anføre præcis, hvorfor man mener, at dette afslag er forkert. Og så se, hvad der sker. Det kan jo også være, at de danske myndigheder trods alt ikke har lyst til en sag ved EF-domstolen, hvis det står fuldstændig klart for dem, at de vil tabe den.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.08.2008 12:08:56

http://jp.dk/indland/indland_politik/article1412180.ece

Som det fremgår af ovenstående artikel, så var den danske regering allerede i 2004 ude i et klart lovbrud, fordi man havde travlt med at "lukke hullet". Eller rettere sagt forhindre, at alt for mange danske statsborgere benyttede sig af EU-reglerne til at få en ikke-EU ægtefælle med til Danmark.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.08.2008 16:09:53

Det, der er moralsk forkert, er vel, at et land stiller sine egne statsborgere ringere end andre landes statsborgere. Prøv at forestille dig et ramaskrig, der ville lyde, hvis man gjorde sådan på områder, som berørte befolkningen mere bredt. Altså hvis f.eks. alle tyskere kunne komme til Danmark og arbejde og kun betale 40% i skat, hvorimod danskere skulle betale 50% i skat.

Mon ikke også der i den situation ville være en dansker eller to, som fandt på at flytte til Tyskland i par uger, så han også kun skulle betale 40% i skat, når han senere vendte hjem til Danmark? Og det kan politikerne jo så råbe og skrige om er "en udnyttelse af et hul i loven". Men sandheden er jo, at det er dem selv, som har lavet en lov, der indeholder åbenlyse urimeligheder og tåbeligheder.

Hvad angår Udlændingeservice og deres vejledninger, så er det jo muligt, at ordene om, at man skal have arbejdet i et andet EU-land, mest af alt er en del af vildledningsmanøvren for at afholde folk fra overhovedet at søge efter EU-reglerne.

Udlændingeservice har jo lige offentliggjort en rapport, hvor de når frem til, at de aldrig har givet afslag med den begrundelse, at et ophold i et andet EU-land havde varet for kort tid. De har altså nøjedes med at SIGE til folk, at de måske skulle være i det andet EU-land i lang tid, men når der kom en ansøgning, har de alligevel behandlet den efter de regler, som de naturligvis udmærket var klar over galdt.

Din tidligere bemærkning om, at folk - når det drejer sig om EU-reglerne - skal glemme ALT om, hvad der står på Udlændingeservice hjemmeside, og i stedet blot læse den vejledning, du har linket til, har i så fald mere på sig, end jeg umiddelbart gav dig kredit for.

Besvar