Nu skal det være, Sverige og studier, men hvordan?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Anne&Todd
Geografisk sted: Danmark/New Zealand

Nu skal det være, Sverige og studier, men hvordan?

Indlæg af Anne&Todd » 04.08.2008 16:01:00

Hej.
Min kæreste og jeg har besluttet os for at bruge eu-reglerne for at flytte til sverige, men hvordan gør vi?
Vi vil gerne flytte derop så kort tid som muligt, da jeg skal påbegynde uddannelse til september, i Aalborg, som er det eneste sted min uddannelse ligger. Vi er ikke sikre på om det kan lade sig gøre som vi har tænkt på, derfor spørger vi nu jer til råds :)

Hvordan gælder reglerne og ikke mindst hvordan gør vi?
Så vidt jeg har forstået så skal følgende være opfyldt når vi vender tilbage:
Adressen SKAL flyttes til Sverige? Skal vi også have cpr? og i så fald har Sverige et cpr-register?
Man skal påvise lønsedler fra det arbejde man finder? Evt også kontrakt?

Må man stadig modtage SU fra Danmark, når jeg studerer her?
Mit mål er at jeg skal pendle fra Malmö til Aalborg for at komme hjem på uni. Vi har i sinde at flytte i de uger hvor jeg skriver projekt, så jeg ikke behøver at skal pendle så meget igen. Altså ikke sådan at jeg pendler hver dag :wink: , men overnatter hos mine forældre mens jeg er i Alborg :) Der er vel ikke nogen der kan se om jeg har opholdt mig konstant i Sverige. Og så arbejde de 15 timer som det kræves når jeg er tilbage i Sverige..Virker det helt urealistisk? Det bliver nogle dødssyge dage i tog og fly, men det er alt værd hvis det betyder at vi kan blive sammen.

Mht til min kæreste er det så ok at han har turistvisum? Han har work/holiday i DK indtil december, men vi har talt om vi også skal søge det til Sverige? Altså for at være sikker på det med opholdstilladelse.

Håber nogle kan guide os lidt :)

Nanna
AUG Board
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af Nanna » 04.08.2008 17:43:05

Hej Anne,

Adressen SKAL flyttes til Sverige? ja det skal den. du skal på skatteverket med en lejekontrakt

Skal vi også have cpr? du skal - din mand får ikke tildelt cpr-nummer på et turistvisum. Jf. dommen fra i sidste uge er det heller ikke nødvendigt.

og i så fald har Sverige et cpr-register? ja jf. ovenfor
Man skal påvise lønsedler fra det arbejde man finder? ja
Evt også kontrakt? ja.

Med hensyn til pendlingen, så tror jeg ikke det bliver noget problem når det er for så kort en periode. du skal jo bare passe dit job i Sverige ved siden af.

Jeg har forresten skrevet til nogle kloge hoveder mht. dit spørgsmål omkring tjenesteydelser. Jeg vender tilbage når jeg har nyt.

Nanna

Anne&Todd

Indlæg af Anne&Todd » 04.08.2008 17:57:13

Hej Nanna.
Du er så sød. Jeg ved ikke hvad jeg skulle gøre uden dig :) Jeg ringede til US i dag og de sagde at man skal være selvstændig :( Men det står nu stadig lidt forvirrende på nyidanmark.dk..

Okay jeg tror vi vil prøve at lede efter noget fremleje..
Tror du jeg får svært ved at finde et job evt i Malmö på så få timer, så jeg kan studere ved siden af?

Lyder godt med pendlingen, ved du om jeg stadig kan modtage su imens eller om den frafalder mens vi er i Sverige?

Hvor lang tid vil du tilråde at vi skal bo deroppe for at reglerne går lige igennem?

Mht til alt det her med den nye eu-dom osv. Er det så stensikkert at jeg også kan gøre sådan mht til han kun få turistvisum? Vi havde nemlig også tænkt på at søge et work and holiday, så han også kunne arbejde deroppe og se noget af Sverige.

Vi har faktisk også talt om Göteborg, da pendlingen vil være langt kortere til Aalborg, men der gælder vel de samme regler går jeg udfra.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.08.2008 18:19:53

Hvis du flytter til Sverige, har det ingen betydning for din danske SU - du kan fortsat få SU til en uddannelse i Danmark

Göteborg ligger ganske rigtig nærmere Aalborg, men har ikke lige så mange offentlige trafikforbindelser, som hvis du bor i Malmö - færgerne går jo ikke en gang i timen, ligesom togene, og der er heller ingen flyforbindelser mellem Göteborg og Aalborg

Anne&Todd

Indlæg af Anne&Todd » 11.08.2008 14:16:35

Hej med jer.
Skaanebo: Ja det er rigtig nok mht der ikke er så mange forbindelser, men jeg har en veninde der arbejder på et hotel i Göteborg nu, så hun kan forhåbentlig få et job til mig, så jeg tror vi vælger Göteborg.
Men nu er der jo en masse masse praktisk.
For det første mht til cpr og adresseregistrering? Så skal jeg blot tage den lejekontrakt med op på "skatteverket". Og så får jeg tildelt cpr osv?
Mht til her i Danmark, skal jeg henvende mig til nogen her?

Vi har pt en lejlighed som vi lejer her i Aalborg, den vil vi egentlig hvis vi kan gerne beholde og så måske fremleje den.
Men der er nogle ting jeg har tænkt lidt over. For udfra de ting som statsministeren siger, så vil de forhindre udnyttelse osv. Vil det se bedre ud hvis vi opsiger denne her lejlighed og finder en ny når vi vender tilbage? Det vil selvfølgelig også være mere økonomisk i tilfælde at vi ikke kan få den danske udlejet.

Todd og jeg har også talt lidt om at han kunne søge work/holiday, fordi så kunne han også arbejde i Sverige og få lidt oplevelse ud af det, nu hvor vi er nødsaget til at flytte. Og så kunne han også arbejde i Sverige i mens. Men jeg går også udfra at det jo ser bedre ud på papirerne at vi begge har boet officielt der.

Mht til det med at studere, så er det godt at jeg kan få su i mens, det hjælper jo en del :) Men hvad med når vi vender tilbage, jeg kan forstå der har været lidt debat mht til det herinde. Hvis nu jeg vender tilbage og gerne vil forsætte mine studier og så får et job herhjemme når jeg kommer hjem?

Tror i det ville kunne lade sig gøre for os?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.08.2008 14:40:08

Anne&Todd skrev: Vi har pt en lejlighed som vi lejer her i Aalborg, den vil vi egentlig hvis vi kan gerne beholde og så måske fremleje den.
Men der er nogle ting jeg har tænkt lidt over. For udfra de ting som statsministeren siger, så vil de forhindre udnyttelse osv. Vil det se bedre ud hvis vi opsiger denne her lejlighed og finder en ny når vi vender tilbage? Det vil selvfølgelig også være mere økonomisk i tilfælde at vi ikke kan få den danske udlejet.
Nu får du min helt personlige holdning: Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være nødvendigt at sige sin danske lejlighed op. Det må jo være helt legitimt at rejse til Sverige for at tage imod en tidsbegrænset stilling, og i den situation vil folk jo typisk vælge at fremleje deres danske bolig imens. Det må også være helt legitimt, at man - hvis man har fået en fast stilling - lige ønsker at se, hvordan man trives i Sverige, og derfor i første omgang vælger at fremleje sin danske lejlighed. For så herefter at sige den op, når man er sikker på, at man gerne vil blive i Sverige. Eller alternativt fortryder, og flytter tilbage til sin gamle lejlighed igen. Den slags gør folk vel også tit, hvis de f.eks. flytter fra Århus til København eller flytter sammen med en ny kæreste.

Når EF-domstolen taler om "snyd og svindel", så tænker den på falske lejekontrakter, pro-forma adresser og den slags. Ikke på, at man "snyder" den danske stat ved at gøre noget, som giver en rettigheder som EU-borger.

Regeringens "kreativitet" har godt nok været stor, når det drejer sig om at (mis)fortolke disse EU-regler. Men personligt ville jeg ikke være nervøs for at fremleje min lejlighed i den periode, hvor jeg boede i Sverige, fremfor at sige den op.

Til gengæld ville jeg sørge for, at der ikke kunne sættes en finger på, at jeg faktisk havde boet og arbejdet i Sverige, og jeg ville også sørge for, at ansøgningen om EU-opholdstilladelse blev indleveret prompte efter, at jeg var flyttet tilbage til Danmark.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.08.2008 14:45:12

Svensk personnummer får du ved at medbringe din svenske lejekontrakt og dansk pas eller id til Skatteverket/Folkbokföringen - du behøver ikke at foretage dig noget i Danmark.

Med hensyn til din danske lejebolig bør du forhøre dig med boligselskabet med hensyn til reglerne for fremleje. Man har ikke automatisk ret til at fremleje, men kan i visse tilfælde få lov til det. I behøver altså ikke opsige den danske lejelighed blot af hensyn til praksis i Udlændingeservice.

Jeres sag ser naturligvis bedre ud på papiret, hvis Todd også har været folkeregistreret/arbejdet i Sverige, men det er ikke noget krav efter EU-reglerne.

Der, hvor jeg er usikker, er, om du kan være indskrevet ved en dansk videregående uddannelse og modtage SU, bo i Sverige og have et job ved siden af der, og så flytte tilbage til Danmark efter kort tid i Sverige og gøre krav på familiesammenføring i henhold til EU-reglerne i Danmark. Der er ingen tvivl om, at I kan gøre brug af EU-reglerne i Sverige, men hvordan dansk praksis er, når det gælder en dansk studerende, der er under uddannelse i Danmark, men bosat i Sverige, er jeg ærlig talt noget mere usikker på...
Senest rettet af skaanebo 11.08.2008 14:47:41, rettet i alt 1 gang.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.08.2008 14:46:20

P.S. Med det sidste tænker jeg på ting som at gemme dokumentation for, at der har været forbrug af el og vand på den svenske adresse, medens man boede der, at man også har meldt flytning til det danske postvæsen og alle, der sender en post. Få sig et svensk (mobil) telefonnummer og gemme telefonregningen. Den slags.

Herudover sørge for at finde et "reelt" job, hvor man får en lønseddel og lønnen indsat på en svensk bankkonto. Hellere bruge lidt mere tid på sagen end risikere at få et afslag.

Anne&Todd

Indlæg af Anne&Todd » 11.08.2008 16:59:52

1000 tak for jeres hurtige svar.
Jeg tror vi vælger at fremleje vores lejlighed til en veninde og så kan jeg også bo der, når jeg er hjemme i skole.
God idé mht til at have så mange oplysninger om forskelligt forbrug mm. Skal jeg sende det med, sammen med den vores ansøgning når vi vender hjem? Eller skal vi gemme det i tilfælde af at de beder om dokumentation?
skaanebo skrev:Der, hvor jeg er usikker, er, om du kan være indskrevet ved en dansk videregående uddannelse og modtage SU, bo i Sverige og have et job ved siden af der, og så flytte tilbage til Danmark efter kort tid i Sverige og gøre krav på familiesammenføring i henhold til EU-reglerne i Danmark. Der er ingen tvivl om, at I kan gøre brug af EU-reglerne i Sverige, men hvordan dansk praksis er, når det gælder en dansk studerende, der er under uddannelse i Danmark, men bosat i Sverige, er jeg ærlig talt noget mere usikker på...
Tror i der er et sted hvor jeg kan få præcist svar på dette? Jeg syntes ofte når man ringer til US, så får man ikke et reelt svar, men altid "det kan jeg ikke vurdere over telefonen, men det må i vente og se når i ansøger". Jeg vil godt have et klart ja eller nej fra dem om jeg kan gøre det eller ej. For der er ingen grund til at starte studie, hvis ikke det kan lade sig gøre. Eller om vi skal finde anden løsning..

Kender i nogle gode sider til at søge om lejebolig i Sverige?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.08.2008 17:50:11

Anne&Todd skrev:Tror i der er et sted hvor jeg kan få præcist svar på dette? Jeg syntes ofte når man ringer til US, så får man ikke et reelt svar, men altid "det kan jeg ikke vurdere over telefonen, men det må i vente og se når i ansøger". Jeg vil godt have et klart ja eller nej fra dem om jeg kan gøre det eller ej. For der er ingen grund til at starte studie, hvis ikke det kan lade sig gøre. Eller om vi skal finde anden løsning..
Ja det er jo kommet ret klart frem i sommers, at sagsbehandlerne i Udlændingeservice ikke just ser det som deres opgave at vejlede folk i, hvad de kan gøre for at få en opholdstilladelse. Det er ret tydeligt, at de i stedet ser sig selv som politikernes forlængede arm. Og dermed ser det som deres primære opgave at udstede så FÅ opholdstilladelser som overhovedet muligt til ægtefæller og børn, idet dette jo tilsyneladende er, hvad et flertal i Folketinget ønsker.

Jeg ville bare gøre det og se, hvad der sker. Får I så afslag, ja må du jo melde dig fra studiet eller måske bare tage et semesters orlov, og så tage turen via Sverige èn gang til (for Prins Udlændingeservice).

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.08.2008 18:12:19

Hvis du ikke vil spille hasard med Udlændingeservice og hellere være helt sikker i din sag, kan du jo søge om orlov fra studiet nu, flytte til Sverige, og så returnere til dit studie fra næste semester.

Anne&Todd

Indlæg af Anne&Todd » 13.08.2008 16:27:46

hej igen.
Ja jeg har også overvejet at søge om orlov allerede nu, men ville være ked af at misse et år af mine studier, hvis det godt kan lade sig gøre. Jeg vil prøve at ringe til US igen igen i morgen, og så må det prøve at give mig nogle svar...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.08.2008 16:48:56

Det kunne også være, det var muligt at blive udvekslingsstuderende i Göteborg eller få meritoverførsel og studere på fx universitetet i Göteborg? Du må nemlig gerne studere i Sverige, problemet er blot hvordan man tolker det i Udlændingeservice, hvis du studerer i Danmark, mens du bor i Sverige.

Anne&Todd

Indlæg af Anne&Todd » 13.08.2008 16:56:11

Uddannelsen er helt ny og desværre kun mulig her i Aalborg, så det kommer til at blive enten eller.. Nu må jeg se hvad de siger i US. Man kunne jo håbe på det bedste :wink:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.08.2008 17:17:26

Måske skulle du følge Birthe Rønn Hornbæks råd om at spørge skriftligt. Skriftlige svar er lidt mere forpligtende for myndighederne, og de har også den fordel, at sagsbehandleren får mulighed for at sætte sig ind i ting, som han ikke ved, før han svarer dig. Den mulighed har han ikke, hvis du hænger i telefonen og vil have et svar med det samme.

Så sæt dig ned og beskriv kortfattet din situation: Du bor i Sverige, arbejder så og så mange timer om ugen for den og den svenske arbejdsgiver, er blevet optaget på en uddannelse i Århus, din mand har/har ikke opholdstilladelse i Sverige, og nu vil du gerne flytte til Århus for derved at komme tættere på dit studie. Har I ret til at søge efter EU-reglerne, og hvis nej, hvorfor da ikke?

Noget i den retning.

Besvar