Ja idag har jeg så brugt et par timer på at tage til Malmö, snakke med Migrationsverket,osv. . De mente at det var en stor fejl ikke at have søgt om opholdskort hos dem allerede, så det er da godt at vi fandt ud af det her nu. Vi har lige mistet en måned med at vente på personnummeret og det var sw forkert.
Er det måske noget de har haft før i tiden? En form forpraksis som har ændret sig?
hvor meget "personal wealth" må man have i Sverige?
Re: hvor meget "personal wealth" må man have i Sverige?
Mig bekendt har min indtil nu ikke kunnet søge om noget som helst hos Migrationsverket uden at have et svensk personnr.
Er blanketterne ændret, så man ikke behøver personnr.?
Er blanketterne ændret, så man ikke behøver personnr.?
Ja, hvis du ser på ansøgningen om opholdskort: http://www.migrationsverket.se/download ... 011_sv.pdf
Så står der bare "Födelsesdatum/Personnummer (år, månad, dag, ev. nr)"
Jeg kan ikke finde noget tilsvarende for at søge efter svenske regler.
Nu forstår jeg det sådan at nogen mener at det går hurtigere at søge om opholdskort når man allerede har personnummer. På den anden side har de ikke lov til at vente mere end 6 måneder på at udstede opholdskortet efter at man har søgt om det, og andre fortæller at de plejer at bruger al den tid de har lov til, uanset hvordan man søger. I tillæg er det jo godt muligt det tager mere end 3 måneder før de udsteder personnumrene, så da vil man uanset måtte søge om opholdskort uden personnumre.
Så det viker som om det er lidt af en tilfældighed, men hvis vi søger nu, så kan der i hvert fald ikke gå mere end 6 måneder.
Så står der bare "Födelsesdatum/Personnummer (år, månad, dag, ev. nr)"
Jeg kan ikke finde noget tilsvarende for at søge efter svenske regler.
Nu forstår jeg det sådan at nogen mener at det går hurtigere at søge om opholdskort når man allerede har personnummer. På den anden side har de ikke lov til at vente mere end 6 måneder på at udstede opholdskortet efter at man har søgt om det, og andre fortæller at de plejer at bruger al den tid de har lov til, uanset hvordan man søger. I tillæg er det jo godt muligt det tager mere end 3 måneder før de udsteder personnumrene, så da vil man uanset måtte søge om opholdskort uden personnumre.
Så det viker som om det er lidt af en tilfældighed, men hvis vi søger nu, så kan der i hvert fald ikke gå mere end 6 måneder.
skaanebo skrev:Der er ingen reel forskel på at være formuende eller at være penionist, studerende eller grænsegænger. Der stilles krav om privat sygeforsikring i alle tilfælde.
Der kan kun søges efter svenske regler, mens man opholder sig i Sverige, hvis man også opfylder vilkårerne til at søge efter EU's. Så det klogeste er at søge hurtigst muligt (når du har fået svensk personnr.) og efter begge regelsæt, så er I bedst stillet.
Hej igen,
nu har vi været i kontakt med Migrationsverket et par gange. Som de forklarede det er tingene meget anderledes nu. Hvis du kan "försörja dig på din förmögenhet" skal man IKKE tegne privat forsikring og man behøver heller ikke vise til arbejde, osv. . De var også rimelig sure over at min samboer ikke søgte om opholdskort med det samme da vi ankom og indskrev os på Skatteverket. Jeg fortalte dem at på en (unavngivet) side på internet havde de fortalt mig at jeg skulle vente på mit eget personnummer og de mente at det var en utrolig dårlig ide at følge råd fra websider somikke er del af Migrationsverket eller Skatteverket.
Skatteverket sendte forøvrigt også et brev hvor de ville have uddybende detaljer om mit arbejde i Danmark og ville vide om jeg har lejet min lejlighed i Danmark ud. Jeg arbejdede jo ikke i Danmark på tidspunktet da jeg søgte og jeg har ingen lejlighed i Danmark (flyttede fra DK i 2007), så de havde åbenbart ikke læst ansøgningen særlig godt. De ville også have udskrifter fra banken, osv. . Så jeg gav dem det. Men det betyder vel nu at de også vil forlange dansk sygesikring for min samboer, right?
Så jeg ringede til Danmark. På folkeregisteret/borgerservice havde de indtil nu altid sagt at det var nok at komme forbi med en dansk lønsseddel for at kunne få sygesikringskortet, hvis man kun lige var blevet ansat. På telefon sagde de nu at man må vise tre lønssedler for at få et særligt grænsegængersygekort og kun vis jeg ahr det kan jeg søge om et blåt euro-sygesikringskort til min samboer. Link til det: http://borgerservice.kk.dk?Articleid=1207&cid=6
Så konklusionen af dette bliver ved at den eneste måde at gøre dette på er at slutte at arbejde i Danmark og leve på min "formue" i Sverige i en periode, for så er det ikke noget krav om sygesikringskort.
Ja det viste sig så at dette ikke stemmer. Den tyske forsirking accepterer de ikke, på samme måde som de ikke accepterer nogen anden anden privat sygeforsikring. De hævder at man kan vise en privat sygeforsikring, men realiteten er at der ikke findes nogen private sygeforsikringer som lever op til deres krav.skaanebo skrev: Nej, svenskerne vil ikke se nogen svensk forsikring. De vil bare se en forsikring, som dækker og er gyldig. Derfor kan den tyske, du nævner, sikkert fungere udmærket.
Heldigvis var jeg på borgerservice i Kbh i fredags og de mente at mine papirer viser alt det nødvendige for at kunne få tilsendt det blå sygesikringskort. Så må vi bare håbe på at det tager mindre end en måned at modtage det, for ellers så forfalder fristen hos Skatteverket.
To spørgsmål:
1. De skriver i brevet at min kæreste skal: "Vänligen uppge även vilket land du senast var bosatt i innan du flyttada till Sverige." Det står jo egentligt i de papirer vi sendte til dem. Men måske skal det være et europæisk land? Vi landede jo med flyet i Danmark og så tog det lidt tid inden vi kunne flytte ind i Sverige, men man kan vel egentlig ikke sige at vi bosatte os der.
2. Og så vil de have at jeg skal skrive under på et "garantibrev" hvor jeg skal skrive hvor mange kroner jeg kan garantere for min samboer per måned. Det som fremstår lidt uklart er hvad det her skal dække. Skal det være inklusivt halvdelen af huslejen, omkostninger vi sammen har for mad, transport, museumsbesøg, osv. eller går de ud fra at jeg betaler alle de ting her for hende og så handler det kun om de ekstrapenge jeg kan give til hende som hun kan bruge bare på sig selv?