Hej.
Jeg har endelig fået svar fra Udlændingestyrelsen og min egyptiske mand og jeg har opnået familiesammenføring:-) Lige nu venter vi bare på at papirerne går i orden med banken og at jobcentret kontakter os. Derefter kommer han til Danmark i starten af juli måned. Jeg ville derfor høre, om der er andre egyptiske par, vi kan få kontakt til her på siden og som evt. har lyst til at mødes, når han kommer? Eller er der nogen som ved, om der er nogle egyptiske grupper/foreninger som har sammenkomster for egyptere i Danmark?
Desuden har jeg en masse spørgsmål, som jeg går med her i ventetiden indtil han kommer. Jeg kan ikke finde nogen hjemmeside som er brugbar, så her kommer alle mine spørgsmål:
- Generelt – er der noget jeg kan forberede/nogle jeg skal kontakte her i ventetiden indtil han kommer?
- Får han noget økonomisk støtte til at leve i Danmark eller skal vi udelukkende leve af min indkomst?
- Hvis han kommer i juli, hvornår skal han så starte på at lære dansk? Jeg tænker at der vel er sommerferie på sprogskolerne i juli/august?
- Må han gerne arbejde samtidig med at han læser dansk?
- Hvad hvis han bliver syg? Skal vi så selv betale?
- Hvad med forsikring?
- Kan han komme til at studere? Han vil gerne tage en uddannelse, men skal vi selv betale for denne?
- Må han gerne rejse ud af Danmark inden han har bestået dansk-prøven? Vi vil gerne på ferie et par uger og han vil gerne
Håber nogle kan besvare mine spørgsmål eller henvise til en hjemmeside, hvor jeg kan finde svar.
På forhånd tak,
Mvh. Rikke
Egyptere i Danmark? Samt diverse spørgsmål
Re: Egyptere i Danmark? Samt diverse spørgsmål
Hej
Jeg skal prøve at svare på nogle af dine spørgsmål
- Generelt – er der noget jeg kan forberede/nogle jeg skal kontakte her i ventetiden indtil han kommer?
- Får han noget økonomisk støtte til at leve i Danmark eller skal vi udelukkende leve af min indkomst? Ingen støtte, i skal leve af din indkomst og du må ikke modtage sociale ydelser
- Hvis han kommer i juli, hvornår skal han så starte på at lære dansk? Jeg tænker at der vel er sommerferie på sprogskolerne i juli/august? Sprogskoler holder sommer ferie, men han få stadigvæk kun 6 måneder til at bestå danskprøve fra han er registeret på folkeregisteret.
- Må han gerne arbejde samtidig med at han læser dansk? Ja
- Hvad hvis han bliver syg? Skal vi så selv betale? han få et gult sygesikringskort efter et par uger og er dækket af dette, der er en eller regel om at det først gælder efter et par uger
- Hvad med forsikring? Han er dækket af din indboforsikring
- Kan han komme til at studere? Han vil gerne tage en uddannelse, men skal vi selv betale for denne? Han kan godt studere på samme vilkår som andre der bor i Danmark
- Må han gerne rejse ud af Danmark inden han har bestået dansk-prøven? Vi vil gerne på ferie et par uger og han vil gerne. Ja, hvis i bliver i Schengen og i har fået opholdskort eller det Schengen visum som han er rejst ind i Danmark stadigvæk er gældende
mvh
H_Larsen
Jeg skal prøve at svare på nogle af dine spørgsmål
- Får han noget økonomisk støtte til at leve i Danmark eller skal vi udelukkende leve af min indkomst? Ingen støtte, i skal leve af din indkomst og du må ikke modtage sociale ydelser
- Hvis han kommer i juli, hvornår skal han så starte på at lære dansk? Jeg tænker at der vel er sommerferie på sprogskolerne i juli/august? Sprogskoler holder sommer ferie, men han få stadigvæk kun 6 måneder til at bestå danskprøve fra han er registeret på folkeregisteret.
- Må han gerne arbejde samtidig med at han læser dansk? Ja
- Hvad hvis han bliver syg? Skal vi så selv betale? han få et gult sygesikringskort efter et par uger og er dækket af dette, der er en eller regel om at det først gælder efter et par uger
- Hvad med forsikring? Han er dækket af din indboforsikring
- Kan han komme til at studere? Han vil gerne tage en uddannelse, men skal vi selv betale for denne? Han kan godt studere på samme vilkår som andre der bor i Danmark
- Må han gerne rejse ud af Danmark inden han har bestået dansk-prøven? Vi vil gerne på ferie et par uger og han vil gerne. Ja, hvis i bliver i Schengen og i har fået opholdskort eller det Schengen visum som han er rejst ind i Danmark stadigvæk er gældende
mvh
H_Larsen